۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
پرتاپ ماهواره خیام؛ نتیجه همکاری راهبردی ایران و روسیه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرد

پرتاپ ماهواره خیام؛ نتیجه همکاری راهبردی ایران و روسیه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پرتاب ماهواره خیام آغاز همکاری راهبردی ایران و روسیه در حوزه فضایی است.

به گزارش بازار، عیسی زارع پور از محل ایستگاه فضایی بایکونور که قرار است تا ساعاتی دیگر ماهواره خیام با پرتابگر سایوز به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شود، تصریح کرد: همکاری‌های دو کشور مدتی است آغاز شده، اما در دولت سیزدهم و با تلاش وزارت ارتباطات و امور خارجه به ثمر نشست و امروز شاهد پرتاب ماهواره راهبردی خیام خواهیم بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پرتاب این ماهواره برای تامین داده‌های فضایی مورد نیاز کشور گام بلندی است که می‌توانیم از تصاویر با دقت بسیار بالای آن برای ارتقای کاربردهای متنوع از جمله در زمینه‌های کشاورزی، محیط زیست و حوزه‌های مختلف استفاده کنیم.

زارع پور افزود: ماهواره متعلق به جمهوری اسلامی ایران با نام خیام بر روی موشک و ماهواره بر سایوز به همراه پرچم مقدس کشورمان نصب شده و آماده پرتاب است و خیام از ایستگاه بایکنور پرتاب خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در کنار همکاری راهبردی با کشورهای صاحب نام دنیا که روسیه یکی از دو کشور برتر در جهان است، توسعه فناوری بومی فضایی را در دستور کار قرار داده ایم و تا آخر سال، به دانش فنی قرار دادن ماهواره‌های سنجشی در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین دست پیدا خوهیم کرد.

زارع پور گفت: ماهواره خیام ۶۰۰ کیلوگرمی است که در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: تا پایان دولت سیزدهم، ماهواره و ماهواره برهای بومی با تلاش دانشمندان خودمان پرتاب خواهد شد.

کد خبر: ۱۶۷٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha