۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
دشواری های تامین اعتبار ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی مسکن ملی برای دولت| از بانک ها شکایت می شود؟
«بازار» گزارش می دهد

دشواری های تامین اعتبار ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی مسکن ملی برای دولت| از بانک ها شکایت می شود؟

وزیر راه و شهرسازی در حالی از نیاز ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت یک میلیون مسکن ملی خبر می دهد که خبرها حاکی از دشوارهای تامین این میزان بودجه توسط دولت می دهد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در حالی دولت سیزدهم در تلاش برای ساخت و تحویل واحدهای مسکن ملی است که طبق پیش بینی های به عمل آمده میزان بودجه مورد نیاز برای ساخت یک میلیون مسکن در سال حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است. حال سوال این است که آیا دولت از پس تامین این میزان مبلغ برای ساخت مسکن ملی برمی آید یا اینکه از بانک ها کمک خواهد گرفت.

اما اگر کمی به عقب بازگردیم متوجه خواهیم شد که بانک ها هیچ گاه در دادن تسهیلات به بخش مسکن کمک حال دولت نبوده اند. بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن بانک ها باید تا ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن تسهیلات دهند اما آمارها گواهی می دهد که این عدد به سختی به عدد ۷ تا ۸ درصد می رسد.

بر اساس ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن «بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی مکلفند حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال مالی را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند به صورتی که در سال اول اجرای قانون از حداقل سه میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای واحدهای موضوع این قانون کمتر نباشد

بر اساس ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن «بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی مکلفند حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال مالی را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند به صورتی که در سال اول اجرای قانون از حداقل سه میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای واحدهای موضوع این قانون کمتر نباشد و برای سال های آینده نیز حداقل منابع تسهیلاتی مزبور با افزایش درصد ذکر شده بالا مطابق با نرخ تورم سالانه افزایش یابد.»

دشواری های تامین اعتبار ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی مسکن ملی برای دولت| از بانک ها شکایت می شود؟

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات مسکن در قالب طرح جهش تولید مسکن در کشور می گوید: قانون جهش تولید مسکن مصوب مجلس شورای اسلامی شامل پنج فصل از قبیل تامین منابع مالی برای ساخت مسکن، تامین زمین، تامین مصالح ساختمانی، تامین خدمات ساختمانی و سایر موارد است. اما بانک ها تاکنون به تکلیف قانونی خود در این زمینه عمل نکرده اند.

بر اساس تبصره (۵) ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن «سازمان امور مالیاتی موظف است در صورت عدم رعایت موضوع این ماده در قالب بودجه سنواتی مالیاتی برابر ۲۰ درصد تعهد انجام نشده را از بانک ها و موسسات اعتباری مستنکف، اخذ و به خزانه داری کل کشور واریز کند و این مبلغ ۱۰۰ درصد تخصیص یافته تلقی و به حساب صندوق ملی مسکن واریزمی شود

بر اساس تبصره (۵) ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن «سازمان امور مالیاتی موظف است در صورت عدم رعایت موضوع این ماده در قالب بودجه سنواتی مالیاتی برابر ۲۰ درصد تعهد انجام نشده را از بانک ها و موسسات اعتباری مستنکف، اخذ و به خزانه داری کل کشور واریز کند و این مبلغ ۱۰۰ درصد تخصیص یافته تلقی و به حساب صندوق ملی مسکن واریز می شود.»

ایری با اشاره به اینکه بانک ها حتی بر اساس نرخ سود مصوبه شورای پول و اعتبار تسهیلات برای احداث مسکن در کشور پرداخت نمی کنند تاکید دارد که بستر قانونی برای طرح شکایت از بانک ها وجود دارد و قانون گذار این طرح را آماده کرده است.

دشواری های تامین اعتبار ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی مسکن ملی برای دولت| از بانک ها شکایت می شود؟

اما وجود این بستر قانونی نیز باعث نشده تا رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نسبت به هزینه های ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بی تفاوت باشد.
قاسمی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور، مهم‌ترین راه حل بازار مسکن را نزدیک کردن میزان عرضه و یا تولید به تقاضا دانست و گفت: حداقل به ۴۰۰ هزار همت (هزار میلیارد تومان) در سال برای ساخت یک میلیون مسکن نیاز داریم و این عدد در نقدینگی و بودجه کشور رقمی بسیار سنگین است اما می‌کوشیم تا این عدد را به مسکن اختصاص دهیم.

به دلیل سابقه نه چندان مناسب بانک ها در پرداخت تسهیلات به حوزه مسکن این بار نیز تامین مالی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن با دشواری و سختی مواجه شود

به نظر می رسد به دلیل سابقه نه چندان مناسب بانک ها در پرداخت تسهیلات به حوزه مسکن این بار نیز تامین مالی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن با دشواری و سختی مواجه شود.

در مسئله تامین مالی ساخت مسکن از منابع داخلی بانکها و آمادگی بانک مسکن به منظور پرداخت بخش قابل توجهی از این تسهیلات باید دید در سال گذشته چه میزان پرداخت کرده است؟
سال گذشته بر همین اساس محمود شایان، مدیر عامل بانک مسکن با اشاره به لزوم اجرای قانون بودجه ۱۴۰۰ گفته بود که مجلس شورای اسلامی در قالب قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل سیستم بانکی کشور را مکلف کرده که ساخت ۱.۲ میلیون واحد مسکونی در یک سال را به مبلغ مجموع ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در قالب تسیهلات ساخت مسکن تامین مالی کنند.» اما به نظر می رسد این مبلغ تا این عدد مورد نظر تامین نشده است.

چرا که شایان در بیان آمادگی بانک مسکن در پرداخت تسیهلات ساخت مسکن به منظور تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال گفته است که بانک مسکن توانایی پرداخت ۶۷۰ هزار فقره تسهیلات ساخت مسکن در سال جاری را دارا است و باید دید سایر بانک ها نیز به دنبال این اقدام و دادن تسهیلات بر خواهند آمد؟

دشواری های تامین اعتبار ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی مسکن ملی برای دولت| از بانک ها شکایت می شود؟

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان تهران در پاسخ به این پرسش که بانک ها توان پرداخت تسهیلات برای ساخت یک میلیون مسکن را ندارند. آیا روش دیگری برای جایگزین شدن تامین مالی می توان متصور شد؟ گفت: روش‌های مختلفی برای جذب منابع مالی ساخت مسکن وجود دارد که بتوان ساخت مسکن و بخش مسکن را رونق داد. اما در خصوص مسکن ملی شرایط متفاوت است.

بانک ها علاقه ای به پرداخت تسهیلات به بخش مسکن ندارند اما در خصوص مسکن ملی به هر حال صندوقی تشکیل شده است و آنطور که در خبرها امده بود ریالی در این صندوق وجود ندارد. اما اگر اعتماد بین بخش خصوصی و دولت افزایش یابد و موضوع مالیات گیری از طرح‌های مسکنی و خلف وعده در قراردادهای بین دولت و بخش خصوصی حل شود، انگیزه انبوه سازان برای مشارکت در ساخت و ساز افزایش خواهد داشت

وی ادامه داد: بانک ها علاقه ای به پرداخت تسهیلات به بخش مسکن ندارند اما در خصوص مسکن ملی به هر حال صندوقی تشکیل شده است و آنطور که در خبرها امده بود ریالی در این صندوق وجود ندارد. اما اگر اعتماد بین بخش خصوصی و دولت افزایش یابد و موضوع مالیات گیری از طرح‌های مسکنی و خلف وعده در قراردادهای بین دولت و بخش خصوصی حل شود، انگیزه انبوه سازان برای مشارکت در ساخت و ساز افزایش خواهد داشت.

به نظر می رسد نیاز و تامین ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در سال برای ساخت یک میلیون مسکن کاری بس سخت و دشوار برای دولت و چالشی میان بانک ها باشد. حال اگر دولت قصد رسیدن به هدف خود یعنی ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را دارد باید فکر جدیدی و راهکاری تازه بیاندیشد. یا حداقل با مطرح کردن شکایت از بانک ها آنها را به پرداخت تسهیلات ترغیب کند.

کد خبر: ۱۶۸٬۳۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha