۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۹
گردش بازار آهن به میل تولیدکننده

گردش بازار آهن به میل تولیدکننده

تعطیلات چند روز گذشته، بازار آهن و فولاد را نیز به حالت راکد درآورد و اغلب مبادی فروش اعلام قیمت نکردند یا فروش خود را بستند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، تعطیلات چند روز گذشته، بازار آهن و فولاد را نیز به حالت راکد درآورد و اغلب مبادی فروش اعلام قیمت نکردند یا فروش خود را بستند؛ اما با وجود این روز شنبه برخی از شرکت‌ها همچنان به افزایش نرخ آهن آلات تمایل داشتند.

بازار ارز نیز تقریبا روز شنبه بدون نوسان بود و نرخ دلار تغییر چندانی نداشت، به طوری که در پایان روز هر دلار در بازار آزاد حدود ۳۱ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن
براساس آمار موجود روز شنبه که بازار تقریبا در حالت نیمه تعطیل قرار داشت، قیمت روز میلگرد آجدار در برخی مبادی فروش ۵۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و برخی نیز بدون تغییر اعلام قیمت کردند، به طوری که کف نرخ میلگرد رقمی حدود ۱۵ هزار و ۳۰۰ الی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان برآورد شد.

با توجه به اینکه افزایش قیمت آهن از پایان هفته گذشته کلید خورده بود، برخی میلگرد بورسی را که حدود ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری کرده بودند، با افزایشی بیش از حد انتظار حدود ۱۶ هزار تومان اعلام کردند.

حذف سقف مجاز تعیین قیمت توسط بورس کالا به افزایش تصنعی و جهشی نرخ محصولات فولادی منجر می‌شود و نبود سقف مشخص و حد مجاز در قیمت‌های داخلی، منافع خرده‌فروشان و حلقه‌های میانی زنجیره فولاد را به خطر خواهد انداخت، زیرا براساس فاکتورهای جهانی و نرخ محصولات صادراتی کمتر از قیمت‌های داخلی است و آنچه در بازار داخلی درحال وقوع است، خواسته و تصمیم بازارساز است که با هدف حمایت از فولادسازان اجرایی شده است.

همانطور که پیش‌تر نیز بیان شده است، با اجرایی شدن دو دستورالعمل توسط بورس کالا، عامل چنین تغییر روندی در بازار شد. یکی از این دو دستورالعمل اجازه خرید شمش از بورس کالا توسط تجار و دیگری لغو محدودیت سقف قیمت‌های صادراتی شمش است.

از تبعات این دو دستورالعمل می‌توان به مهندسی حجم و قیمت عرضه‌های بورسی اشاره کرد؛ اما در این میان می‌توان اخبار احیای مذاکرات برجام را نیز جزو فاکتورهای مهم اثرگذار در روند چند روز گذشته بازار به شمار آورد.

گویا این پروسه کمی پیچیده شده و طرفین مذاکره بدون دستیابی به توافق خاصی به کشورهای خود بازگشته‌اند، ظاهرا طرف آمریکایی و اروپایی از پیش‌نویس قطعی و غیرقابل تغییر بودن آن خبر می‌دهند ولی طرف ایرانی خواهان امتیازات بشتری است.

با این حساب می‌توان در خوشبینانه‌ترین حالت گفت ممکن است پیش از نشست شورای حکام و پیچیده‌ شدن مسأله هسته‌ای ایران به پیش‌نویس فعلی پاسخ مثبت بدهد.

یا اینکه ایران برای دریافت امتیازات بیشتر، امضای پیش‌نویس را به پس از نشست شورای حکام در آبان ماه موکول کند و گزینه سوم اینکه درنهایت ممکن است هیچ توافقی صورت نگیرد.

با توجه به احتمالاتی که بیان شد بازار ارز در صورت توافق، کاهشی خواهد شد و در غیراین‌صورت نرخ دلار افزایش خواهد یافت.

اما با درنظر گرفتن اوضاع سیاسی موجود دستیابی به توافق طی دو هفته آینده بعید به نظر می‌رسد و احتمالا نرخ دلار نیز به کمتر از ۳۲ هزار تومان نخواهد رسید.

همچنین با توجه به اعمال دامنه مثبت و منفی ۳ درصد در نرخ فولاد، اگر توافقی حاصل نشود، دامنه مثبت ۳ درصد در هفته جاری و هفته آینده روی محصولاتی مانند شمش و میلگردهای اعتباری اعمال خواهد شد.

با این اوصاف ممکن است کف قیمت شمش فولادی حدود ۱۳ هزار تومان و کف نرخ میلگرد هم ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شود که این امر به افزایش نرخ میلگرد بورسی تا کانال ۱۶ هزار تومانی منجر خواهد شد.

حال باید دید آیا در هفته سوم متقاضیان داخلی حاضر خواهند شد محصولاتی با ۵ الی ده درصد بیش از قیمت‌های صادراتی آن را خریداری کنند!؟

کد خبر: ۱۶۷٬۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha