۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱
جزئیات توافق ایران و افغانستان درباره رودخانه هیرمند

جزئیات توافق ایران و افغانستان درباره رودخانه هیرمند

وزیر نیرو گفت: مهمترین توافق با مقامات افغانستانی این بود که هیچ آبی از هیرمند به سمت شنزارهای گودزره در خاک این کشور منحرف نشود.

به گزارش بازار، علی اکبر محرابیان در باره سفر اخیر خود به کابل درباره جزئیات توافق با طرف افغانستانی برای تحقق حق آبه ایران از هیرمند توضیح داد.

وی با اشاره به دیدار و گفتگو با وزرای خارجه و انرژی افغانستان و معاون اجرایی این کشور درخصوص اجرای دقیق معاهده سال ۱۳۵۱ با این کشور افزود : مهمترین موضوعی که در طول ماه ها و سال های اخیر موجب شد که ما نتوانیم حق آبه قانونی خودمان را دریافت کنیم اجرای یک طرح استکباری بود که در نزدیکی مرز جمهوری اسلامی ایران اجرا شده است.

محرابیان گفت : بالای رودخانه هیرمند سد کجکی است که حق آبه ما و رودخانه هیرمند از سد آزاد می شود و به بندی به نام کمال خان در نزدیکی مرز حدودا ۷۰ کیلومتری مرز ما احداث شده که از محل این بند حق آبه جمهوری اسلامی آزاد می شود.

وی ادامه داد : در جنوب این منطقه ما منطقه ای را داریم به نام شورزار گود زره که یک منطقه لم یزرع و بدون سکنه است. مسیر طبیعی رودخانه هیرمند که در طول تاریخ رودخانه هیرمند همواره به سمت شمال منحرف می شد و مسیر طبیعی بود.

محرابیان در خصوص پروژه استکباری تصریح کردند: سازه ای اجرا شده که باعث می شود آب بند کمال خان به سمت گودزره که یک منطقه لم یزرع است برود در طول یکی دو سال اخیر با اجرای این سد ما شاهد این بودیم که حق آبه جمهوری اسلامی آزاد نشود مهمترین توافقمان این بود که طرف افغانی پذیرفت که دیگر از این به بعد هیچ آبی به سمت گودزره منحرف نشود و آب از بند کمال خان در مسیر طبیعی خودش به سمت جمهوری اسلامی وارد بشود.

وزیر نیرو بیان کرد: از محل بند کمال خان با یک مسافت کم آب وارد جمهوری اسلامی منطقه سیستان و زابل می شود البته عدم رهاسازی آب به سمت گودزره به نفع خود افغانستانی هاست چون بخش قابل توجهی از مردم افغانستان در منطقه زرنج از همین رودخانه آب می گیرند که اجرای این پروژه موجب شده بود که آنها هم از حق آبه خودشان محروم بشوند.

محرابیان وزیر نیرو درخصوص حق آبه جمهوری اسلامی گفتند: در سالهای نرمال و عادی ۸۲۰ میلیون مترمکعب حق آبه جمهوری اسلامی است که این حق آبه را دریافت می کند قرار بر این شد باتوجه به شرایط بارشی باتوجه به میزان بارش هایی که ما در منطقه داشتیم کمیساران تشکیل جلسه بدهند حق آبه جمهوری اسلامی مشخص بشود و این حق آبه آزاد بشود البته در طول ماه های گذشته در نوبت های مختلف آب مختصری وارد جمهوری اسلامی شده یک مرتبه چهار میلیون مترمکعب و در روزهای اخیر هم در اثر بارش هایی که در منطقه داشتیم و سیلاب هایی که در این منطقه اتفاق افتاده بود بخشی از سیلاب وارد جمهوری اسلامی شده البته این سیلاب ها گذراست با قطع بارش ها این سیلاب ها هم تمام می شود.

امیدواریم با رهاسازی آب آن سهمی که جمهوری اسلامی دارد شاهد تامین حق آبه امسال هم باشیم.

کد خبر: ۱۶۷٬۵۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha