۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
 افزایش قابل توجه سود شرکت نفت آرامکوی عربستان

افزایش قابل توجه سود شرکت نفت آرامکوی عربستان

با افزایش قیمت نفت، سود آرامکوی عربستان افزایش یافت.

به گزارش بازار، روز یکشنبه، آرامکو، غول نفتی دولتی عربستان سعودی، افزایش ۹۰ درصد در سود سه ماهه دوم را گزارش کرد که فراتر از انتظارات تحلیل گران بود و افزایش قیمت نفت و حجم فروش باعث این افزایش شد.

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو در گزارش سود این شرکت گفت: این شرکت انتظار دارد با وجود فشارهای نزولی اقتصادی بر پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت جهانی، تقاضای نفت تا پایان این دهه به رشد خود ادامه دهد. سود خالص آرامکو در سه ماهه منتهی به ۳۰ ژوئن از ۹۵.۴۷ میلیارد ریال در سال گذشته به ۱۸۱.۶۴ میلیارد ریال (۴۸.۳۹ میلیارد دلار) افزایش یافت. بر اساس برآورد ۱۵ تحلیل گر، تحلیل گران انتظار سود خالص ۴۶.۲ میلیارد دلاری را داشتند.

این شرکت در سه ماهه دوم، سود سهام خود را ۱۸.۸ میلیارد دلار اعلام کرد که مطابق با هدف خود در سه ماهه سوم است. ارزش سهام‌های آرامکو در سال جاری بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته در حالی که قیمت نفت و گاز طبیعی به بالاترین حد در چند سال اخیر رسیده پس از اینکه تحریم‌های غرب علیه روسیه، این صادرکننده بزرگ بازار جهانی را تحت فشار قرار داده است.

آرامکو به همراه دیگر شرکت‌های بزرگ نفتی در هفته‌های اخیر نتایج قدرتمندی را گزارش کرده اند. در ۲۹ جولای، شرکت اکسون موبیل (NYSE:XOM) بزرگ‌ترین سود سه ماهه خود را ثبت کرد، با درآمد خالص ۱۷.۹ میلیارد دلار، که افزایش تقریباً چهار برابر نسبت به دوره قبل از آن بود. سوخت‌هایی مانند بنزین و گازوئیل در سراسر جهان افزایش یافته و سود غول‌های نفتی شامل شرکت‌های بزرگ اروپایی شل (LON:RDSa) وتوتال انرژی را افزایش داد که هر دو نتایج را در ۲۷ جولای گزارش کردند.

آرامکو اعلام کرد که میانگین کل تولید هیدروکربن این شرکت در سه ماهه دوم ۱۳.۶ میلیون بشکه معادل نفت در روز بوده است. ناصر گفت:، اما نیاز واقعی و فعلی حفاظت از امنیت منابع انرژی وجود دارد، اهداف اقلیمی هم حیاتی هستند، به همین دلیل آرامکو در تلاش برای افزایش تولید از منابع انرژی متعدد شامل نفت و گاز و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر و هیدروژن آبی است.

سرمایه در سه ماهه دوم نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ با ۲۵ درصد افزایش به ۹.۴ میلیارد دلار رسید. آرامکو گفت که به سرمایه گذاری در رشد، گسترش تجارت مواد شیمیایی و توسعه چشم انداز در مشاغل کم کربن ادامه می‌دهد.

کد خبر: ۱۶۸٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha