۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
چرا قیمت سنگ آهن سقوط کرد؟
بازار گزارش می دهد؛

چرا قیمت سنگ آهن سقوط کرد؟

در هفتمین ماه سال ۲۰۲۱ قیمت سنگ آهن در بازار جهانی بالغ بر ۲۰ دلار کاهش یافت. دلیل این سقوط و آینده این بازار را در گزارش زیر بخوانید.

بازار؛ گروه بین الملل: طبق گزارش ارایه شده توسط بانک جهانی در ماه جولای سال ۲۰۲۲ قیمت سنگ آهن در بازار جهانی سقوط بی سابقه ای را تجربه کرده است. بر مبنای این گزارش در هفتمین ماه سال ۲۰۲۲ میلادی هر تن سنگ آهن در بازار با قیمت۱۰۸.۶ دلار مبادله شد که نسبت به ماه قبل از ان بالغ بر ۲۳ دلار کاهش داشته است.

بانک جهانی در این گزارش با اشاره به نوسانات اخیر در قیمت این ماده معدنی پر مصرف نوشت: «سنگ آهن اصلی ترین و مهمترین ماده اولیه در صنعت فولادسازی است. چین بزرگترین بازیگر در بازار فولاد دنیا است. این کشور هم نیمی از فولاد دنیا را تولید می کند و هم بزرگترین مصرف کننده فولاد است. به همین دلیل وضعیت اقتصادی و سیاستهای این کشور تاثیر زیادی روی قیمت سنگ اهن در دنیا دارد. هم اکنون شرایط اقتصادی در چین نگران کننده است. از یک طرف تعطیلی های پی در پی به دلیل شیوع کرونا در بخش هایی از چین باعث شده است تا توان تولید این کشور به سطح قبل از کرونا باز نگردد. از طرف دیگر نگرانی از احتمال رکود اقتصادی و افت تقاضا باعث فشار روی بازار شده است. تورم هم که مشکلی جهانی است و بدون شک چین را هم هدف قرار می دهد. در این شرایط چین اقدام به کاهش تولید کرده است و بخش زیادی از پروژه های زیر ساختی در کشور یا متوقف شده است یا سرعت اجرای آن کاهش یافته است. در این شرایط می توان انتظار داشت که قیمت سنگ اهن در بازار کاهش پیدا کند.»

بانک جهانی در این گزارش در مورد تغیرات قیمت سنگ آهن در سالهای اخیر نوشت: «متوسط قیمت هر تن سنگ آهن در سال ۲۰۱۹ برابر با ۹۳.۸ دلار بود . در سال ۲۰۲۰ و بعد از شروع همه گیری کرونا در دنیا متوسط قیمت هر تن از ماده معدنی مهم و پر مصرف به ۱۰۸.۹ دلار رسید ولی در سال ۲۰۲۱ این بازار شاهد افزایش بی سابقه قیمت بود و متوسط قیمت هر تن در سال ۲۰۲۱ در مرز ۱۶۱ دلار قرار داشت. جالب اینجاست که در فصل هایی از سال ۲۰۲۱ قیمت این ماده معدنی از ۲۰۰ دلار هم فراتر رفته بود ولی این وضعیت موقتی بود و دوباره بازار با کاهش قیمت روبرو شد.»

در ادامه این گزارش با اشاره به افت اخیر قیمت آمده است: «در ماه می سال جاری هر تن سنگ آهن قیمتی برابر با ۱۳۱.۲ دلار داشت، یک ماه بعد با قیمت ۱۳۰ دلار مبادله شد ولی در ماه جولای به یکباره افتی بالغ بر ۲۰ دلار در قیمت هر تن تجربه شد. حال سوال این است که این روند کاهشی ادامه خواهد داشت یا اینکه متوقف می شود.»

تحلیل گران بر این باورند که امیدی به افزایش چشمگیر قیمت سنگ آهن نیست و بدون شک در ماه های آتی ما شاهد افت بیشتر قیمت در بازار خواهیم بود. پیش بینی ها از رسیدن قیمت به ۱۰۰ دلار رد ماه اوت حکایت دارد و وضعیت در فصل آخر سال هم وابسته به نحوه حل شدن مشکل امریکا و چین دارد.

کد خبر: ۱۶۸٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha