۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱
سازمان استاندارد؛ از خدمات الکترونیک تا تعیین استانداردهای جدید
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران مطرح کرد

سازمان استاندارد؛ از خدمات الکترونیک تا تعیین استانداردهای جدید

اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد از تعیین استانداردهای جدید در برخی حوزه‌های خدماتی خبر داد که امسال الکترونیکی ارائه خواهد شد.

به گزارش بازار، مهدی اسلام پناه گفت: سازمان ملی استاندارد در درگاه خدمات اینترنتی و آنلاین به مردم در پنجره واحد برابر گزارش‌های رسمی و مراجع انجام شده رتبه چهارم را کسب کرده است.
وی افزود:کسب این رتبه در مجموعه دستگاه‌های اجرایی در نوع خودش در خور توجه است و در تلاش هستیم که این رتبه را به رتبه‌های بالاتری ارتقا دهیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: هدف ما این است که در بستر ارتقاء شفافیت عمل کنیم و سامانه سازی و در دسترس قرار دادن بر خط خدمات یکی از این هدف گذاری هاست.

درهم شکستن امضاهای طلایی در سازمان ملی استاندارد
اسلام پناه با بیان اینکه در دوره تحول و شفافیت، سامانه سازمان ملی استاندارد جزو رتبه‌های علمی و برتر قرار گرفته است؛ افزود: امضاهای طلایی در سازمان در هم شکسته و فرآیندها منطبق شده و این انطباق‌پذیری نوعی استاندارد سازی برای مواجهه کردن سایر دستگاه‌ها و مصرف کنندگان و مردم است.

به گفته وی برابر ماده ۳ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، سیاستگذاری و نظارت بر اجرای استانداردهای کالا و خدمات بر عهده سازمان ملی استاندارد است.

در حوزه خدمات ما در بحث تقویت و اجرای استانداردهای خدمات فعلی قدم‌های خوبی برداشته ایم و در جهت تدوین استانداردهای خدماتی کاربردی به خصوص استانداردهای دانش بنیان و علوم نوظهور اقدامات خوبی در دستور کار داریم که این امر یک مطالبه عمومی است و در جهت احقاق حق و تاثیر بر کیفیت زندگی مردم این قدم را برداشتیم.

تعیین استاندارهای جدید در حوزه‌های خدماتی
رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه با اشاره به تعیین استاندارد در حوزه‌های آموزش، گردشگری، توانبخشی، پست، مکان‌های ورزشی و اینترنت، افزود: در سال ۱۴۰۱ به استانداردسازی در حوزه‌های آموزش مانند آموزش ابتدایی به کمک وزارت آموزش و پرورش ورود کرده‌ایم همچنین در حوزه گردشگری بخش خدمات اقامتی را به کمک وزارت گردشگری در دستور کار قرار دادیم.


وی افزود: در حوزه توانبخشی از نوع مصداقی آن خانه‌های سالمندان خدمات ارائه کرده‌ایم، بر استاندارد سازی و حسن نظارت بر آن عمل می‌کنیم. همچنین در حوزه پست و مکان‌های ورزشی از جنبه‌های مختلف نیازمنداستاندارد سازی است تا رضایت و کیفیت زندگی برای مردم را رقم بزند.

به گفته اسلام پناه موارد یاد شده، چارچوب سازی‌ها و راهبردهای عملیاتی است که سازمان ملی استاندارد در دوره تحول خود در دستور کار دارد و از جمله خدماتی است که برای آگاهی مردم از میزان استاندارد این خدمات امسال به پنجره واحد خدمات اضافه می‌کند.

رئیس سازمان استاندارد در ادامه این مصاحبه اختصاصی افزود: تمام تلاش سازمان به عنوان سازمانی متعلق به مردم تحقق حق الناس است و این حق با دسته بندی و تکالیفی که برای نظارت دیده شده رقم خواهد خورد و مردم طعم شیرین کیفیت را خواهند چشید.

وی ادامه داد: نظارت‌هایی که در حال استاندارد سازی است در اختیار و معرض عموم مردم قرار خواهد گرفت و با توجه به باز بودن همه دسترسی‌ها در سامانه‌های برخط، مردم می‌توانند از حسن درستی و اجرای این نظارت‌ها مطلع شوند.

همچنین در حوزه خدمات، تمامی ادارات کل سازمان ملی استاندارد با ارائه دسترسی‌های مجازی میزان پاسخگویی‌ها را برای مردم افزایش داده اند.

اسلام پناه با اشاره به منطبق کردن خواسته‌های مردم در استانداردها در حوزه خدمات افزود: به عنوان نمونه در مدل جدید در حوزه اقامتی و گردشگری مردم از میزان استاندارد خدمات مورد نظر خود مطلع می‌شوند که آن استاندارد برابر رقمی که بابت قیمت تمام شده آن خدمت می‌دهند همپوشانی مناسبی داشته باشد که سازمان ملی استاندارد به طور جدی به آن پرداخته و به زودی نتایج آن برای مردم حاصل می‌شود.

تسریع در ارائه خدمات با اتصال به پنجره واحد خدمات هوشمند
رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه با اشاره به کسب رتبه چهارم در میان دستگاه‌های اجرایی در اتصال به پنجره واحد خدمات هوشمند ادامه داد: در حال حاضر رتبه خوبی در پنجره واحد خدمات دولت الکترونیک کسب کرده ایم که این امر به معنای تسریع ارائه خدمات به مردم است.

وی گفت:سازمان ملی استاندارد در بخش مقررات فنی یک نظارت استصوابی بر حسن اجرا نیز دارد، بنابراین ضمن در اختیار قراردادن شفاف اطلاعات خود به مردم، همان اطلاعات را شفاف مورد بازخواست و بازخورد گیری فنی قرار می‌دهد.

اسلام پناه تاکید کرد: تمام خدمات ما برخط و به صورت الکترونیک ارائه می‌شود و به واسطه نداشتن خدمات غیر الکترونیک، مراجعه کننده حضوری نداریم و تلاش ما این است که ضمن سرعت بخشیدن به خدمات، در بازه زمانی کوتاه خدمت مطلوبی ارائه کنیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه خدمات سازمان استاندارد از جنس خدمات حاکمیتی و تعیین‌کننده است، افزود: بعضی خدمات سازمان استاندارد تعیین کننده شکل گیری یک کسب و کار است که قابلیت عرضه شدن داشته باشد یا خیر.

به گفته اسلام پناه استاندارد سازی برخی خدمات مکان‌های ورزشی که از قبل نبوده به تازگی در حال انجام است که هنوز برای مردم نمود پیدا نکرده است

وی ادامه داد: سازمان استاندارد به موضوع کیفیت خدمات اینترنت هم به تازگی ورود پیدا کرده است که نسبت به میزان قیمت در فروش و ترافیکی که در اختیار مردم قرار می‌دهد استانداردی برای آن تعریف شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس سازمان استاندارد تاکید کرد: هم اکنون دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌های مربوطه در حال انجام هماهنگی‌های لازم برابر ماده ۳ تبصره ۳ قانون تقویت و توسعه در جهت استاندارسازی هستند که این امر تلاشی همسو و هم جهت است که نتیجه آن افزایش سطح کیفیت زندگی و رفاه عمومی مردم است.

وی ادامه داد: در این مسیر باید بتوانیم یک رضایت عامه را رقم بزنیم که این رضایت در حوزه مطالبه‌گری مصرف کننده است تا مصرف کننده و گیرنده خدمت بتواند پایشی از نحوه اجرای استانداردها در حوزه‌های کالایی داشته باشند.

رئیس سازمان استاندارد در پایان گفت: باید نظام راهبردی استانداردسازی را به نحوی رقم بزنیم که عوامل تشویقی و جذابی بتواند صاحب خدمت و کالا را به سمتی ببرد که رضایت مردم در فضای رقابتی را تسهیل و مهیج کنیم.

به گفته اسلام پناه یکی از سیاست‌های قطعی ما در سازمان ملی استاندارد این است که سازمان بتواند توسعه اقتصادی کالا و خدمات در صحنه اجتماعی داشته باشد.

کد خبر: ۱۶۷٬۲۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha