۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۲
 اروپا زمستان سختی را تجربه می کند
به علت کمبود انرژی؛

اروپا زمستان سختی را تجربه می کند

با وجود تدابیر کشورهای اروپایی برای حل بحران کمبود انرژی، بدون شک شهروندان و صنایع اروپایی فصل زمستان سختی پیش رو خواهند داشت.

به گزارش بازار، شبکه الجزیره گزارش داد؛ با وجود تدابیر کشورهای اروپایی برای حل بحران کمبود انرژی، بدون شک شهروندان و صنایع اروپایی فصل زمستان سختی پیش رو خواهند داشت.

عبدالله الشامی خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در وین، درباره طرح اتحادیه اروپا برای کاهش مصرف انرژی گفت اجرای مصوبه توقف واردات ذغال سنگ کشورهای اروپایی از روسیه آغاز شد. این مصوبه بخشی از پنجمین بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا بود که در ماه آوریل گذشته تصویب شد و چهار ماه به کشورهای عضو فرصت داده شده بود تا اجرای این مصوبه را آغاز کنند. اینجا یکی از بزرگترین نیروگاه‌های برق در اتریش و یکی از چهار نیروگاهی است که برق وین پایتخت این کشور را تامین می‌کند.

وی افزود اتریش بیش از ۸۰ درصد به گاز روسیه وابسته است و باید وابستگی خود را به ۵۰ درصد کاهش دهد. اتحادیه اروپا ۵۲ میلیارد تن ذغال سنگ در سال از روسیه وارد می‌کند. اروپایی‌ها در سایه ممنوعیت واردات ذغال سنگ از روسیه و کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز، به شرایط زمستان آینده یعنی دو ماه دیگر چشم دوخته‌اند. اروپایی‌ها معتقدند به ذخیره کردن ۴۵ میلیارد مترمکعب گاز نیاز دارند و تاکنون توانسته اند ۷۰ درصد این میزان را ذخیره کنند. اروپایی‌ها توقف کامل واردات نفت از روسیه تا پایان امسال را هم درچارچوب هفتمین بسته از تحریم‌ها علیه مسکو، تصویب کرده‌اند. بدون شک اروپایی‌ها منتظر فصل زمستان سختی هستند. زیرا تاکنون بسیاری از کشورهای اروپایی که وابستگی زیادی به گاز روسیه داشتند، گاز به اندازه کافی ذخیره نکرده‌اند.

اتحادیه اروپا می‌خواهد دست برتر روسیه در پرونده انرژی در برابر اروپایی‌ها را قطع کند و همه منتظر مشخص شدن شرایط مصرف کنندگان و نیز صنایع اروپایی در فصل زمستان هستند.

در ادامه گزارش آمده است کشورهایی اروپایی هنوز حدود یک چهارم برق را در نیروگاه‌هایی تولید می‌کنند که با ذغال سنگ کار می‌کند. آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپا و بزرگترین تولیدکننده انرژی از باد و انرژی خورشیدی است، هنوز ۴۵ درصد از برق خودش را با سوزاندن ذغال سنگ تولید می‌کند. سهم ذغال سنگ در تامین انرژی در انگلیس هم بیش از ۲۰ درصد است. لهستان ۷۰ درصد برق را با ذغال سنگ تولید می‌کند. اتحادیه اروپا طرحی را برای کنار گذاشتن تولید برق از سوخت‌های فسیلی به ویژه ذغال سنگ تدوین کرده است که باید تا سال ۲۰۳۰ اجرا شود.

براساس طرح دولت آلمان قرار بود فعالیت نیروگاه‌های برقی که با ذغال سنگ کار می‌کنند امسال و سال آینده متوقف شود. اما کشورهای اروپایی اکنون در مسیر متناقض حرکت می‌کنند و وزارت انرژی فرانسه از سرگیری فعالیت نیروگاه برقی را که با ذغال سنگ کار می‌کند و در ماه مارس گذشته بسته شده بود، اعلام کرد. هلند هم محدودیت‌ها بر نیروگاه‌های تولید برق از ذغال سنگ را به شدت کاهش داد تا پایین آمدن میزان واردات گاز از روسیه را جبران کند. اتریش، دانمارک و لهستان هم بازگشت به استفاده گسترده از نیروگاه‌های تولید برق با سوزاندن ذغال سنگ را اعلام کردند.

جولیان پوپوف وزیر سابق محیط زیست بلغارستان، در مصاحبه با الجزیره درباره طرح ریاضت مصرف انرژی در اروپا گفت «استفاده از زغال سنگ یک تصمیم اختیاری نیست، بلکه واکنش طبیعی به افزایش شدید بهای گاز است. اروپا طرحی برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز دارد که به نظر من همه این اقدامات ضروری، اما دیرهنگام است. شاید باید یکسال پیش این تدابیر اتخاذ می‌شد. روسیه از آن زمان کاهش صادرات گاز به اروپا را آغاز کرده بود. اروپا همچنین باید بر دیگر منابع انرژی هم متمرکز می‌شد. اتخاذ تدابیر دیرهنگام باعث خواهد شد اروپا با بحران شدید مواجه شود و افزایش قیمت برق و حتی قطع برق را تجربه کند.

وی افزود از نظر من، اوضاع فاجعه بار است. من در گذشته در دوره‌ای زندگی می‌کردم که برق قطع می‌شد و به خاطر دارم که زندگی بسیار سخت بود.

کد خبر: ۱۶۷٬۵۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha