۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۱
همکاری یا رقابت؛ کلید کاهش کمبود جهانی تراشه| سرمایه گذاری آمریکا برای تولید تراشه
بازار گزارش می دهد؛

همکاری یا رقابت؛ کلید کاهش کمبود جهانی تراشه| سرمایه گذاری آمریکا برای تولید تراشه

در ۲۸ جولای ۲۰۲۲، مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا یک بسته ۲۸۰ میلیارد دلاری برای تولید تراشه تصویب کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: در ۲۸ جولای ۲۰۲۲، مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا یک بسته ۲۸۰ میلیارد دلاری برای تولید تراشه تصویب کرد. محور اصلی این لایحه ۵۲.۷ میلیارد دلار یارانه برای تولید تراشه های کامپیوتری در ایالات متحده آمریکا است.

در حالی که ایالات متحده آمریکا بر روی ظرفیت تولید تراشه خود برای کاهش وابستگی خود به آسیای شرقی - به ویژه چین – تاکید می کند، ظرفیت تولید در مقایسه با وسعت فناوری آن هنوز کوچک است. چین به سرعت سی و یک کارخانه نیمه هادی موسوم به "fabs" را راه اندازی می کند. تایوان نوزده کارخانه و ایالات متحده آمریکا با دوازده کارخانه نیمه هادی موسوم به fabs را راه اندازی کرده اند.

با این حال، مهم این است که چین هنوز از فناوری‌های تولید تراشه‌های قدیمی استفاده می‌کند، در حالی که ایالات متحده، تایوان و کره جنوبی همگی روی فناوری‌های پیشرفته‌تر تولید تراشه سرمایه‌گذاری می‌کنند. به طور خاص، فرستنده های پیشرفته با اندازه هفت نانومتر و کوچکتر در دستگاه های کوچک دستی استفاده می شوند و فرستنده هایی با تراشه های بالغ بیست و هشت نانومتری و بزرگتر در صنعت خودرو مورد استفاده قرار می گیرند.

عدم توازن تقاضا و عرضه در نیمه هادی ها (که به دلیل شیوع بیماری همه گیر کووید ۱۹ ایجاد شده است) در محوریت بن بست آمریکا و چین قرار گرفته است. واشنگتن در حال بازی کردن با کشورهای آسیای شرقی است که ۷۵ درصد از تقاضای تراشه های جهان را تولید می کند.

طبق مصاحبه اخیر«موریس چانگ»، مدیر عامل و بنیانگذار شرکت تولید نیمه هادی تایوان (TSMC)، سرمایه گذاری حدود هفتاد و هفت میلیارد دلاری ایالات متحده آمریکا در تولید تراشه، آزمایشی بسیار گران قیمت برای این کشور خواهد بود.

کارخانه تولید نیمه هادی تایوان (TSMC) ۹۲ درصد از نیمه هادی های پیشرفته لازم برای گوشی هوشمند، لپ تاپ و موشک بالستیک مورد استفاده در سراسر جهان را تولید می کند. علاوه بر هزینه های داخلی برای تولید تراشه، دولت ایالات متحده همچنین در تلاش است تا با محدود کردن صادرات فناوری و مواد به چین، تولید تراشه چینی را محدود کند؛ اگرچه این تلاش ها با موانعی روبرو هستند.

جلب حمایت هلند و ژاپن، بدون متقاعد کردن ابزارسازان و تامین کنندگان مواد متاثر از ایالات متحده، برای همراهی با محدودیت های دسترسی به بازار چین، دشوار است، به ویژه در یک اقتصاد جهانی تحت فشاربیماری همه گیر که نشانه کمی از بهبود وجود دارد.

صنعت ساخت تراشه به هزینه و منابع زیادی دارد و نیاز به سال ها برنامه ریزی و اجرا دارد. علاوه بر این، شکاف بزرگ تقاضا-عرضه وضعیت را بدتر می کند. به گفته شرکت تولیدی STMicroelectronics، ساخت یک کارخانه تولید تراشه سال‌ها طول می‌کشد و سال‌ها بیشتر طول می‌کشد تا به حداکثر ظرفیت تولید برسد و تا سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ طول می‌کشد تا شاهد افزایش عمده در ظرفیت تولید آن باشیم.

با این حال، بیشتر کشورها انگیزه ای برای اجتناب از رقابت در زمینه تولید تراشه دارند - در عوض با همکاری و محافظت از وابستگی به تراشه های ساخت چین و تایوان، درآمدهای زیادی به دست می آورند.

اتحاد چهارجانبه گفتگوی امنیتی (QUAD) که ابتکارات مشترک نیمه هادی ها را به اجرا می گذارد، نمونه ای عالی از یک همکاری چندجانبه است که بر مزیت نسبی هر یک از کشورهای عضو آن تکیه دارد. در گزارش ژوئن ۲۰۲۱ مرکز آسیای جنوبی با تجسم مجدد روابط تجاری ایالات متحده و هند، گفته شده است که – طبق نظریه ریکاردو در حالی که همه کشورها مزیت مطلق ندارند، همه می توانند مزیت نسبی داشته باشند. اینکه ما فقط خواهان صادرات نیستیم، بلکه برای اینکه بتوانیم آنچه را که می خواهیم مصرف کنیم، وارد کنیم.

در دو دهه گذشته، تجارت جهانی محصولاتی را ترویج کرده است که اگرچه در یک مکان مونتاژ شده‌اند، اما توسط کشورهای مختلف ساخته شده‌اند و در نهایت مصرف مقرون‌به‌صرفه‌تر برای مصرف‌کنندگان است.

برای این منظور، یک رویکرد مشترک برای تکیه بر نقاط قوت یکدیگر بهترین راه برای حل بحران کمبود نیمه هادی فعلی و ایجاد صنعتی است که به چهار متحد همفکر QUAD - هند، ژاپن، استرالیا و ایالات متحده متکی است.

پرانای کوتاستان، رئیس برنامه ژئوپلیتیک با فناوری پیشرفته در مؤسسه تاکشاشیلا، به طور خلاصه موردی را ایجاد کرد که اتحاد QUAD بهترین موقعیت را برای رفع کمبود جهانی نیمه هادی دارد. او استدلال کرد که، مطابق با مزیت نسبی هر کشور، ایالات متحده می تواند به عنصر طراحی پیشرفته کمک کند. ژاپن می تواند مواد تولیدی را تامن کند. استرالیا می‌تواند با خاک‌های کمیاب و مواد معدنی مورد نیاز برای تولید تراشه وارد شود و هند می توانند سرمایه انسانی ماهر را برای ساخت این نیمه هادی های پیشرفته عصر جدید فراهم کنند.

هند نیز مانند سایر کشورها، طرح‌های تشویقی خود را برای تشویق سرمایه‌گذاری و ایجاد اکوسیستم پایدار برای تولید نیمه‌رسانا اجرا می‌کند. مشوق‌های پیوند تولید برای همه جنبه‌های تولید نیمه‌رسانا، مانند تحقیق و طراحی، تولید و توسعه منابع انسانی برای گسترش این اکوسیستم به کار گرفته شده‌اند. برنامه مفصل دیگری در دسامبر ۲۰۲۱ توسط کابینه هند راه اندازی شد که این مشوق ها را برای سرمایه گذاران مستند می کند، چیزی که امیدواریم برای بازار نیمه هادی هند ۲۷ میلیارد دلاری خوب باشد.

هنوز مشخص نیست که آیا اتحاد QUAD از رشد اکوسیستم های تولید نیمه هادی کشورهای عضو حمایت می کند یا اینکه انگیزه های خود کشورهای عضو به جای آن تولید را تحریک می کند. ایالات متحده ممکن است بخواهد تولید تراشه را افزایش دهد، اما این امر احتمالاً به برون سپاری مواد، مهارت های تولید و تخصص نیاز دارد. جدا شدن از زنجیره تامین نیمه هادی ها می تواند یک دهه طول بکشد، اگر نه بیشتر و کمبود تراشه کنونی چیز زیادی برای ارائه ندارد.

اگر هدف تنوع بخشیدن به تولید تراشه و ایجاد شبکه های ایمنی برای بحران های آینده (مانند یک بیماری همه گیر) باشد، در این صورت همکاری اولین قدم منطقی و محتاطانه به نظر می رسد.

کد خبر: ۱۶۷٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha