۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲
 قیمت دلار توافقی به کانال ۲۹ هزار تومان رسید

قیمت دلار توافقی به کانال ۲۹ هزار تومان رسید

جدیدترین قیمت ها از بازار توافقی دلار، نشان از کاهش قیمت دلار به کانال پایین تر دارد. این در حالی است که عرضه همچنان بیش از تقاضاست.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، در هفته‌های اخیر، به دنبال تدابیر هوشمندانه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و بخشنامه‌های تسهیل گر در جهت افزایش عرضه ارز صادرکنندگان به شبکه صرافی‌های سراسر کشور، شاخص ارزی با افت پلکانی همراه شده است.

رئیس کل بانک مرکزی نیز امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران و در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان اینکه در بازار ارز آرامش خوبی برقرار است، گفت: "در چهار ماهه امسال حدود ۸۰ درصد رشد تأمین ارز در سامانه نیما داشتیم. دکتر علی صالح‌آبادی در خصوص وضعیت بازار ارز افزود: همچنان مازاد عرضه نسبت به تقاضا در سامانه نیما وجود دارد. این بازار عمق بسیار خوبی پیدا کرده و روزانه بیش از ۱۰ میلیون دلار بین صرافی‌ها معامله در حال انجام است. "

این در حالی است که سیاست گذار ارزی در تکمیل برنامه‌های ارزی خود، به دنبال افزایش دامنه حضور انواع ارز در بازار متشکل ارزی است. اقدامی که در اواخر تیرماه با ورود نماد معاملاتی روبل - ریال به معاملات بازار متشکل ارزی همراه شد. به گونه‌ای که امروز رئیس کل بانک مرکزی نیز در این باره اظهار داشت: "خوشبختانه از زمانی که نماد روبل و ریال در بازار توافقی تعریف شد، میانگین روزانه حدود دو میلیون روبل در این بازار معامله شده است. البته در ابتدای کار هستیم و در آینده نزدیک این میزان افزایش می‌یابد. "

از سوی دیگر، کامران سلطانی زاده دبیر کل کانون صرافان کشور اظهار داشت: با اضافه شدن ارزهای دیگر در بازار متشکل ارزی، تمرکز بر روی مصرف دلار کاهش پیدا خواهد کرد و ارزهای متفرقه پرمصرف همانند لیر ترکیه، دینار عراق و درهم امارت به هموطنان ارایه خدمات خواهد شد که می‌تواند به تعدیل نرخ ارز در بازار کمک کند.

در این میان، رصد بازار ارز نشان می‌دهد در معاملات امروز بازار توافقی، قیمت دلار آمریکا با روند نزولی همراه شده و در حاضر به کانال ۲۹ هزار تومان کاهش یافته است. به گونه‌ای که نرخ معامله شده دلار آمریکا در بازار توافقی صرافی ها، به رقم ۲۹۹۰۰ تومان رسیده است. یورو توافقی نیز امروز با کاهش در کانال ۳۱ هزار تومان معامله شد.

این در حالی است که همچنان شاهد عرضه ارز صادرکنندگان به صرافی‌ها هستیم و در این شرایط، تقاضا در بازار با کاهش همراه شده است. تا جاییکه خریدار انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را دارد؛ بنابراین بازار ارز شرایط آرامی را تجربه می‌کند و فعالان بازار پیش بینی می‌کنند با توجه به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی در خصوص بازار ارز و امکان عرضه ارز صادرکنندگان به شبکه صرافی ها، روند تعدیل شاخص ارزی در روزهای آینده تداوم داشته باشد.

کد خبر: ۱۶۷٬۴۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha