۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۱
چالش‌های طرح خودکفایی دانه‌های روغنی

چالش‌های طرح خودکفایی دانه‌های روغنی

معاون وزیر جهاد کشاورزی وعده داد با ارائه تسهیلات ارزان قیمت در قالب بسته‌های حمایتی از کشاورزان تا ۳ سال آینده، ‌ ۵۰ درصد خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی تحقق می یابد.

به گزارش بازار، محمد قربانی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی از احیاء طرح خودکفایی دانه‌های روغنی در کشور خبر داد. این در حالیست که طرح ملی دانه‌های روغنی قرار بود در سال ۱۳۸۳ اجرایی شود.

علیرضا مهاجر، معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی گفت: متاسفانه در آن سال‌ها به علت واردات بی رویه و اختلاف قیمت ارز آزاد و ارز دولتی در آن زمان، امکان ادامه طرح در آن دوره دیگر میسر نشد.

در عین حال، تولید دانه‌های روغنی در برخی سال‌ها همانند ۱۳۹۷ موفقیت آمیز بود.

مهاجر در ادامه افزود: ما به ۵۴۰ هزار تن تولید کلزا رسیدیم که یک رکوردی در داخل کشور بود.
البته در سالیان بعد، با تغییر سیاست‌های ارزی و حمایتی از تولیدکنندگان، تولید این محصول راهبردی با مشکل مواجه شد.

سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی گفت: آفت اینکه چرا طرح دانه‌های روغنی در کشور ما شکست خورد تنها به علت ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، یعنی این هم فساد دارد و هم رانت دارد و هم تولید داخل را از بین می‌برد.

کشاورزان هم در سالیان اخیر رغبتی برای کشت این محصول نداشتند. طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی، تولید دانه‌های روغنی از سال ۸۳ به مدت سه سال روند افزایشی داشته است. به طوری که در سال ۸۶ مجموع پنج محصول آفتابگردان، سویا، کلزا، پنبه دانه و گلرنگ به ۷۱۶ هزار تن رسید. اما چرا تولید دانه‌های روغنی در سال‌های اخیر بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

موسوی، کارشناس کشاورزی در اینباره گفت: تنظیم بازار متکی بر واردات در این حوزه که باعث عدم اطمینان کشاورزان به بازار داخلی خرید دانه‌های روغنی شده است. در سال‌های اخیر حمایت دولت از واردات روغن خام یکی از مهمترین دلایل کاهش تولید دانه‌های روغنی در کشور ما بود.

همچنین اعطای یارانه کشت ۲۰۰ میلیارد تومانی سویا و افزایش هشت هزار و ۵۰۰ تومانی خرید تضمینی کلزا و بسته‌های حمایتی کشت دانه‌های روغنی از برنامه‌های احیای این طرح خودکفایی در سال زراعی جدید محسوب می‌شود.

قربانی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: برای سویا شروع کردیم و به ازای هر هکتار سه میلیون تومان پرداخت می‌کنیم و سه میلیون تومان هم پاداش بهره وری برای افزایش عملکرد پرداخت می‌کنیم.

کارشناسان معتقدند نفوذ مافیای واردات و تعارض منافع از علل اصلی ناکامی اجرای طرح خودکفایی دانه‌های روغنی در مدت ۱۰ سال گذشته محسوب می‌شود.

کد خبر: ۱۶۶٬۶۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • م م IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      1 0
      من سویا کاشتم سویام نمونه هستش اما چیزی به نام یارانه به ما ندادن دروغ بسته
    • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      1 0
      پول کلزا هنوز ندادن کسی کشت نمی کنه