۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
پیش بینی رشد ۹۰ درصدی تقاضای پلاستیک تا سال ۲۰۵۰
بازار گزارش می دهد؛

پیش بینی رشد ۹۰ درصدی تقاضای پلاستیک تا سال ۲۰۵۰

جهان با بحران افزایش تقاضای پلاستیک روبرو است و به نظر می رسد برای تامین این تقاضا باید تولید نفت افزایش پیدا کند.

بازار؛ گروه بین الملل: یکی از فراورده های مهم پتروشیمی پلاستیک است که طبق گزارشهای موجود نقش مهمی در آلایندگی محیط زیست دارد. طبق گزارش ارایه شده توسط بلومبرگ طی یک دهه آینده تقاضا برای پلاستیک در دنیا افزایش خواهد یافت مگر اینکه سیاستی جهانی برای مقابله با این رشد در پیش گرفته شود.

در این گزارش آمده است: «افزایش تقاضا برای پلاستیک در دنیا به معنای افزایش انتشار گازهای گلخانه ای است زیرا در فرایند تولید این محصول شیمیایی حجم زیادی از گازهای گلخانه ای تولید می شود. در نتیجه تلاش دنیا برای مقابله با تغییرات جوی بی ثمر خواهد بود. در ضمن پلاستیک در گذر زمان به چرخه طبیعت باز نمی گردد و همین مساله سبب خواهد شد تا الودگی های زیست محیطی هم با سرعت افزایش پیدا کند.»

آمارها نشان می دهد تقاضا برای پلاستیک طی دو دهه گذشته هم با نرخ بالغ بر ۴۰ درصد در هر دهه رشد کرده است. در این گزارش نرخ رشد تقاضا برای پلی اتیلن و پلی پروپیلن از ابتدای سال ۲۰۰۰ تا کنون دو برابر شده است.

در بسیاری از کشورهای دنیا سیاستهایی برای مقابله با افزایش استفاده از پلاستیک اجرا می شود که استرالیا و بریتانیا و هند در این زمینه پیشگام بودند. از جمله این سیاستها را می توان استفاده از کیسه های کاغذی یا پارچه ای به جای پلاستیکی دانست.

علاوه بر رشد استفاده از پلاستیک به عنوان مطلوب ترین ماده برای بسته بندی انواع محصولات کشاورزی و خوراکی، نباید از رشد جمعیت که خود زمینه را برای افزایش تقاضا هم فراهم کرده است غافل شد.

با وجود اینکه در سالهای اخیر برای مقابله با افزایش سرعت رشد جمعیت سیاستهای مختلفی اجرا شده است ولی بازهم جمعیت جهان در حال افزایش است و این به معنای رشد تقاضا برای انواع کالاها از جمله پلاستیک است.

پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ میزان تقاضا برای پلی اتیلن، پروپیلن و پلی اتیلن ترفتالات که از مرسوم ترین انواع پلاستیک در دنیا هستند به ۴۰۳ میلیون تن می رشد که نسبت به میزان مصرف در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۹۰ درصد رشد خواهد داشت.

نکته دیگری که باید در نظر گرفت تاثیر این افزایش تقاضا در افزایش تقاضا برای نفت در دنیا است. پلاستیک یکی از فراورده های نفتی است و برای پاسخ به رشد تقاضای پلاستیک در درجه اول باید تولید نفت و تولید نفتا رشد کند.

این پیش بینی تناقض زیادی با تلاش دنیا برای کاهش وابستگی به نفت در بازار جهانی دارد. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ تقاضا برای نفتی که به عنوان خوراک پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد دو برابر سطح کنونی خواهد بود و به بالغ بر ۱۸ میلیون بشکه در هر روز می رسد.

سی سی تانگ تحلیل گر اقتصادی در مصاحبه با بلومبرگ گفت: «اغلب کشورهای دنیا در تلاش هستند تا سوختهای فسیلی را از اقتصاد حذف کنند و سوختهای پاک به خصوص برق را جایگزین کنند. با توجه به رشد تقاضا برای محصولات پتروشیمی به خصوص پلاستیک به نظر می رشد، امیدی به کاهش انتشار کربن در نتیجه استفاده از نفت نیست زیرا در سالهای آتی به جای اینکه نفت در صنعت حمل و نقل یا به عنوان سوخت برای صنایع تولیدی استفاده شود، در پالایشگاه ها و به منظور تولید فراورده هایی مانند پلاستیک به کار گرفته می شود.»

کد خبر: ۱۶۸٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha