۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
تنشهای سیاسی و اقتصادی بازار فولاد را هدف قرار داد
بازار گزارش می دهد؛

تنشهای سیاسی و اقتصادی بازار فولاد را هدف قرار داد

بازار فولاد در این روزها تحت تاثیر خبرهای مختلف است. ولی به نظر می رسد بار خبرهای اقتصادی به خصوص رکود اقتصادی چین و کاهش فعالیتهای تولیدی در دنیا بیشترین تاثیر را روی بازار داشته است.

بازار؛ گروه بین الملل: این روزها تنش های اقتصادی در دنیا تمامی ندارد و این تنهشا باعث می شود تا بازارهای کالایی و بازارهای مالی وضعیت پرنوسانی را تجربه کنند. این وضعیت برای صنایع مصرف کننده کالاهای اساسی از اهمیت بالایی برخوردار است و هر روز می تواند چالش آفرین تر باشد.

از یک طرف گزارشهای مرتبط با درگیری های روسیه و اوکراین است که بازار کالاهای اساسی را تحت تاثیر قرار داده است و از طرف دیگر خبر نگران کننده احتمال درگیری چین و امریکا است که باعث شده است تا بازارها روی آرامش را نبینند.

درگیری های روسیه و اوکراین باعث شد تا عرضه بخش زیادی از کالاهای اساسی در دنیا با اختلال روبرو شود و در نهایت قیمت در این بازارها با فشار تورمی روبرو شود. اما زمانی که سازمانهای بین المللی توانستند زمینه را برای از سرگیری صادرات بخشی از کالاهای اساسی تولید اوکراین فراهم کنند، نگرانی تازه ای در دنیا ایجاد شد.

خبر تنش در روابط چین و امریکا دقیقا زمانی منتشر شد که بازار به دلیل شروع صادرات غلات از اوکراین اندکی آرام شده بود. ارامشی که عمر زیادی نداشت و به سرعت با نگرانی های تازه همراه شد.

اما علاوه بر خبرهای مربوط به تنش های سیاسی و درگیری های نظامی، خبرهای اقتصادی هم بازار را هدف قرار داده است. خبر کاهش تقاضا برای فلزات اساسی به دلیل افت فعالیتهای ساختمانی در چین، احتمال رکود اقتصادی در امریکا، افزایش دوباره تورم در امریکا با وجود افزایش پی در پی نرخ بهره بانکی و در نهایت تصمیم اروپا به افزایش نرخ بهره همه باعث شد تا انتظار رکود اقتصادی بیش از پیش دنیا را هدف قراردهد.

طبق گزارش منتشر شده توسط فارکس دیلی تمامی این تحولات اقتصادی و سیاسی باعث شده است تا این روزها شاهد افت ارزش سنگ آهن و فولاد در دنیا باشیم. فارکس دیلی با اشاره به این که در هفته گذشته افت ارزش در این دوبازار بالغ بر ۲ درصد بوده است نوشت: «چین یکی از بزرگترین مصرف کنندگان و تولید کنندگان فولاد در دنیا است. رکود اقتصادی در چین، افت فعالیتهای تولیدی و کاهش حجم پروژه های زیر ساختی و در نهایت تداوم تعطیلی ها و قرنطینه های طولانی در این کشور به دلیل مبارزه با کرونا مساله ای است که باعث کاهش ارزش فولاد و سنگ آهن شده است.»

سوال دیگری که این رسانه مطرح کرده است به تنش های سیاسی امریکا و چین و نگرانی از احتمال درگیری نظامی بین این دو کشور باز می گردد. فارکس دیلی نوشت: «نمی توان انتظار داشت درگیری در کشوری که نیمی از فولاد دنیا را تولید می کند، تاثیری روی بازار نداشته باشد. بدون شک اگر درگیری نظاکی اتفاق بیفتد دوباره قیمت فولاد اوج می گیرد و صنایع بازهم فلج میشوند. بهترین راه برای حفظ اقتصاد در این روزها مقابله با تشدید تنش های منطقه ای است.»

این مساله در هر دوره ای از زمان اهمیت دارد ولی اهمیت آن در وضعیت فعلی که جنگی در اروپا جریان دارد و اقتصاد دنیا به دلیل دو سال درگیری با ویروس کرونا و تبعات آن با چالشهای اقتصادی زیادی درگیر است بیش از قبل اهمیت دارد.

کد خبر: ۱۶۷٬۲۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha