۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۲
 انتظار عمومی درباره تاثیر نرخ سود بین بانکی بر بورس صحیح نیست
سخنگوی کمیسیون اقتصادی:

انتظار عمومی درباره تاثیر نرخ سود بین بانکی بر بورس صحیح نیست

طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: انتظار عمومی درباره تاثیر نرخ سود بین بانکی بر بورس صحیح نیست و نیاز به اصلاح دارد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم اصفهان درباره دلایل افت شاخص بورس گفت: افت شاخص بورس دلایل مختلفی دارد. بازارهای مالی با یکدیگر مرتبط هستند، بنابراین وقتی مولفه‌های یکی از آن‌ها تغییر می‌کند، بر دیگری هم تاثیر می‌گذارد.

وی در ادامه اضافه کرد: به طور نمونه زمانی که نرخ سود بازار بین بانکی دچار تغییر می‌شود، نمی‌توان توقع داشت بازار سرمایه بدون تحول باقی بماند. زیرا هم بانک‌ها در بازار سرمایه سهامدار هستند و هم نرخ سود آن‌ها و نرخ سود بین بانکی رقیب نرخ سودی است که بازار سرمایه پرداخت می‌کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی دراین رابطه یادآور شد: نکته‌ای که نباید در این رابطه دور از نظر داشت، فصل تغییرات در بازارهای مختلف است. به طور نمونه اکنون در فصل مجامع قرار داریم و معمولا در این فصل خرید و فروش در بازار کاهش پیدا می‌کند و کماکان رفت و برگشت‌های قیمت گذاری، دخالت و تعیین قیمت را شاهد هستیم.

نماینده مردم اصفهان در ادامه تصریح کرد: داشتن یک بازار سرمایه مطمئن نیاز به دور ساختن ریسک‌های غیرسیستماتیک مانند ریسک‌های سیاسی و ... دارد. براساس برنامه باید گفته شود که برفرض تا دو سال آینده تصمیمات کشور در مورد تعرفه‌ها، نرخ محاسبه انرژی، تصمیمات بازار پول، بازارهای مالی چیست تا سرمایه گذار بتواند براساس آن محاسبات دقیقی انجام دهد که با ریسک خارج از محاسبه مواجه نشود.

طغیانی دراین رابطه افزود: همیشه ریسک‌های سیاسی در بازار تاثیرگذار بوده است، حال چه مربوط به داخل کشور و چه اتفاقاتی که در کشور همسایه روی می‌دهد، همگی تاثیرگذار است. البته اثر این مسئله کم و زیاد دارد، برخی مواقع این اثرات جمع می‌شود و مجموع آن‌ها در بازار نقش آفرینی می‌کند.

وی درباره تورم بر افت شاخص بورس بیان کرد: افق تورم زایی و کاهش تورم بسیار در بازار تاثیرگذار است، البته به صنعت و فعالیت اقتصادی که بر آن سرمایه گذاری می‌شود، بستگی دارد.

این عضو کمیسیون اقتصادی درباره نرخ سود بین بانکی نیز اظهار داشت: برخی اتفاقات از نظر فرد مطلع و صاحب نظر، خیلی مهم نیست، اما در بازار می‌تواند اثرگذار باشد، زیرا قیمت و ارزش در بازار برخی مواقع در اثر تلقی‌ها شکل می‌گیرد. در مورد سود بین بانکی داستان به همین شکل است، تلقی‌ها باید تصحیح شود.

کد خبر: ۱۶۷٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha