۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰
قیمت گذاری محصولات کشاورزی منصفانه باشد
نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان:

قیمت گذاری محصولات کشاورزی منصفانه باشد

گرگان- یوسفی، نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: قیمت گذاری محصولات کشاورزی در خرید تضمینی باید منصفانه باشد و خرید محصول استراتژیکی مانند گندم هم باید بر مبنای کیفیت انجام شود.

امیر یوسفی در گفتگوی با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سال های گذشته برنامه مدونی در خرید تضمینی و قیمت گذاری محصولات کشاورزی وجود نداشته است اما قیمت گذاری گندم در سال گذشته سبب شد که این محصول به جای اینکه به سمت کارخانجات برود به سمت دامداری ها روانه شود که این به ضرر مردم، دولت و کشاورز تمام شد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان ادامه داد: در سال جاری نیز خرید تضمینی این محصول در پنجم فروردین ماه کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ اعلام شد اما در زمانی که کشاورز محصول خود را کشت کرده بود و اگر این قیمت در شهریورماه اعلام می شد کشاورزان بیشتری از کشت گندم استقبال می کردند و کشور می توانست در این حوزه به خودکفایی برسد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی کیفیت محور نبودن قیمت گذاری محصولات استراتژیک را از دیگر مشکلات خرید تضمینی برشمرد و گفت: سال هاست مردم گلستان با کشت گندم با کیفیت نسبت به دیگر استان ها به دولت یارانه می دهند و متاسفانه عدم خرید محصولات براساس کیفیت سبب شد تا حق بزرگی از کشاورزان گلستانی ضایع شود.

وی گفت: گندم گلستان نسبت به سایر استان ها از پروتئین و کیفیت بالاتری برخوردار اما محصول دهی آن نسبت به گندم دیگر استان ها کمتر است با این وجود دولت در خرید تضمینی محصول با کیفت با تناژ کمتر گلستان را با قیمتی برابر با گندم بی کیفت و تناژ بیش ازدوبرابری استان های دیگر خریداری می کند.

یوسفی خاطرنشان کرد: این یک مطالبه به حق مردم گلستان است که ما سال هاست در این خصوص رایزنی انجام دادیم اما هنوز به نتیجه نرسیدیم.

وی در خاتمه متذکر شد: اگر در قیمت گذاری دولت قیمت عادلانه را برای بسیاری از محصولات کشاورزی مانند گندم، سویا، کلزا، جو و دیگر محصولات استراتژیک اعلام کند کشاورز برای کشت این محصولات دلگرم شده و در نتیجه نیاز کشور در داخل تامین خواهد شد.

کد خبر: ۱۶۷٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      1 0
      بنده یه کشاورز هستم اگر دولت قبل از کشت گندم قیمت بالای۱۴.۵ اعلام میکنی دشت مغان همه گندم میکاشتند.
    • مهدی FR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      0 0
      من دیگه کشاورزی نمیکنم.بدتر آدم خوار میشه.کاشت و برداشت ماهم همه سنتی و سخته.خریدم که پایینه . پس نکاریم بهتره
    • حمید IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      0 0
      حیف زحمت و هزینه و عمری که گذاشتم تو مسیر کشاورزی