۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۸
 کاهش تقاضا در ایالات متحده، اروپا و چین و چالش‌های صادرکنندگان آسیا
اقتصاددان ارشد آسیایی اچ اس بی سی عنوان کرد؛

کاهش تقاضا در ایالات متحده، اروپا و چین و چالش‌های صادرکنندگان آسیا

به گفته اقتصاددان ارشد آسیایی اچ اس بی سی، با کاهش تقاضا از سوی بازارهای بزرگ ایالات متحده، اروپا و چین در ماه‌های آینده، صادرکنندگان آسیایی با چالش‌های مهمی روبرو خواهند شد.

به گزارش بازار، روز دوشنبه فردریک نویمان به سی‌ان‌بی‌سی گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان در اروپا به ویژه آلمان عقب‌نشینی قابل توجهی داشته اند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: به یاد داشته باشید که اروپا بازار صادراتی عمده‌ای برای صادرکنندگان آسیایی است. ما هم انتظار داریم که در نیمه دوم سال کاهش اساسی در محموله‌ها داشته باشیم که مکمل هزینه‌های ایالات متحده از کالاها است. کاهش سرعت آمریکا و اروپا برای صادرکنندگان آسیایی ساز مخالفی خواهد بود.

نویمان گفت که کندی روند اقتصاد چین به مشکلات پیش روی صادرکنندگان در این منطقه می‌افزاید. به وضوح داده‌های تجاری، این ضعف در تقاضای داخلی را نشان می‌دهد. چین سومین بازار صادرات بزرگی است که ما واقعاً به آن نیاز داریم. از این منظر، در حال حاضر رکود تجاری را نمی‌توان منتفی دانست.

هفته گذشته اداره ملی آمار چین (NBS) اعلام کرد که شاخص مدیران خرید رسمی تولیدی چین در ماه جولای از ۵۰.۲ در ماه ژوئن به ۴۹.۰ کاهش یافت. چین که در سه ماهه دوم رشد اقتصادی خود را تنها ۰.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت، بازار صادراتی اصلی برای بسیاری از کشورهای آسیایی است.

بنابراین، کاهش رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان، تأثیر کلی بر کل منطقه خواهد داشت. نویمان گفت: در حال حاضر بخش تولید، شکننده‌ترین بخش اقتصاد جهانی است. اینجاست که ما شاهد اولین نشانه‌های ضعف ایالات متحده، در چین و در اروپا هستیم. اقتصاد آسیا به ویژه به بخش تولید جهانی مانند کره جنوبی، ژاپن، تایوان وابسته است و همه آن‌ها به شدت با تقاضای تولید جهانی روبرو هستند، به‌طوری‌که این کندی رشد فوراً به رشد کندتر در آسیا منتقل می‌شود.

به گفته نویمن، دورنمای ضعیف تولید جهانی با افزایش فشار تورمی در سراسر این منطقه پیچیده‌تر شده است. ما هم مشکل تورم را داریم. این موضوع سخت خواهد بود و ما فکر می‌کنیم که با وجود کاهش سرعت تولید، تورم تا پایان سال ادامه خواهد داشت. او گفت که کاهش قیمت کالاها از اوج قیمت شروع شده است که می‌تواند تورم اصلی را کاهش دهد. با این حال، او خاطرنشان کرد که تورم همچنان بالاست که تا حدی ناشی از دستمزدها و اختلالات در زنجیره تامین است.


نیومن افزود: احتمالاً این شرایط به صادرکنندگان آسیا آسیب می‌رساند در حالی که احتمالا اصل تورم بر فشار قیمت‌ها اضافه می‌کند. نویمان گفت: اشتباه نکنید، ما در جستجوی اصل تورم هستیم و البته، اختلالات زنجیره تامین در آسیا از نظر کاهش فشار قیمت‌ها در ماه‌های آینده کمکی به این مساله نمی‌کند.

کد خبر: ۱۶۷٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha