۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
هنوز متن نهایی در مذاکرات وین حاصل نشده است| شور و شوق اتحادیه اروپا زودهنگام است
استاد دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با بازار:

هنوز متن نهایی در مذاکرات وین حاصل نشده است| شور و شوق اتحادیه اروپا زودهنگام است

«نادر انتصار» معتقد است هنوز در مذاکرات وین متنی نهایی مورد توافق قرار نگرفته است.

بازار؛ گروه بین الملل: «جوزپ بورل» نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام بعد از دور اخیر مذاکرات وین در توئیتر نوشت: «مذاکره کنندگان این روزها از گفتگوها و گفتگوهای نزدیکی بین ایالات متحده و ایران برای تنظیم دقیق و رسیدگی - با تعدیل های فنی - به تعداد انگشت شماری از موضوعات باقی مانده در متنی که من در ۲۱ ژوئیه گذشته به عنوان هماهنگ کننده برجام هسته ای بر روی میز گذاشتم استفاده کردند. آنچه قابل مذاکره است مورد مذاکره قرار گرفته است و اکنون متن نهایی است. با این حال، پشت هر موضوع فنی و هر پاراگراف یک تصمیم سیاسی نهفته است که باید در پایتخت ها اتخاذ شود. اگر این پاسخ ها مثبت باشد، ما می توانیم این قرارداد را امضا کنیم.»

روزنامه وال استریت ژورنال هم در خبری مدعی شد که متن نهایی توافق در وین در چند ساعت آینده نهایی خواهد شد.

این در حالی است که ایران اعلام کرده متن نهایی هنوز آماده نیست. در این خصوص یک مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۱۷ مرداد ماه در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد ادعای روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر احتمال آماده شدن متن نهایی توافق در وین ظرف چند ساعت آینده، گفت: با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

*دور جدیدی از مذاکرات وین به پایان رسید. ارزیابی شما از این دور از مذاکرات چیست؟

دور نسبتا کوتاهی بود. این ممکن است نشان‌دهنده این باشد که عمده‌ترین نقاط اختلاف مورد توجه قرار گرفته و تنها چند مورد باقی مانده است. اما نقاط باقیمانده ممکن است موارد مهمی باشند که ایران و آمریکا هنوز باید روی آنها کار کنند. به عبارت دیگر، ما هنوز توافق کاملی نداریم.

*منابع غربی اعلام می کنند که متن نهایی در این دور از مذاکرات آماده شده است و تصمیم گیری در مورد آن باید صورت گیرد. این در حالی است که ایران می گوید متن نهایی نیست و هنوز موضوعاتی باقی مانده است. این تفاوت فاحش در دیدگاهها ناشی از چیست؟

من تمایل دارم با ارزیابی ایران از این موضوع موافق باشم. همچنین، تاکنون این اتحادیه اروپا و واسطه های رسمی آن هستند که ادعا کرده اند پیش نویس یک توافق نهایی شده است. مقامات آمریکایی این را نگفته اند. شور و شوق اتحادیه اروپا در حال حاضر تا حدودی زودهنگام است.

* بر اساس اعلام روزنامه وال استریت ژورنال در پیش نویس اروپا، اشاره‌ای به بحث پادمان نخواهد شد. به نظر شما اختلاف در این زمینه چگونه حل خواهد شد؟

جدا کردن مسائل نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پیش‌نویس توافق‌نامه جدید واقعاً دشوار است، مگر اینکه تغییراتی در متن اصلی برجام ایجاد شود. برای مثال، برجام اولیه به طرفین اجازه می‌دهد تا نگرانی‌های نظارتی خود را در جلسه کمیته مشترک برجام مطرح کنند. اگر ایران به خواسته های آژانس پایبند نباشد، می توان با اکثریت آرای اعضای برجام تحریم کرد.

به عبارت دیگر، اگر تغییرات خاصی در زبان توافق ۲۰۱۵ برجام برای جداسازی گزارش‌های پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا نگرانی‌ها از پیش‌نویس جدید توافق احتمالی جدید ایجاد نشود، صرفاً با ذکر نکردن آن‌ها نمی‌توان موضوعات پادمانی را از یک توافق جدید جدا کرد. برای جلوگیری از مشکلاتی که ایران با برجام اولیه با آن مواجه شده است، باید همه روزنه ها شناسایی و بسته شوند.

*با توجه به توافقاتی که در این دور از مذاکرات شده است شانس رسیدن به توافق را چه اندازه می دانید؟

افکار عمومی از توافقاتی که در اصل تاکنون حاصل شده است مطلع نبوده اند. آنچه ما می دانیم بر اساس گزارش رسانه های غربی است که در بهترین حالت ممکن است گمانه زنی و در بدترین حالت اطلاعات نادرست باشد. من معتقدم که بن بست شکسته نشده است و در صورت دستیابی به توافق جدید هنوز کار وجود دارد.

کد خبر: ۱۶۷٬۲۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha