پوشش بیمه‌ای در صادرات محصولات فسادپذیر، نامطلوب است
رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران:

پوشش بیمه‌ای در صادرات محصولات فسادپذیر، نامطلوب است

عابدی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران وضعیت پوشش بیمه‌ای در صادرات کشور به ویژه در حوزه محصولات فسادپذیر را نامطلوب توصیف کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، به‌روز شدن قوانین بیمه‌ای در کشور، تنوع‌بخشی به پوشش‌های بیمه‌ای و در عین حال ارتقای سطح فرهنگ عمومی در بخش بیمه‌ای، موضوعاتی هستند که همواره مورد تاکید بخش خصوصی بوده است. شاید امروز به دلیل تحریم‌ها، کارکرد بیمه برای تجارت در ایران کاهش چشمگیری داشته باشد؛ اما فعالان اقتصادی بر این باورند که همین امروز و در همین شرایط هم می‌توان به ویژه در بخش صادرات و حمل‌ونقل با تنوع دادن و بازنگری در قوانین، سطح پوشش‌ها و کیفیت آن را ارتقا داد.

در این رابطه رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران معتقد است نه تنها به دلیل تحریم، نمی‌توانیم از مزیت‌های بیمه بهره ببریم، سطح پوشش‌ها به ویژه در صادرات محصولات فسادپذیر نامطلوب است و این مورد باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

امیر عابدی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران مسئله بیمه تجاری را بسیار مهم و ضروری دانست و تاکید کرد: شاید امروز به دلیل تحریم‌ها شرایط استفاده از بیمه مناسب نباشد و مانند نقل‌وانتقالات بانکی با محدودیت‌های شدیدی مواجه باشیم؛ اما با در نظر گرفتن دو بال تجارت یعنی صادرات و واردات باید اذعان داشت، در واردات این امر غیرممکن است ولی در صادرات با توجه به مذاکرات و موافقت‌نامه اوراسیا تا حدی امکان استفاده از ظرفیت بیمه وجود دارد.

او ادامه داد: صادرکنندگان ایرانی در حوزه کالاهای فسادپذیر با ریسک‌های بالایی دست‌به‌گریبان هستند و متاسفانه بخش بیمه‌ای در این حوزه بسیار ضعیف است تا آنجا که این بخش بیشترین درگیری را با شرکت‌های بیمه دارد و ضریب اطمینان در این حوزه بسیار پایین است.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: اگر قرار باشد در بخش بیمه‌ای رویکرد توسعه‌گرایانه داشته باشیم باید در مذاکرات بین‌المللی در کنار مسائل مالی و بانکی، بیمه را هم لحاظ کنیم. بنابراین باید از ظرفیت اوراسیا بهره گرفت و همکاری با شرکت‌های بیمه‌ای هم‌سطح در کشورهای منطقه به ویژه کشورهایی مانند روسیه را با دیپلماسی فعال در اولویت قرار دهیم.

به اعتقاد عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در این حوزه صندوق ضمانت صادرات می‌تواند نقش موثری داشته باشد.

عابدی خاطرنشان کرد: بانک و بیمه دو رکن مهم و به هم پیوسته در تجارت هستند و می‌توانند زمنیه توسعه صادرات و واردات را مهیا کنند.

کد خبر: ۱۶۷٬۰۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha