۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
صندوق مالی بین المللی برای تضمین عدم خروج آمریکا از برجام ایجاد شود
استاد دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با بازار:

صندوق مالی بین المللی برای تضمین عدم خروج آمریکا از برجام ایجاد شود

نادر انتصار معتقد است در صورت خروج مجدد امریکا از برجام، ایجاد یک مکانیسم قوی برای جبران فوری غرامت به ایران کاملا ضروری است.

بازار؛ گروه بین الملل: هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه جهت ادامه مذاکرات رفع تحریم در وین پایتخت اتریش به سر می برد.

گفتگوها میان نمایندگان ایران و دیگر طرف‌ها از امروز در فرمت‌های مختلف در حال پیگیری است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص این مذاکرات گفته بود: در این دور از گفت‌گوها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارائه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

وی با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، تاکید کرد: طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقیمانده، شرایط را برای پیشبرد مؤثر گفتگوها فراهم کنند.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

*دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و طرف دیگر در وین آغاز شده است. ارزیابی شما از این دور از مذاکرات چیست؟

مطمئن نیستم که دور جدید مذاکرات با دوره های قبلی متفاوت باشد یا خیر. امیدوارم این بار پیشرفتی حاصل شود، اما در غیاب اطلاعات قابل راستی‌آزمایی، تعیین اینکه آیا پیشرفت واقعی در مذاکرات هسته‌ای در حال انجام است یا خیر، دشوار است.

*برخی استدلال می کنند که از سرگیری مذاکرات احیای برجام بعد از 5 ماه وفقه می تواند نشان از این باشد که گفتگوهای غیرحضوری در طول این مدت فضایی برای پیشرفت باز کرده که همه مذاکره کنندگان حاضر به سفر به وین و تعامل حضوری شده اند. ارزیابی شما چیست؟

اگر واقعاً همه مذاکره‌کنندگان، از جمله آمریکا و ایران، به تعامل رو در رو توافق کرده باشند، دور جدید مذاکرات هسته‌ای ممکن است فضای لازم را برای پیشرفت مذاکرات باز کند. در نهایت باید علناً بپذیریم که دو بازیگر اصلی مذاکرات هسته ای وین، ایران و ایالات متحده بوده اند. من فکر می کنم که مرحله میانجی مذاکرات به رهبری اروپا مسیر خود را طی کرده است. اکنون زمان آن فرا رسیده است که هم تهران و هم واشنگتن مستقیماً برای تعیین اینکه آیا یک پیشرفت واقعی امکان پذیر است یا اینکه مذاکرات هسته ای باید به پایان برسد، ملاقات کنند.

*بر اساس برخی اخبار غیر رسمی تیم مذاکره کننده ایران و آمریکا درباره پرداخت غرامت به ایران در صورت خروج مجدد آمریکا از برجام پیشرفت قابل توجهی کرده اند. با توجه به اینکه یکی از مسائل مهم همین موضوع بوده است، پیشرفت در این زمینه را چگونه ارزیابی می کنید؟

من معتقدم در صورت خروج مجدد ایالات متحده از برجام، ایجاد یک مکانیسم قوی برای جبران فوری غرامت به ایران کاملا ضروری است. این مکانیسم می‌تواند به شکل یک حساب امانی تحت کنترل بین‌المللی و تضمین شده بین‌المللی باشد که خارج از سیستم کنترل مالی ایالات متحده است و توسط مجموعه‌ای از بازیگران مستقل مدیریت می‌شود که نمی‌توانند توسط واشنگتن مدیریت یا تهدید شود. روش‌های چنین مکانیزم مالی را می‌توان در جریان مذاکرات فعلی تعیین کرد. با این حال، برای ایران حیاتی است که قبل از نهایی شدن هر توافقی، مکانیزمی آهنین داشته باشد.

*پیش از شروع مذاکرات اروپا پیش نویسی را برای خروج از بن بست ارائه داده بود. آیا مبنای مذاکرات همین پیش نویس است؟

بدون دانستن اینکه پیش‌نویس اروپایی شامل چه چیزی است، نمی‌توان گفت که آیا نسخه فعلی پیش‌نویس به شدت با پیشنهادهای اروپایی قبلی متفاوت است یا خیر.

*پیش بینی شما از آینده برجام چیست؟

پیش بینی نتیجه هر مذاکره بسیار پر مناقشه و پیچیده ای دشوار است، چه رسد به مذاکرات طاقت فرسایی مانند توافق هسته ای ایران که در طول سال ها تکرارهای زیادی را پشت سر گذاشته است. تا زمانی که نگرانی های مشروع ایران در مورد دوام برجام احیا شده برطرف نشود، بن بست شکسته نخواهد شد.

کد خبر: ۱۶۶٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      8 4
      پیش بسوی پیروزی ایران در این مذاکرات نفس گیر به امید خدا اینبار پیروزیم یا علی
    • امیر IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      0 3
      پدرمردم مظلوم ایران را انرژی پسته ای درآوردید نه دستاورد ملموسی برای مردم داشت بلکه اعصاب ومعیشت مردم رانابودکرد،خدا پدرتون بیامرزه.
    • IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
      1 0
      باید ایران اعلام کند که در صورت خروج دوباره آمریکا از برجام ما دست به تولید سلاح هسته‌ای خواهیم زد
    • ناشناس IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
      1 0
      شما تحمل حرف حق نداريد را پس چرا در خواست نظر خواهی میکنید
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
      0 0
      اگر آمریکا حساب ایران را مسدود کند چگونه پرداخت می‌شود. بهترین کار حفظ دست آورد موجود است.