۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
افزایش ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟
بازار گزارش می دهد؛

افزایش ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار طی یک سال اخیر باعث شد تا توازن اقتصادی دنیا بر هم بخورد. حال نگرانی اصلی تاثیر افزایش ارزش دلار بر تورم و بحران در اقتصاد اروپا است.

بازار؛ گروه بین الملل: افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است. در نتیجه این افزایش بود که ارزش هر دلار در بازار دنیا به بالاترین سطح طی ۲۰ سال اخیر رسید و باعث شد تا شوک تازه ای به اقتصاد دیگر کشورهای دنیا وارد شود. سوال اصلی این است که افزایش ارزش دلار چه تاثیری روی اقتصاد جهان دارد و چرا این قدر نوسانات این ارز در جهان رصد می شود؟

طبق گزارش فایننشال تایمز افزایش ارزش دلار می تواند پنج اثر بسیار مهم روی اقتصاد جهان داشته باشد. اولین و مهمترین تاثیر آن را می توان تداوم افزایش نرخ تورم در دنیا دانست.

اغلب کالاهای اساسی در دنیا بر مبنای دلار قیمت گذاری می شود و در بورس های بزرگ دنیا مبادله می شود. بنابراین زمانی که ارزش دلار در بازار جهانی رشد می کند، ارزش این کالاهای اساسی (شامل فلزات و محصولات کشاورزی و غیره) به پول ملی کشورها بیشتر می شود و در نهایت رشد قیمتها را در کشورهای مصرف کننده به همراه دارد.

این رشد قیمتها ریشه در افزایش قیمت انرژی، کالاهای اساسی و در نهایت افزایش هزینه کشورها برای واردات آن هم دارد. بنابراین باید پذیرفت که علاوه بر تنش هایی که در اقتصاد دنیا وجود دارد و خود باعث رشد قیمت کالاهای اساسی شده است، افزایش ارزش دلار هم بر دامنه این تنش ها اضافه کرده است و بستر را برای بیشتر شدن قیمتها فراهم کرده است.

دومین تاثیر منفی افزایش ارزش دلار هم افزایش بدهی های کشورهای در حال توسعه و فقیر دنیا است. این کشورها اغلب بدهی هایی به کشورهای صنعتی یا سازمان های بین المللی دارند و با افزایش ارزش دلار، ارزش این بدهی ها به پول ملی این کشورها رشد می کند و سهم بدهی به تولید ناخالص داخلی در اقتصاد کشورها بیشتر خواهد شد.

سومین تاثیر این بحران را می توان در افزایش کسری تجاری امریکا دید. با افزایش ارزش دلارو گران شدن کالاهای امریکایی برای مصرف کنندگان خارجی، تقاضا برای این کالاها کم می شود و در نهایت درآمد صادراتی امریکا کاهش پیدا می کند.

باید در نظر داشت که هم اکنون کسری تجاری امریکا بالغ بر یک تریلیون دلار است و دولت فعلی امریکا در تلاش بود که این کسری را کاهش دهد. تلاش برای کاهش کسری تجاری در امریکا از دوره ریاست جمهوری ترامپ شروع شد و بستر را برای آغاز جنگ تجاری با چین فراهم کرد و با وجود اینکه بایدن با شعار تغییر سیاستهای ترامپ انتخاب شد ولی به این درگیری های تجاری پایان نداد و تعرفه ها را ادامه داد.

چهارمین بحرانی که در پس افزایش نرخ دلار در اقتصاد دنیا ایجاد می شود تسریع خروج از فرایند جهانی سازی در دنیا است. احتمال تبدیل شدن اقتصاد دنیا به چندین بخش و استفاده هر بخش از یک پول خاص برای تجارت و فعالیت اقتصادی هر روز بیشتر می شود و این مساله می تواند خطرات بزرگی را برای اقتصاد دنیا به همراه بیاورد.

در نهایت افزایش ارزش دلار می تواند بستر را برای فروپاشی اتحادیه اروپا و خروج برخی از کشورها از این اتحادیه فراهم کند. رشد بدهی های دولتی و احتمال ورشکستگی دولتی برخی از اقتصادهای کوچک اروپایی مانند پرتغال و ایرلند و یونان بسیار زیاد است. این بحران در کنار تنشهای ناشی از جنگ روسیه و اوکراین در این منظقه بسیار نگران کننده است.

کد خبر: ۱۶۷٬۲۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha