۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳
 استمرار مهار رشد خلق پول بانکها در تیر ماه

استمرار مهار رشد خلق پول بانکها در تیر ماه

در ۴ ماه منتهی به تیرماه امسال از بین ۱۱ بانک بورسی، رشد مانده تسهیلات اعطایی ۱۰ بانک کمتر از ۱۰ درصد بوده که نیمی از آنها رشدی کمتر از ۵ درصد را به ثبت رسانده‌اند.

به گزارش بازار، آمار عملکرد بانک‌های بورسی نشان می‌دهد باوجود افزایش تقاضای تسهیلات به‌دلیل اعمال سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش قیمت‌های جهانی برخی کالاهای اساسی اما رشد مانده تسهیلات اعطایی در ۴ ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهش قابل توجهی داشته است.

بانک مرکزی از نیمه دوم سال گذشته سیاست‌ کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها را عملیاتی کرد که براساس آن رشد ترازنامه بانک‌های تجاری در هر ماه ۲ درصد و رشد ترازنامه بانک‌های تخصصی ۲.۵ درصد تعیین شد. از تیر ماه امسال نیز دامنه رشد ترازنامه بانک‌ها براساس کیفیت دارایی و نسبت آنها با استانداردهای بانکی در حدود ۲.۵ تا ۱.۵ درصد قرار گرفت. یکی از مهم‌ترین اهداف این سیاست، کنترل رشد نقدینگی و مهار تورم است.

دارایی بانک‌ها شامل موارد متعددی می‌شود اما یکی از عمده‌ترین آنها، مانده تسهیلات اعطایی است. در سه ماه اول سال گذشته رشد مانده تسهیلات اعطایی ۱۳.۶ درصد بود اما این میزان در سه ماهه اول امسال به ۳.۶ درصد کاهش یافته است. آمار ۴ ماه رشد مانده تسهیلات اعطایی برای کل نظام بانکی منتشر نشده اما آمار عملکرد ماهانه ۱۱ بانک بورسی نشان می‌دهد که همچنان این روند ادامه دارد.

 استمرار مهار رشد خلق پول بانکها در تیر ماه

ارقام جدول مزبور نشان می‌دهد از بین این ۱۱ بانک، رشد مانده تسهیلات اعطایی ۱۰ بانک کمتر از ۱۰ درصد بوده است. در حالی که در ۴ ماه ابتدایی سال گذشته ۹ بانک از این ۱۱ بانک رشد مانده تسهیلات اعطایی ۲ رقمی داشته‌اند. از این ۹ بانک، ۴ بانک در دامنه ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد تسهیلات اعطایی به ثبت رسانده‌اند. در بین این ۱۱ بانک، فقط پست بانک بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد بیشتری داشته است.

این روند نشان می‌دهد بانک مرکزی در دولت سیزدهم توانسته رشد خلق پول بانک‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و همین مساله زمینه‌ساز کنترل تورم در ماه‌های آتی خواهد بود.

کد خبر: ۱۶۶٬۷۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha