۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
مشکلات ریز و درشت مجتمع دانش بنیان تبریز| از نبود راه دسترسی تا اینترنتی که قطع است
بازار گزارش می‌دهد؛

مشکلات ریز و درشت مجتمع دانش بنیان تبریز| از نبود راه دسترسی تا اینترنتی که قطع است

تبریز- مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی واقع در مجتمع عصر انقلاب میزبان شرکت های دانش بنیان استان است که مشکلات ریز و درشت متعددی دارد.

بازار؛ گروه استان ها: پارک های علم و فن آوری، اتفاق مبارکی در حوزه اقتصاد دانش بنیان هستند. این مجموعه ها با هدف افزایش نوآوری فناورانه و اشتغال متخصصان، اکوسیستم های توانمندی در سطح کشورایجاد کرده اند.

پارک علم و فن آوری استان آذربایجان شرقی نیز با تجربه ای ۲۰ ساله به عنوان یکی از اولین پارک های علم و فن آوری کشور، به یمن دستاورد های خود در عرصه صنعت دانش بنیان، از موفق ترین نمونه های پارک علم و فناوری است.

مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، واقع در مجتمع عصر انقلاب میزبان شرکت های دانش بنیان استان است.

مجموعه عصر انقلاب در جنوب غربی محدوده تبریز و در جاده کرجان احداث شده و محل استقرار آن از ابتدا مورد بحث بود. انتقادات تا جایی پیش رفت که بارها زمزمه جابجایی و برچیده شدن این مجموعه از محل فعلی به گوش رسید.

مشاهدات خبرنگار بازار از دو جلسه حضور در این مجموعه انتقادات وارد بر محل احداث پارک علم و فناوری استان (مجموعه عصر انقلاب) را تایید می کند.

اگر از تبریز به قصد شهر سهند حرکت کنید در یک سوم ابتدای اتوبان تبریز سهند، ازخروجی شهرک صنعتی شهید سلیمانی و از طریق جاده های فرعی وارد این مجتمع می شوید.

آنتن دهی موبایل در این محدوده به شدت ضعیف می شود و دسترسی به اینترنت موبایل ناممکن است

اثری از تابلو های راهنما نیست. آنتن دهی موبایل در این محدوده به شدت ضعیف می شود و دسترسی به اینترنت موبایل ناممکن است. اگر بخت یارتان باشد با نیم ساعت گشت و گذار می توانید مجموعه عصر انقلاب را جایی حوالی زمین های بایر و محیطی نیمه صنعتی و نیمه مسکونی پیدا کنید.

مشکلات ریز و درشت مجتمع دانش بنیان تبریز| از نبود راه دسترسی تا اینترنتی که قطع است

نبود اینترنت در مجتمع دانش بنیان

قادر محمدزاده از فعالین دانش بنیان مستقر در پارک علم و فن آوری استان است که در گفتگو با بازار، مساله پوشش دیتا را به عنوان یکی از مشکلات مجتمع عصر انقلاب معرفی کرد.

وی گفت: عدم مشکل در این منطقه پوشش اینترنت موبایل است. به شرکت های مستقر در مجموعه اینترنت پر سرعت داده شده است. ولی خارج از این مجموعه و به خصوص در مسیر رفت و آمد مشکل دیتا داریم. درحالیکه این معضل با نصب دکل به سادگی رفع می شود.

مشکلات دسترسی به پارک

علی فرهادی از کارآفرینان مستقر در پارک در ارتباط با مشکلات این مجموعه نیز به بازار گفت: مجموعه مدیریتی پارک تلاش زیادی برای رفع مشکلات و موانع دارد. از این رو هر سال مشکلات نسبت به سال های گذشته تا حدود زیادی مرتفع شده اند. اما یکی از عمده مشکلات محل فیزیکی پارک است و این مشکل قابل حل نیست. از این رو دسترسی به این مکان سخت است.

یکی از عمده مشکلات محل فیزیکی پارک است و این مشکل قابل حل نیست، از این رو دسترسی به این مکان سخت است

فرهادی افزود: امروز تمام شرکت ها از مسئولین تقاضا دارند از طریق اتوبان تبریز سهند به این مجموعه دسترسی داده شود تا فعالین در شرکت ها راحت تر این مسیر را طی کنند.

مشکلات ریز و درشت مجتمع دانش بنیان تبریز| از نبود راه دسترسی تا اینترنتی که قطع است

کمبود فضا و زمین

حمیدرضا ایلخانی نیز در رابطه با مشکلات مجموعه به بازار گفت: زمینی که پارک در اختیار شرکت ها قرار داده براساس حجم تقاضا، کم است. چون شرکت ها مایل هستند داخل پارک تولید داشته باشند تا از مزایای دانش بنیان بودن و معافیت های مالیاتی بهره مند شوند. ولی پارک به اندازه کافی زمین ندارد.

زمینی که پارک در اختیار شرکت ها قرار داده براساس حجم تقاضا، کم است

ایلخانی گفت: در مورد ما هم متاسفانه جا نبود و ما نیمی از یک واحد را در اختیار داریم و در حقیقت یک واحد در اختیار دو نفر است. واحد در حدود ۲۰ متر است که از وسط به صورت دو کارگاه مجزا تفکیک کرده ایم. البته شریک ما در آن واحد بیش از هفته ای یکی دو بار در واحد حاضر نمی شود و از این بابت ما مشکلی نداریم. دو نفر از همکاران انفورماتیک و الکترونیک ما هر روز در واحد هستند و کار می کنند. این مساله تا اینجا مشکلی ایجاد نکرده است ولی خواسته ما این است که واحدی جداگانه به ما اختصاص داده شود.

ایلخانی در ادامه افزود: پارک سرویس ایاب و ذهاب دارد و از این نظر همکاران ما برای رفت و آمد مشکلی ندارند ولی اگر یک نوبت جا بمانند یا به هر دلیل نتوانند در ساعت مقرر سوار سرویس شوند باید اسنپ بگیرند که اگر چند بار در ماه تکرار شود مبلغ قابل توجهی روی هزینه هایشان سربار می شود.

مشکلات ریز و درشت مجتمع دانش بنیان تبریز| از نبود راه دسترسی تا اینترنتی که قطع است

مشکلات ایاب و ذهاب

رضا صفر علیزاده نیز در این رابطه به بازار گفت: همکاران ما بیشتر خانم هستند و مساله سگ های ولگرد منطقه و ترس و وحشتی که ایجاد می کنند هم وجود دارد.

همکاران ما بیشتر خانم هستند و مساله سگ های ولگرد منطقه و ترس و وحشتی که ایجاد می کنند هم وجود دارد

وی افزود: یکی از مشکلات خرد ما در پارک مساله کار نکردن چیلر است. به دلیل معماری داخلی فضای پارک و کاشت گل و گیاه هوا شرجی مانند است. نوع معماری واحد ها به نوعی است که پنجره به هوای آزاد ندارد و تحمل آب و هوا برای ساعات طولانی سخت است. اگر چیلر کار می کرد سرمایش هوا بیشتر می شد و گرما و آب و هوای شرجی همکاران را اذیت نمی کرد.

مشکلات ریز و درشت مجتمع دانش بنیان تبریز| از نبود راه دسترسی تا اینترنتی که قطع است

به گفته فعالین در مجموعه عصر انقلاب، عمده مشکل آنها نبود دسترسی به اینترنت دیتا، دور بودن محل استقرار مجموعه، کمبود فضا و عدم احداث رمپ اتوبان تبریز سهند است. همچنین دور بودن مجموعه از دسترسی به حمل و نقل عمومی از گلایه های شرکت های دانش بنیان بود.

احداث رمپ اتوبان تبریز سهند بخشی از مشکلات رفت و آمد را حل می کند

گفتنی است، عصر انقلاب زیربنایی در حدود ۹ هزار متر مربع دارد. فضای احداثی مجتمع عصر انقلاب شامل فضاهای آزمایشگاهی، تاسیساتی و کارگاهی، آموزشی، اداری و رفاهی و واحد هایی است که محل استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان است.

عملیات ساخت این مجتمع از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و در سال ۱۳۹۱ به اتمام رسید. هم اکنون ۳۲۵ شرکت فناور و دانش بنیان در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی مستقر هستند که هزار و ۶۵۱ نفر در آن‌ها اشتغال دارند.

کد خبر: ۱۶۷٬۶۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • قربانی IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      2 0
      شرایط بسیار نادرست است فقط به قسط تیغ زدن میان جلو من یبار مراجعه کردم بعد شنیدن شرایط در رفتن