۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
صنعت خودرو سه نرخی شد| افزایش قیمت خودرو در تالار بورس
بازار گزارش می دهد

صنعت خودرو سه نرخی شد| افزایش قیمت خودرو در تالار بورس

صبح امروز اولین معامله خودرویی بورس کالا برای محصول دیگنیتی با حداقل قیمت یک میلیارد و ۳۲ میلیون تومان و حداکثر یک میلیارد و ۸۰میلیون تومان انجام شد، از این رو صنعت خودرو از امروز سه نرخی شد.

بازار: گروه خودرو: صبح امروز اولین معامله خودرویی بورس کالا انجام شد، در این معامله ۱۲۵ دستگاه خودرو دیگنیتی سفید با قیمت پایه ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شد. این خودرو با حداقل قیمت یک میلیارد و ۳۲ میلیون تومان و حداکثر یک میلیارد و ۸۰میلیون تومان معامله شد. همزمان با این موضوع خبر ورود هایما به بورس کالا ایران نیز منتشر شد، بنابراین گروه صنعتی ایران خودرو، گروه بهمن، آرین موتورپارس و کرمان خودرو نخستین خودروسازانی هستند که صنعت و بازار خودرو کشور را به سمت سه نرخی بودن سوق داده اند. در ادامه به بررسی وضعیت عرضه خودروها در بورس و سه نرخی شدن محصولات نگاهی خواهید کرد:

براساس اعلام بورس کالا از محصولات بهمن موتور ۶۰۰ دستگاه خودرو عرضه خواهد شد. براین اساس ۳۵۰ دستگاه فیدلیتی و ۲۵۰ دستگاه دیگنیتی خواهد بود، از این مقدار ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی امروز در بورس معامله شد

چند دستگاه خودرو از گروه بهمن در بورس؟

براساس اعلام بورس کالا از محصولات بهمن موتور ۶۰۰ دستگاه خودرو عرضه خواهد شد. براین اساس ۳۵۰ دستگاه فیدلیتی و ۲۵۰ دستگاه دیگنیتی خواهد بود، از این مقدار ۸۵ دستگاه خودرو فیدلیتی تیپ دو، هفت نفره با رنگ مشکی، ۹۰ دستگاه فیدلیتی سفید تیپ دو هفت نفره با بها ۷۷۲ میلیون تومان عرضه می شود. همچنین ۸۵ دستگاه فیدلیتی مشکی رنگ پنج نفره و ۹۰ دستگاه فیدلیتی پنج نفره سفید با بها ۷۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می شود. بهمن موتور در نظر دارد تا ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی پرایم مشکی رنگ و ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی پرایم سفید رنگ با بها ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه کند. امروز شاهد بودیم در نخستین معامله خودرویی، دیگنیتی سفید رنگ با قیمت مذکور با بها حداقل قیمت یک میلیارد و ۳۲ میلیون تومان و حداکثر یک میلیارد و ۸۰میلیون تومان معامله شد.

این درحالی است که قیمت این خودرو در بازار آزاد یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است. شاید کارشناسان معتقد باشند بورس محلی برای شفافیت، کاهش رانت، بستر مناسب برای دسترسی مشتریان حقیقی باشد. اما سه نرخ قیمت کارخانه، بورس و بازار بزودی فضا قیمتی خودرو در کشور را ملتهب تر از شرایط فعلی خواهد کرد و به نظر می رسد که باید بیش از آن که روی قیمت گذاری های نمایشی متمرکز بود بیشتر بر کنترل قیمت از مسیر تعادل عرضه و تقاضا و به عبارت بهتر عرضه بیشتر متمرکز بود.

صنعت خودرو سه نرخی شد| افزایش قیمت خودرو در تالار بورس

چرا عرضه خودرو در بورس؟

دولت دوازدهم که عامل اصلی آشفتگی در بازار خودرو شناخته می شود، با آزاد سازی قیمت خودروها مخالفت داشت. دولت سیزدهم نیز تقریبا رویه و سیاست های صنعتی دولت دوازدهم را در بدنه وزارت صمت ظاهرا اجرا می کند. خودروسازان طی پنج سال گذشته با زیان انباشت هنفگتی مواجه شدند، باتوجه به ساختار بورس کالا برای عرضه مواد اولیه، تصمیماتی برای عرضه خودرو در بورس گرفته و اجرا شد.

کارشناسان صنعت خودرو که در خصوص عرضه خودرو به بورس کالا گفت و گوهایی مفصلی با «بازار» داشتند، همگی معتقد هستند؛ بورس محلی برای سه نرخی شدن قیمت ها است

کارشناسان صنعت خودرو که در این خصوص گفت و گوهایی مفصلی با «بازار» داشتند، همگی معتقد هستند که بورس محل مناسبی برای عرضه خودرو نیست و دولت به جای ایجاد یک بستر جهت «سه نرخی کردن قیمت ها، باید آزادسازی قیمت خودرو را در دستور کار قرار دهد.»

کارشناسان صنعت خودرو و اقتصادی معتقد هستند عرضه خودرو در بورس یک بدعت بوده که در هیچ جای دنیا تجربه مشابه آن وجود ندارد. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران، پیشتر در گفت و گو با «بازار» اظهار داشت؛ «بورس فضای جدید برای رانت را احتمالا می تواند فراهم کند.»

صنعت خودرو سه نرخی شد| افزایش قیمت خودرو در تالار بورس

قیمت خودرو در بازار چه می شود؟

همانطور که اشاره شد قیمت برخی از محصولات شرکت های ایران خودرو، بهمن موتور، کرمان خودرو و آرین موتورپارس از امروز به سمت سه نرخی شدن حرکت خواهد کرد.

دیگنیتی پرایم از ابتدای ماه جاری تا امروز در بازار آزاد با قیمت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان معامله می شد، شاید از امروز همراه با عرضه این محصول در بورس باید انتظار عدم تثبیت قیمت و افزایش آن را داشت

قیمت خودرو دیگنیتی پرایم از ابتدا ماه جاری تا امروز در بازار آزاد با قیمت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان معامله می شد، در حقیقت قیمت این محصول در بازار و کارخانه ثابت بود. اما با توجه به تاخیر های مکرر در عرضه این محصولات که به بهانه ساماندهی سامانه های فروش مطرح شد، امروز بالاخره با تعیین بهای حداقل قیمت یک میلیارد و ۳۲ میلیون تومان و حداکثر یک میلیارد و ۸۰میلیون تومان، باید انتظار افزایش قیمت این خودرو در بازار آزاد را بزودی داشت مگر انکه مذاکرات برای احیای برجام پالس های جدیدی را ارائه کند!

کد خبر: ۱۶۸٬۸۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha