۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
مگس مدیترانه ای ۶۲۰ هکتار از باغ های گلستان را آلوده کرد
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان:

مگس مدیترانه ای ۶۲۰ هکتار از باغ های گلستان را آلوده کرد

گرگان- حق نما، مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: در حال حاضر ۶۲۰ هکتار از باغ های استان در پنج شهرستان کردکوی، بندرگز، گرگان، آزادشهر و رامیان به آفت مگس میوه مدیترانه‌ای آلوده شدند.

کیانوش حق نما در گفتگو به خبرنگار بازار، اظهار کرد: از فروردین امسال با استخدام ۵۲ کارشناس گیاه پزشکی در کنار کارشناسان دولتی سازمان جهاد کشاورزی استان کار پایش مگس مدیترانه‌ای در استان شروع شد و نخستین گزارش از مشاهده آفت مربوط به هشتم خرداد در باغ‌های بندرگز بود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان، افزود: با دستور رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان برای هزار و ۲۰۰ نفر از باغداران درگیر با آفت مگس مدیترانه‌ای در سطح استان، بسته حمایتی رایگان به ارزش سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال شامل مواد غیر شیمیایی برای ردیابی آفت در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: : ۶۲۰ هکتار از باغ‌های گلستان در پنج شهرستان کردکوی، بندرگز، گرگان، آزادشهر و رامیان به آفت مگس میوه مدیترانه‌ای آلوده شده اند.

او میزان خسارت وارد شده به باغ‌های استان بر اثر شیوع آفت مگس میوه مدیترانه‌ای را بین ۲۰تا۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: برابر با پایش های انجام شده در باغ‌های خرمالو و مرکبات گرگان جمعیت آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در این باغ ها کاهش یافته است.

حق نما با بیان این نکته که بارندگی‌های اخیر در استان دمای مناسب برای فعالیت این آفت را فراهم کرد، افزود: اگر شدت بارش‌ها در مناطق شیوع این آفت بیشتر بود، تا حدودی جمعیت آفت مگس مدیترانه ای در استان کاهش می‌یافت.

وی ریختن کودهای حیوانی در پای درختان را عامل دیگری برای افزایش جمعیت مگس میوه عنوان کرد و گفت: این کودها منبع تغذیه خوبی برای افزایش میزان تخم گذاری این آفت بوده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان خاطر نشان کرد: در حال حاضر بهترین روش برای استفاده از کود حیوانی، چال کود است؛ بنابراین باغداران نباید کود حیوانی را در باغ‌ها رها کنند بلکه به صورت چال کود، از آن بهره ببرند.

کد خبر: ۱۶۷٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha