۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
 ترکیه هزینه گاز روسیه را به روبل پرداخت می‌کند

ترکیه هزینه گاز روسیه را به روبل پرداخت می‌کند

روسای جمهور روسیه و ترکیه به توافقی دست یافتند که بر اساس آن آنکارا بخشی از قیمت گاز طبیعی را به روبل به مسکو پرداخت خواهد کرد.

به گزارش بازار، دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در روز جمعه در شهر سوچی روسیه منجر به دستیابی دو طرف به توافق شد که این توافق آنکارا را ملزم می کند که بخشی از قیمت گاز طبیعی را به روبل روسیه به مسکو بپردازد که برخی کشورهای غربی آن را چالشی برای تحریم‌های شدید اعمال شده علیه مسکو می دانستند.

توافقنامه ترکیه و روسیه در درجه اول با هدف پایان دادن به تسلط دلار و یورو بر مبادلات تجاری بین دو کشور و حمایت از دو ارز محلی انجام می شود. به گفته کارشناسان، این در زمانی رخ می دهد که روسیه با تحریم های غرب مواجه است که در وهله اول اقتصاد، بانک ها و ارز این کشور را هدف قرار می دهد.

پس از نشست اردوغان و پوتین، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گفت: "ما در مورد انتقال تدریجی به ارزهای ملی صحبت می‌کنیم و در مرحله اول بخشی از منابع به روبل روسیه پرداخت می‌شود. "

فاتح تقری گولو، کارشناس ترکیه ای انرژی و لجستیک می گوید ترکیه و روسیه سال هاست که به دنبال خلاصی از سلطه دلار و یورو بر معاملات تجاری خود هستند و آنها می خواهند دو ارز محلی را به یک عنصر کلیدی در مبادلات تجاری بین بخش های دولتی و خصوصی دو طرف تبدیل کنند.

تقری گولو در بیانیه‌ای به الجزیره نت افزود: ترکیه بیش از یک سال است که از کمبود ذخایر ارزی نزد بانک مرکزی رنج می‌برد و اینکه این مرحله ممکن است به کاهش کسری موجودی آن کمک کند.

کد خبر: ۱۶۸٬۰۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha