۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
نقدشوندگی سریع و قیمت توافقی مزیت عرضه برق در بورس انرژی
سخنگوی صنعت برق مطرح کرد

نقدشوندگی سریع و قیمت توافقی مزیت عرضه برق در بورس انرژی

سخنگوی صنعت برق، نقدشوندگی سریع، ارتباط مستقیم فروشنده و مصرف کننده، قیمت توافقی و کاهش قیمت را از مزیت‌های عرضه برق در بورس انرژی برشمرد.

به گزارش بازار، مصطفی رجبی مشهدی در گفتگویی، عرضه و تقاضا را اساس عرضه برق در بورس انرژی دانست و افزود: اکنون معاملات برق در بورس انرژی با انعقاد قراردادهای دوجانبه بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان صورت می‌گیرد که این موضوع ۱۰ تا ۱۲ درصد از کل معاملات برق در بورس را شامل می‌شود.

سخنگوی صنعت برق گفت: قراردادهای دوجانبه برای مشترکان و مصرف کنندگانی است که حدود ۵ مگاوات برق مصرف می‌کنند,، اما وزارت نیرو تلاش دارد برای مشترکان با مصرف بالای یک مگاوات انعقاد این قراردادها را توسعه دهد و مشترکانی که برق مصرفی آن‌ها بیش از یک مگاوات است بتوانند از طریق بورس انرژی یا از طریق قراردادهای دوجانبه مستقیما با نیروگاه‌ها قرارداد ببندند و برق خود را تامین کنند.

وی افزوده شدن مشترکان و مصرف کنندگان بالای یک مگاوات به معاملات بورس انرژی را عامل افزایش معاملات در بورس خواند و تصریح کرد: این به نفع تولیدکنندگان برق است، زیرا سرعت نقدشوندگی پول و یا میزان فروش برق آن‌ها بیشتر خواهد شد.

رجبی مشهدی افزود: مزیت دیگر عرضه برق در بورس انرژی برای مصرف کننده، برنامه ریزی و اختیار داشتن برای خرید برق مصرفی است، همچنین فروشنده و مصرف کننده با یکدیگر به صورت مستقیم ارتباط دارند و حتی مصرف کنندگان می‌توانند با قیمت توافقی برق مورد نیاز خود را خریداری کند.

وی ادامه داد: قیمت گذاری برق در بورس انرژی برای چند روز، چند هفته و حتی ماهیانه اعلام می‌شود و بر اساس قیمت‌های اعلامی معاملات صورت می‌گیرد و از طرف دیگر نیز وزارت نیرو امکان تامین برق را برای مصرف کنندگان از طریق شبکه‌های برق فراهم می‌کند و آمادگی دارد سهم معاملات در قراردادهای دو جانبه افزایش دهد.

سخنگوی صنعت برق افزود: دولت و وزارت نیرو فقط حامی و پشتیبان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برق در بورس انرژی هستند و در زمان کمبود برق به مصرف کننده کمک می‌کنند تا از طرق مختلف مثل نیروگاه ها، برق مورد نیاز خود را تامین کند و اختلالی در تامین برق صورت نگیرد.

رجبی مشهدی همچنین گفت: تولیدکنندگان و واحدهای تولید برق هم در بورس انرژی تعیین کننده قیمت محصولات تولیدی خود هستند و در صورتی که قیمت‌ها برای مصرف کنندگان قرار بگیرد با تاچ (لمس) قیمت‌ها در واقع قیمت پیشنهادی را پذیرش و عملیات خرید و فروش و معامله صورت می‌گیرد.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: قیمت برق در بورس انرژی به صورت رقابتی تعیین می‌شود، مصرف کنندگان می‌توانند قبل از خرید، قیمت را بررسی و بر اساس انتخاب خود معامله کنند این قیمت‌ها در بورس انرژی کمتر از قیمت‌های بازار است، لذا معامله برق در بورس انرژی به نفع مصرف کنندگان خواهد بود.

کد خبر: ۱۶۶٬۵۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha