۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
افزایش حجم معاملات، کورسوی امید دربازار| دولت با نقدینگی چه کند؟
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

افزایش حجم معاملات، کورسوی امید دربازار| دولت با نقدینگی چه کند؟

عبدالهی کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از نشانه های مهمی که در تحلیل تکنیکال برای برگشت روندها باید در نظر گرفته شود افزایش حجم معاملات می باشد.

سمیه شوریابی؛ بازار: احسان عبدالهی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص بازار بورس اظهار داشت: بعد از دورانی که با دعوت دولت قبل، سیستم عرضه و تقاضای بورس بهم ریخت و تقاضا بر عرضه بسیار پیشی گرفت اکنون در دوران رکود بورس به سر می‌بریم به طوری که در هفته اول مرداد ۱۴۰۱ یکی از کمترین ارزش معاملات در سال جاری رخ داد که حتی ارزش معاملات به دو هزار میلیارد تومان هم نمی‌رسید.

بهبود اوضاع در پی افزایش حجم معاملات

عبدالهی یکی از نشانه های مهمی که در تحلیل تکنیکال برای برگشت روندها باید در نظر گرفته شود را افزایش حجم معاملات دانست و افزود: خواه روند صعودی باشد یا نزولی، افزایش حجم معاملات می‌تواند ما را در شناسایی کف یا سقف روند کمک شایانی کند، پس فعلاً باید منتظر افزایش حجم معاملات بود تا یک نشانه از نشانه های بهبود اوضاع بورس برای ما چراغ سبز نشان دهد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: از سوی دیگر باید عوامل اقتصادی خارجی دیگری که بر بازار سرمایه ما تأثیر مستقیم یا غیر مستقیم دارد را نیز مورد بررسی قرار دهیم تا به درک درستی از وضعیت کنونی بازار سرمایه برسیم.

حجم نقدینگی و هدایت آن به بازار

عبدالهی با اشاره مولفه تورم، آن را یکی از عوامل مهم که بر همه بازارهای ما تأثیر مستقیم می‌گذارد عنوان کرد و ابراز داشت: بر اساس بررسی و تحلیل آمارهای منتشر شده، سال گذشته در اقتصاد ماهانه ۴.۵ درصد رشد نقدینگی داشتیم که در مجموع، سال گذشته حدود ۵۴ درصد رشد نقدینگی را تجربه کردیم، در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ نیز چیزی بالغ بر ۲۰۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی بر اقتصاد ما تحمیل شده است.

افزایش حجم معاملات، کورسوی امید دربازار| دولت با نقدینگی چه کند؟

وی ادامه داد: با فرض طی همین روند (که انتظار اعداد بزرگتری هم داریم) در سال ۱۴۰۱ رقم نقدینگی کشور به ۷۴۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که با ثابت در نظر گرفتن سایر متغیرها کف تورم در خوش‌بینانه ترین حالت در امسال، رکورد تورم چند دهه اخیر خواهد شکست.

این مدرس بازار سرمایه با این مقدمه و بررسی حجم نقدینگی در پیش روی اقتصاد، یادآور شد: باید دید این حجم عظیم از نقدینگی به کجا هدایت می‌شود که اگر قطعاً به بازار سرمایه سرازیر شود باعث رونق این بازار خواهد بود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت برای کنترل این نقدینگی چند بازار را هدف قرار داده اند تا بتوانند کمی از این سیل عظیم را تحت مدیریت خود قرار دهند.

سال گذشته در اقتصاد ماهانه ۴.۵ درصد رشد نقدینگی داشتیم که در مجموع، سال گذشته حدود ۵۴ درصد رشد نقدینگی را تجربه کردیم، در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ نیز چیزی بالغ بر ۲۰۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی بر اقتصاد ما تحمیل شده است.

عبدالهی یکی از این حوزه ها را بازار صندوق های موجود در بورس خواند و بیان کرد: این صندوق ها با ایجاد تنوع بخشی و جذابیت در اعطای سود تضمینی سعی در جذب مقداری از این نقدینگی سرگردان را به این بخش دارند، این سیاست از دو جنبه می‌تواند برای بازار سرمایه مفید باشد، اول آنکه با بروز نشانه های کوچک رونق در بازار سهام، این نقدینگی می‌تواند سریعاً وارد این بازار شود و باعث تثبیت و سرعت بخشی به رونق این بازار گردد و دوم اینکه چون سرمایه گذاری سودمند و انتخاب صندوق های مناسب نیازمند کسب اطلاعات مضاعفی است و باعث بالا رفتن اطلاعات سرمایه گذاران می شود.

عبدالهی در پایان با بیان اصلاح عمیق شاخص کل از یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد و رسیدن بسیاری از سهم ها به کف های حمایتی و نیز P/E های جذاب بسیاری از شرکت های پرپتانسیل خاطر نشان کرد: امیدواریم به تدریج شاهد رونق این بازار باشیم، همچنین امید است تیم اقتصادی دولت با نگاهی عمیق‌تر بتواند از بازار سرمایه بسیار بهتر به نفع جامعه سهامدارن و در نهایت اقتصاد کشور بهره ببرد.

کد خبر: ۱۶۷٬۴۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      1 0
      لعنت بر غارتگران مردم در بورس
    • علی IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      0 0
      ممنون از مطلب مفیدتون