۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
ترانزیت ۳ هزار تُن کالا در کریدور شمال- جنوب

ترانزیت ۳ هزار تُن کالا در کریدور شمال- جنوب

بیش از ۳ هزار تن کالا و ۱۱۴ TEU کانتینر در دو ماه خرداد و تیر امسال در مسیر کریدور شمال- جنوب با ناوگان ملی کشتیرانی ایران جابجا شد.

به گزارش بازار، بر اساس برنامه ریزی گروه کشتیرانی ایران به منظور عملیاتی شدن کریدور شمال- جنوب مطابق با برنامه‌های دولت، کالای ترانزیتی از این کریدور در یک سوم زمان معمول، در مقصد تحویل داده می‌شود.

گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از ۱۵ فروردین کارگروه عملیاتی توسعه کریدور شمال- جنوب را تشکیل داده است.

مناقشات روسیه و اوکراین در کنار موقعیت ویژه ژئوپلتیک ایران در منطقه، زمینه را برای احیای کریدور شمال- جنوب فراهم کرده که این امر، فرصت تجاری بسیار خوبی را پیش روی ایران قرار داده و روسیه نیز با توجه به شرایط کنونی خود، به اهمیت این مسیر پی برده است.

گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با وقوف بر حساسیت این طرح ملی و آثار مثبتی که اجرای آن در اقتصاد ایران دارد، تمام بخش‌ها و شرکت‌هایی که در حوزه فعالیت‌های کشتیرانی در این کریدور دخیل بوده و می‌توانستند نقش آفرینی کنند را بلافاصله در این حوزه فعال و وارد عمل کرده است.

بر این اساس، کالایی که از مبدأ بنادر کشورهای آسیای میانه و از طریق دریای خزر به بنادر ایران می‌رسد، از سوی ناوگان کشتیرانی حمل شده و سپس با امکانات این گروه در حوزه حمل و نقل ترکیبی، کالا را تحویل می‌گیرد و از طریق جاده یا ریل، آن را به سمت بنادر جنوبی حمل می‌کند؛ این فرآیند از سمت بنادر کشورهای آسیای شرقی به آسیای میانه به صورت بالعکس طی می‌شود.

روسیه و هندی‌ها به خوبی می‌دانند که زمان ترانزیت و حمل کالا در مسیرهای دریای سیاه و کانال سوئز، بین ۴۵ تا ۶۰ روز است و کالا در این دو مسیر، از بنادر کشورهای آسیای میانه به کشورهای آسیای شرقی ۱۴ هزار کیلومتر را طی می‌کند که مسیری بسیار طولانی به شمار می‌رود؛ اما همان کالا در کریدور شمال-جنوب و از طریق بندرعباس و بندر چابهار، فقط در ۱۴ الی ۱۵ روز به مقصد می‌رسد که یک سوم زمان معمول است.

کد خبر: ۱۶۸٬۰۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha