۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
ارتقای شاخص‌های سلامت در زنجیره محصولات کشاورزی
رئیس سازمان حفظ نباتات عنوان کرد

ارتقای شاخص‌های سلامت در زنجیره محصولات کشاورزی

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با هدف ارتقای شاخص‌های سلامت در زنجیره محصولات کشاورزی با منشأ گیاهی، دستورالعمل نظارت بر تولید و ارتقای سلامت محصولات گیاهی تدوین شده است.

به گزارش بازار، شاهپور علائی‌مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در نشست شورای راهبردی تحقیقات سلامت محصولات کشاورزی با بیان این که به دستور وزیر جهاد کشاورزی سیاستگذاری، نظارت و ارتقای سلامت محصولات کشاورزی با منشأ گیاهی به سازمان حفظ نباتات کشور ابلاغ شده است، اظهار داشت: با هدف ارتقای شاخص‌های سلامت، پیشگیری و کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدید کننده سلامت در زنجیره محصولات کشاورزی با منشأ گیاهی، دستورالعمل نظارت بر تولید و ارتقای سلامت محصولات گیاهی توسط سازمان حفظ نباتات کشور تدوین شد.

وی از تغییر رویکرد صادرات محصولات گیاهی براساس پروتکل‌های جهانی اشاره کرد و گفت: طبق پروتکل‌های جدید در صادرات محصولات، رویکرد از حالت محصول‌محور به بسترمحور تبدیل شده است. در این رویکرد بسترهای تولید شناسه‌دار می‌شوند و تمام روند کاشت، داشت و برداشت محصول، انبارداری، بسته‌بندی و لیبل‌زنی تا صادرات محصولات کشاورزی تحت نظر این سامانه فرایند تولید محصولات کشاورزی سالم و بهداشتی صورت می‌گیرد.

وی افزود: سامانه سماک با هدف نظارت بر تولید و صادرات محصولات کشاورزی طراحی شده است که در آن امکان رعایت همه پروتکل‌های بین‌المللی در صادرات محصولات کشاورزی فراهم شده است.

به گفته وی، هیچ محصول تولیدی و صادراتی از جمله سبزی و صیفی و دیگر تولیدات کشاورزی بدون تاییدیه این سامانه امکان عرضه و صادرات را نخواهد داشت.

علائی‌مقدم به مهمترین مزایای این سامانه اشاره کرد و گفت: نظارت بر بسترهای تولید از قبل از کاشت تا برداشت، ثبت تمام اطلاعات مربوط به واحدهای تولیدی و شناسنامه‌دار شدن بسترهای تولید، شناسه‌دار شدن محصولات تولیدی و امکان رصد محصول تولیدی با اسکن کد QR الصاق شده بر روی هر محصول تولیدی، مصرف بهینه نهاده‌های تغذیه‌ای و آفت‌کش‌ها، کاهش مصرف آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی، کاهش هزینه‌های تولید، تقویت دیپلماسی غذایی، توسعه صادرات و پایداری مشتریان در کشورهای مقصد خارجی، تولید محصول سالم برای بازارهای داخلی و خارجی، ارتقای سطح سلامت جامعه با مصرف محصولات سالم تولیدی، کاهش بیماری‌های مرتبط با باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی، دانش‌بنیان شدن زنجیره تولید از مزرعه تا مصرف محصولات کشاورزی از مهمترین مزایای این سامانه می‌باشد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از تقویت و ارتقای دیپلماسی غذایی و انعقاد تفاهم‌نامه در ۸ ماه اخیر گفت و افزود: طی ۲۰ سال گذشته تنها ۲ موافقت‌نامه با طرف روسی امضا شده بود، ولی در ۷ ماه گذشته، پیش‌نویس سه تفاهم‌نامه به شرح ذیل با طرف روسی نهایی و آماده برای امضا شد. ازسرگیری صادرات سیب درختی به کشور پاکستان با امضای پروتکل در زمینه قرنطینه گیاهی صادرات سیب درختی، ترانزیت گندم و آرد از خاک ایرات و تسهیل صادرات کیوی از ایران به هند، تفاهم نامه همکاری مشترک در خصوص تبادل دانش، آفت‌کش‌ها و قرنطینه گیاهی، تفاهم نامه تولید آفت کش‌ها بصورت تکنیکال با کشورهای آمریکای لاتین از اقدامات مهم سازمان است.

علائی‌مقدم شورای راهبردی تحقیقات سلامت محصولات کشاورزی را یکی از بازوان مهم در عملیاتی و اجرایی کردن تامین سلامت و امنیت غذایی عنوان کرد و گفت: در راستای تاکیدات ساداتی‌نژاد مقام عالی وزارت، شورای راهبردی تحقیقات سلامت محصولات کشاورزی با هدف رفع نیازهای پژوهشی حوزه سلامت محصولات کشاورزی، تشکیل شد. وظیفه اصلی این شورا اتخاذ راهبردهای لازم در جهت تسهیل نفوذ دانش و فناوری در حوزه‌های مرتبط با سلامت، از طریق هدایت و بهره‌گیری از کلیه ظرفیت‌های تحقیقاتی و تولیدی کشور در مسیر ارتقای سلامت محصولات و نیز احصای اولویت‌های تحقیقاتی در این حوزه می‌باشد.

وی افزود: در همین راستا مقرر شد جلسات شورا به صورت منظم و مستمر تشکیل شود. اولویت‌ها و نیازسنجی‌ها از کلیه معاونت‌های سازمان احصا شده و در جلسات این شورا مطرح و نسبت به عملیاتی شدن طرح‌های تحقیقاتی برنامه‌ریزی خواهد شد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید بر اولویت قرار دادن طرح‌های تحقیقاتی براساس محصولات تازه‌خوری اظهار داشت: پروژه‌ها، پایلوت‌ها و طرح‌ها باید بر مبنایی برنامه‌ریزی شوند که منجر به مصرف بهینه سموم شود و با توجه به شعار سال دانش‌بنیان شدن، اشتغالایی را در پی داشته باشند.

در ادامه این نشست، معاون پژوهشی و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یکی از اهداف و راهبردهای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را هم‌گرایی و تعامل با موسسات، معاونت‌ها و سازمان‌های هم‌کارکرد در جهت تامین امنیت و سلامت غذایی جامعه اعلام کرد.

جعفری اظهار داشت: شوراهای راهبردی تحقیقات یکی از اهرم‌های هم‌افزایی با سازمان‌ها، موسسات و معاونت‌های مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است که طرح‌های کلان تحقیقاتی با توجه به احصای نیازسنجی‌ها جهت اجرایی شدن پایه‌ریزی می‌شوند.

رنجبر رئیس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی و دبیر شورای راهبردی تحقیقات سلامت محصولات کشاورزی نیز با بیان اینکه دغدغه‌های سلامت محصولات کشاورزی با تدبیر تشکیل شورای راهبردی تحقیقات سلامت محصولات کشاورزی مرتفع می‌شوند اعلام کرد که در راستای تولید محصول سالم با منشا گیاهی که هدف مشترک دو مجموعه است در کنار سازمان حفظ نباتات خواهیم بود.

نشست شورای راهبردی تحقیقات سلامت محصولات کشاورزی با هدف احصای اولویت‌های تحقیقاتی در حوزه سلامت محصولات کشاورزی با حضور رئیس، معاونین و مدیران سازمان حفظ نباتات کشور، معاون پژوهشی و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، رئیس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی، رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و نمایندگان موسسات تحقیقات آب و خاک، علوم باغبانی و دفتر امور گلخانه‌ها در سالن غدیر سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد.

کد خبر: ۱۶۸٬۴۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha