۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
تغییر شاخص اثر مثبتی دربازار سهام ندارد| تحلیل تکنیکال دقیق تر می شود
بررسی بازار از اثر جایگزینی شاخص دربورس

تغییر شاخص اثر مثبتی دربازار سهام ندارد| تحلیل تکنیکال دقیق تر می شود

مسئولان وعده داده اند که با جایگزین کردن شاخص جدید به جای شاخص بورس که کلیت بازار را نشان می دهد، می توانند شائبه شاخص سازی را از بین ببرند، اما کارشناسان این موضوع را رد می کنند.

بازار؛ گروه بورس: رئیس سازمان بورس اعلام کرده که «احتمالا شاخص جدیدی جایگزین شاخص کل بورس می شود تا قابل اتکا و نشان دهنده حال روز بورس باشد «این موضوع پس از آن مطرح شد که شاخص کل در اصلاح اخیر در محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد باقی ماند، اما بسیاری از نمادها کف قبلی خود در محدوده شاخص یک میلیون و صد هزار واحد را رو به پایین شکستند و همین مساله موضوع شاخص سازی را تقویت کرد و بعد از آن مسئولان سازمان بورس اعلام کردند که شاخص کل بورس تغییر می کند و مرکب از شاخص هم وزن و شاخص فرابورس و ... می شود، اما جزئیات دقیق آن هنوز منتشر نشده است.

کارشناس بورس در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه شاخص جدید باید بازده نقدی داخل آن نباشد، گفت: در مقطع کنونی وقتی شاخص قیمتی محاسبه شود سود انباشته لحاظ می شود و از طرف دیگر شاخص کل بورس همه شرکت ها را در نظر نمی گیرد، زیرا مشمول ۲۵۰ شرکت فرابورسی نمی شود.

کسی منکر شاخص سازی نیست، رفتار مدیران بالادستی حکایت از این دارد که هم اکنون شاخص سازی رخ می دهد، زیرا وقتی مدیران ارشد می گویند مانع از اصلاح بازار شوند برخی نمادهای بزرگ را مثبت باز می کنند یا مانع اصلاح آن افت بیشتر می شود از طرف دیگر وقتی ارزش شاخص فولاد ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است ۱۵۰ شرکت با شاخص ۲ هزار میلیارد تومانی باید منفی شود تا بتوانند مثبت های فولاد را خنثی کنند

احمد جانجان با بیان اینکه کسی منکر شاخص سازی نیست، افزود: رفتار مدیران بالادستی حکایت از این دارد که هم اکنون شاخص سازی رخ می دهد، زیرا وقتی مدیران ارشد می گویند مانع از اصلاح بازار شوند برخی نمادهای بزرگ را مثبت باز می کنند یا مانع اصلاح آن افت بیشتر می شود.

او با تاکید بر اینکه در شاخص جدید فرمول ها را دستکاری می کنند تا نمایان گر وضعیت کامل بازار باشد، تصریح کرد: برای نمونه وقتی ارزش شاخص فولاد ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است ۱۵۰ شرکت با شاخص ۲ هزار میلیارد تومانی باید منفی شود تا بتوانند مثبت های فولاد را خنثی کنند. حالا در تغییرات جدید وزن بازار شرکت های بزرگ را کاهش می دهند.

جانجان با تاکید بر اینکه ارائه شاخص های جایگزین هم نمی تواند روند بازار را تغییر دهد، تصریح کرد: در حال حاضر دولت حتی برای محصولاتی مانند رب هم قیمت گذاری می کند و این سیاست ها روی بورس تاثیر می گذارد و عملا شاخص های محاسبه تاثیری بر روند صعودی یا نزولی ندارد.

سود تقسیمی در شاخص اثر تعدیلی نداشته باشد

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه موضوع شاخص و ... همیشه جزو مطالبات فعالان بازار بوده است، گفت: پیش از این بارها در جلسات خصوصی موضوع تغییر شاخص مطرح بوده زیرا این شاخص کنونی هم بالا رفتن بازار را به درستی نشان نمی دهد هم روند نزولی بازار را به نسبت تاثیر منفی که در کلیت بازار وجود دارد کمتر افت می کند به همین دلیل اصلاح شاخص بازار اهمیت بالایی دارد، اما اینکه شاخص های جایگزین چگونه باشد هنوز جزئیاتی اعلام نشده است.

تغییر شاخص در وضعیت بازار تاثیری نمی گذارد اما به عنوان یک پارامتر دقیق روی تحلیل بازار موثرتر است زیرا باید نمایان گر وضعیت بازار باشد اما در مقطع کنونی اینگونه نیست و نمی توان از نظر تکنیکال شرایط تحلیلی بازار را فراهم کند برای نمونه معاملات خنثی نمادهایی مانند معاملات هلدینگ فارس یا فولاد در شرایطی که همه شرکت های کوچک منفی هستند روی شاخص اثر خنثی را نمایش می دهند

رضا روحی با تاکید بر اینکه تغییر شاخص در وضعیت بازار تاثیری نمی گذارد اما به عنوان یک پارامتر دقیق روی تحلیل بازار موثرتر است، تصریح کرد: این شاخص باید نمایان گر وضعیت بازار باشد اما در مقطع کنونی اینگونه نیست و نمی توان از نظر تکنیکال شرایط تحلیلی بازار را فراهم کند.

او افزود: تاثیر سهام های بزرگ روی شاخص کل هم اکنون خیلی بیشتر از نمادهای کوچک است و این مساله به نسبت تعداد سهام شرکت تاثیرگذاری خود را نشان می دهد برای نمونه معاملات خنثی نمادهایی مانند معاملات هلدینگ فارس یا فولاد در شرایطی که همه شرکت های کوچک منفی هستند روی شاخص اثر خنثی را نمایش می دهند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه نمی شود یک شاخص واحد برای بورس و فرابورس در نظر گرفت، گفت: از آنجایی که شاخص بورس و فرابورس مجزا هستند و نحوه محاسبه اثرگذاری معاملات در این دو بخش متفاوت است به همین دلیل امکان ادغام بورس و فرابورس وجود ندارد

تاثیر سودهای تقسیمی بر روی شاخص هم باید در نظر گرفته شود یعنی در مقطع کنونی سودهای تقسیمی نباید شاخص را تعدیل کنند و شرکت ها در زمانی که در مجمع هستند و هنوز معامله ای انجام نداده اند و سود تقسیم می کنند نباید ارزش سهام آن‌ها کاهش یابد، به عبارت دیگر وقتی سودی از بورس خارج می شود نباید همچنان اثر آن بر شاخص کل وجود داشته باشد.

رئیس سازمان بورس تاکید کرده برای نشان دادن وضعیت کامل تری از بازار سرمایه باید شاخص‌های مختلفی مانند قیمت، هم وزن و صنایع عمده بازار را در کنار شاخص کل آورد. از این رو می توان گفت بیشتر این شاخص جایگزین روند تثبیتی بازار را نشان می دهد و در این حالت دیگر بازار روندی صعودی یا نزولی شدید نشان نمی دهد و این مساله می تواند همچنان یک چبزرگ برای بازار باشد

عشقی، رئیس سازمان بورس تاکید کرده برای نشان دادن وضعیت کامل تری از بازار سرمایه باید شاخص‌های مختلفی مانند قیمت، هم وزن و صنایع عمده بازار را در کنار شاخص کل آورد. از این رو می توان گفت بیشتر این شاخص جایگزین روند تثبیتی بازار را نشان می دهد و در این حالت دیگر بازار روندی صعودی یا نزولی شدید نشان نمی دهد و این مساله می تواند همچنان یک چالش بزرگ برای بازار باشد و بعد از آن بار دیگر شاهد اعتراض فعالان بازار خواهیم بودف هرچند در مقطع کنونی بیشتر روی عبور از وضعیت کنونی تاکید دارند اما حل کامل مشکل بازار چندان مورد توجه مسئولان نیست.

کد خبر: ۱۶۷٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha