۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۶
ضرورت تغییر کشاورزی یزد از سنتی و صنعتی به مدرن| توجه به حفظ محیط زیست و سلامت غذایی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

ضرورت تغییر کشاورزی یزد از سنتی و صنعتی به مدرن| توجه به حفظ محیط زیست و سلامت غذایی

یزد- عسکری، رئیس مرکز رشد فناورانه کشاورزی استان یزد گفت: کشاورزی استان یزد باید مدرن شود تا در کنار افزایش بهره وری، توجه به محیط زیست و تولید غذای سالم هم مدنظر قرار گیرد.

قاسم عسکری در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر ضرورت تغییر کشاورزی به سمت کشاورزی مدرن اظهار داشت: استان یزد دارای نوعی کشاورزی معیشتی یا سنتی است که در واحدهای کوچک در زمین‌های محدود و برای تامین نیازهای خانوادگی یا جوامع کوچک شکل گرفته بود و بعد از آن کشاورزی صنعتی یا کشاورزی گسترده در سطح وسیع در استان دنبال شد.

وی ادامه داد: هدف از این نوع کشاورزی که استفاده وسیع از منابع را به دنبال داشته، افزایش تولید یا افزایش بهره وری بدون توجه به سایر موضوعات کشاورزی نوین یا کشاورزی مدرن بوده است در حالی که کشاورزی مدرن که امروز در کشورهای پیشرفته مدنظر قرار دارد، الزاما بهره وری در واحد سطح تعریف نشده است.

رئیس مرکز رشد فناورانه کشاورزی استان یزد گفت: کشاورزی مدرن شامل مجموع فعالیت‌هایی است که برای افزایش بهره‌وری در زمینه کشاورزی انحام می شود با این تفاوت که این فعالیت‌ها حفظ محیط زیست، مصرف کمتر منابع، مصرف کمتر انرژی و در عین حال تولید بیشتر و تولید غذای سالمتر را مدنظر دارد.

وی گفت: این نوع کشاورزی در استان به صورت محدود دنبال شده و افراد محدودی در این زمینه فعالیت هایی انجام داده اند اما عمده بخش کشاورزی استان یزد شامل کشاورزی صنعتی است که با هدف افزایش تولید و افزایش بهره وری اجرا شده در حالی که باید در کنار افزایش تولید، به سایر مقوله ها نیز توجه شود.

عسکری افزود: البته باید به این موضوع توجه کرد که در درجه اول مباحث مهمی از جمله دانش بومی در کشاورزی نوین هم مورد تاکید است، تعریف کشاورزی نوین حفظ منابع و حفظ تنوع ژنتیکی در کنار به کارگیری دانش و اطلاعات بومی و فناوری های نوین است.

وی ادامه داد: یعنی کشاورزی نوین نمی‌گوید که اطلاعات بومی و رایج یا بومی سازی شده را که حاصل تجربه سالیان کشاورزان یزدی است را حذف کنیم بلکه این تجارب ارزشمند طی چندین قرن تجربه و جنگیدن با طبیعت به دست آمده و می توان کشاورزی استان را با تلفیق این دستاوردها با فناوری های نوین به سمت کشاورزی نوین سوق داد.

ضرورت توجه به کشاورزی در استان یزد

رئیس مرکز رشد فناورانه کشاورزی استان یزد بر ضرورت توجه به بخش کشاورزی در استان تاکید کرد و افزود: بخش کشاورزی همواره در استفاده از آب در استان کم آب یزد مورد اتهام قرار گرفته در حالی است که بسیاری از منابع آبی بخش کشاورزی کیفیت استفاده در سایر بخش ها از جمله شرب و صنعت را ندارند و با بدترین کیفیت و بالاترین درجه سختی و شوری به دست کشاورز می رسد.

وی اظهار داشت: توجه به بخش کشاورزی استان هم به تولید و هم به توسعه فضای سبز منجر می شود و به محیط زیست نیز کمک می کند و اگر کشاورزی استان به سمت کشاورزی نوین سوق پیدا کند، دستاوردهای بیشتری نیز به دنبال خواهد داشت.

قاسمی گفت: البته کشاورزی نوین نیازمند زیرساخت هایی است که شاید در دسترس نیست و یکی از مصداق ها کاهش مصرف سموم و استفاده از کودها و سموم بیولوژیک است و این موارد باید در مزارع و باغ های استان اجرا و آزمایش شود از اینرو لازم است که بخشی از کشاورزی استان برای تحقیق اختیار شرکت های دانش بنیان و محققان قرار گیرد.

وی افزود: به طور قطع در مرحله آزمایش کشاورزان متحمل خسارت می شوند چرا که روش های پیاده سازی کشاورزی نوین با آیتم های مورد اشاره، هنوز تجاری و پیاده سازی نشده اما بعضا اعتقاد دارند که پیشرو باشند و این خسارت ها را متحمل می شوند زیرا امید دارند که این آزمایشات هم به سلامتی استان و هم افزایش تولید ختم شود.

قاسمی گفت: پایه و اساس هر فعالیتی در جامعه سلامت جسم و روان افراد جامعه است که منشا آن تامین غذای سالم است که باعث می شود در کنار توجه به تغییرات اقلیمی که با کمبود منابع و کمبود آب همراه بود، سوق یافتن کشاورزی استانی کویر چون یزد به سمت کشاورزی نوآورانه و فناورانه را الزامی می کند.

مسئولان یزد برای تامین نیازها و زیرساخت‌های کشاورزی فناورانه اقدام کنند

وی تاکید کرد: اما کشاورزی فناورانه نیاز به ماشین آلات خاص، امکانات زیرساختی به کارگیری اطلاعات ماهواره ای و استفاده از نهاده های بیولوژیک و سیستم های نوین آبیاری و انرژی های پاک دارد که مسئولان استان باید برای تامین آن اقدام کنند.

رئیس مرکز رشد فناورانه کشاورزی استان یزد بیان کرد: معتقدم با پیاده سازی کشاورزی نوین در استان هم شاهد کاهش هزینه های تولید و افزایش درآمد کشاورز و هم تولید غذای سالم و محیط زیست سالم خواهیم بود.

قاسمی ابراز امیدواری کرد: به صورت خاص تمام نهادهایی که در این زمینه مسئولیت دارند برای فرهنگ سازی و ایجاد زیرساخت های اجرای کشاورزی نوین در استان گام بردارند و بخش کشاورزی در استان یزد مغفول نماند و بتوانیم نمودهای واضح تر و بیشتری از کشاورزی نوین را در استان یزد داشته باشیم.

کد خبر: ۱۶۸٬۱۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha