۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
از جراحی اقتصادی تا استیضاح برخی از وزرا در کمتر از یک سال| دولت چقدر فرصت خواهد داشت؟
کارنامه یک ساله قوه مجریه از نگاه مجلس

از جراحی اقتصادی تا استیضاح برخی از وزرا در کمتر از یک سال| دولت چقدر فرصت خواهد داشت؟

یک سال از عمر دولت سیزدهم گذشت و در این یک سال سپری شده در تعامل با مجلس با چالش های زیادی در عرصه های مختلف مواجه شد.

یک سال از عمر دولت سیزدهم گذشت و این دولت در یک سال سپری شده با چالش های زیادی در عرصه اقتصادی مواجه بود.

به گفته بسیاری از کارشناسان رئیس جمهور در سال نخست فعالیت، نشاط و تحرک جدیدی در بدنه اجرایی کشور ایجاد کرد به طوری که برخی معتقدند کنشهای شماری از وزرا و مدیران ارشد اجرایی، همپای رئیس جمهور نیست و برخی از آنان تا حدودی از رئیس دولت مردمی جا مانده اند.

با این حال یکی از اقدامات دولت رئیسی در یک سال گذشته، حذف ارز ترجیحی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. در پی این تصمیم قیمت برخی خوراکی ها و مواد غذایی افزایش پیدا کرد و همین موضوع باعث اعتراضات زیادی از سوی مردم شد.

جلال محمودزاده پیش تر در زمینه اصلاح نظام ارزی به خبرنگار بازار گفته بود؛ مجلس شورای اسلامی در قانون ساماندهی تخصیص ارز ترجیحی تاکید کرد که دولت به شرطی می تواند این موضوع را اجرایی کند که قیمت ها از شهریور سال ۱۴۰۰ بالاتر نرود اما متاسفانه الان اینگونه نیست و می بینیم که قیمت بسیاری از کالاها نسبت به شهریور سال گذشته بسیار افزایش یافته و بعضاً سه برابر شده است.

وی بیان کرد: بنابراین دولت از قانون تخطی کرده است و باید به مسیر قانونی بازگردد و اگر دولت این کار را انجام ندهد، مجلس شورای اسلامی باید از ابزارهای نظارتی خود استفاده کند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توانند از ابزارهای نظارتی خود مانند تذکر، سوال، تحقیق و تفحص و حتی استیضاح استفاده کنند.

در حال‌ حاضر استیضاح وزرای جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی، بهداشت و درمان و صنعت، معدن و تجارت در مجلس مطرح است و برای همه این استیضاح ها امضا جمع شده است

یک سالگی دولت سیزدهم در حالی با جراحی اقتصادی سپری شد که برخی از نمایندگان معتقد بودند که کابینه دولت هم باید جراحی شود و برخی از وزرا باید کابینه را ترک کنند.

محمودزاده در همین زمینه به خبرنگار بازار گفته بود؛ در حال‌ حاضر استیضاح وزرای جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی، بهداشت و درمان و صنعت، معدن و تجارت در مجلس مطرح است و برای همه این استیضاح ها امضا جمع شده است، اما تاکنون هیئت رئیسه مجلس این موراد را اعلام وصول نکرده است که برخلاف قانون آیین نامه داخلی مجلس است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی باید قانون را رعایت کند و باید تعدادی از وزرای ضعیف که در کابینه وجود دارند، برکنار شوند.

محمودزاده گفت: دولت باید خودش وزرای ناکارامد را برکنار کند اما اگر دولت این کار را انجام ندهد، مجلس باید از ابزار استیضاح استفاده کند.مردم در زمینه معیشتی مشکلات جدی دارند و ما پیگیر رفع مشکلات اقتصادی مردم هستیم و اگر وزیری نتواند در این راستا حرکت کند، حتماً برکنار خواهد شد.

جراحی اقتصادی کار بَلد می خواهد

اما این پایان کار نبود و مسعود پزشکیان درباره اقدامات اصلاحی دولت در زمینه ارز به خبرنگار بازار گفته بود؛ مسئولان می گویند که ما می خواهیم جراحی اقتصادی کنیم. حداقل باید مسئولان جراحی اقتصادی را بلد باشند و بعد دست به جراحی اقتصادی بزنند یعنی اگر شکم بیماری را شکافتند و این بیمار خون ریزی کرد در وسط کار هاج و واج نمانند.

پزشکیان تاکید کرد: وقتی که فردی کار را بلد نیست و موجب می شود مریض خون ریزی کند، حتما این خون ریزی باعث مرگ مریض خواهد شد، در این شرایط دیگرچه کار می شود کرد؟

با این حال عرصه دیپلماسی هم یکی دیگر از عرصه های پر چالش دولت قلمداد می شود که در یک سال گذشته با تغییر و تحولات زیادی مواجه بوده است.

حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی در همین زمینه به خبرنگار بازار گفته بود؛ تفکر و رویکرد دولتمردان ما نسبت به گذشته از بین رفته است و ابعاد تازه ای در زمینه سیاست خارجی و ارتباط با همسایگان موضوعیت پیدا کرده است. موضع دولت سیزدهم این است که به غیر از آمریکا و اروپا کشورهای زیاد دیگری هم وجود دارند که ما می‌توانیم با آنان ارتباط برقرار کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به توجه دولت نسبت به ارتباط با همسایگان تاکید کرد: نگاه یکجانبه گرایی دیگر مدنظر نیست و دولت سیزدهم سیاست چندجانبه گرایی را در دستور کار قرار داده است. به واقع پیرو سیاست چندجانبه گرایی شاهد بهبود وضعیت کشور خواهیم بود.

باید به دولت رئیسی فرصت دهیم

همچنین حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه در گفت و گو با خبرنگارپارلمانی بازار با اشاره به عملکرد یکساله دولت، بیان کرد: با توجه به اینکه یک سال از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد، بنده عملکرد دولت در یک سال گذشته را مثبت ارزیابی می‌کنم.

این نماینده مجلس گفت: دولت سیزدهم در حوزه مقابله با بیماری کرونا و تسریع در واکسیناسیون شق‌القمر کرد، در حالی که دولت سابق از کنترل بیماری کرونا عاجز شده بود.

وی تاکید کرد: علاوه بر این دولت رئیسی در حوزه مدیریت ارز بسیار خوب عمل کرده است، در حالی که در دولت روحانی نوسانات قیمت ارز بسیار شدید بود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عملکرد دولت در لایحه بودجه نسبت به سنوات قبل بسیار قابل توجه است و استقراض از بانک مرکزی و حجم اوراق مشارکت کاهش یافته است.

این نماینده مجلس گفت: دولت سیزدهم در حالی که به خوبی کشور را اداره می‌کند، بدهی‌های دولت قبل را هم پرداخت می‌کند، بنابراین باید به دولت رئیسی فرصت دهیم تا مشکلات اقتصادی برطرف شود.

کد خبر: ۱۶۷٬۰۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha