۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۴
متن پیشنهادی توافق هنوز از طرف ایران نهایی نشده است| توافق باید انتفاع اقتصادی برای ملت داشته باشد
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی:

متن پیشنهادی توافق هنوز از طرف ایران نهایی نشده است| توافق باید انتفاع اقتصادی برای ملت داشته باشد

آمریکایی‌ها و غربی‌ها نمی‌خواهند در قالب برجام مذاکرات را به سرانجام برسانند، آنها می‌خواهند بدون دادن امتیاز، از ایران امتیازهایی را دریافت کنند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سارا فلاحی در خصوص مذاکرات وین و اظهارنظرها مبنی بر اینکه متن توافق نهایی شده و نگاه ایران که معتقد است این متن توافق نهایی نیست، گفت: طرف‌های مقابل برجام می‌خواهند بدون دادن تعهد یا تضمین پرونده مذاکرات را ببندند، این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بر روی موضوعات پادمانی و برداشتن تحریم ها به شکل دائم حساس بوده و تاکید دارد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی افزود: ایران در طول این سال‌ها پیشرفت‌هایی هسته‌ای در راستای فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای داشته که نباید آسیب ببینند یا تحت تاثیر قرار بگیرند. امریکایی‌ها و غربی‌ها نمی‌خواهند در قالب برجام مذاکرات را به سرانجام برسانند، آنها می‌خواهند بدون دادن امتیاز، از ایران امتیازهایی را دریافت کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: متن هنوز از طرف ایران نهایی نشده است، ایران با متن پیشنهادی که در اسفند ماه سال گذشته تهیه شده موافقت نخواهد کرد زیرا در این متن از برخی خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران عبور کردند. امریکایی‌ها از برجام خارج شدند و باید از زیاده خواهی‌ها کوتاه بیایند تا توافق حاصل شود.

فلاحی با تاکید بر اینکه ایران همچنان بر موضع خود اصرار داد و دنبال تفاهمی است که انتفاع اقتصادی برای ملت داشته باشد، یادآور شد: مذاکره برای مذاکره یا مذاکره میان تهی و بدون دستاورد بی‌فایده است. مردم ما منتظر انتفاعات اقتصادی مذاکرات هستند تا بتوانیم مبادلات بانکی داشته باشیم، نفتمان را بفروشیم و اقتصادمان از شرایط تحریمی خارج شود. اینکه امریکایی‌ها از یک طرف با ما مذاکره می‌کنند و از سوی دیگر تحریم جدید علیه کشورمان اعمال می‌کنند، درست نیست. آنها با در دست گرفتن ابزار فشار می‌خواهند مذاکره کنند اما باید بدانند که با سیاست یک بام و دو هوا برجام احیاء نمی‌شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امریکایی‌ها و غربی‌ها قرار نیست سر میز مذاکره از موضع بالا با ما صحبت کنند، آنها خسارات فراوانی به ما وارد کردند و قرارداد را زیر پا گذاشتند بنابراین برای تحقق توافق به جای آنکه در رسانه ها اعلام کنند ایران نمی‌خواهد توافق انجام شود، باید به تعهدات خود بازگردند.

وی با اشاره به رد پای صهیونیست‌ها در فشارهایی که به ایران می‌آورند، گفت: امریکا و غربی‌ها باید پای صهیونیست‌ها را از مذاکرات ببُرند و به مطالبات ایران توجه کنند.

فلاحی در خصوص اینکه آیا امکان دستیابی به توافق وجود دارد، گفت: توافق زمانی صورت می‌گیرد که طرف امریکایی مطالبات بر حق جمهوری اسلامی ایران که قبلا هم در برجام بوده، بپذیرد، توافق نباید موقتی باشد. آنها باید به ما تضمین دهند، ضمانت‌ها باید باشد، به عنوان مثال سانترفیوژها برقرار باشند اما گاز دهی نکنیم تا در صورت خارج شدن مجدد آنها از توافق بتوانیم با سرعت گاز تزریق کنیم.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وزارت خارجه اعلام کرده که تلاش می‌کند توافق عزت‌مندانه داشته باشیم، مجلس هم نظارت می‌کند تا خطوط قرمز جمهوری اسلامی رعایت شود. توافقی که غربی‌ها دنبال می‌کنند و می‌گویند در حال نهایی شدن است، جنگ روانی است علیه ایران تا اگر نتیجه حاصل نشد بگویند ایران نخواست. در حالی که در مورد مطالبات ایران هنوز تصمیم گیری نشده است البته باور داریم که در این دور مذاکرات پیشرفت هایی حاصل شده است.

کد خبر: ۱۶۷٬۳۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha