۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶
بازار آهن روی انگشتان بازارساز

بازار آهن روی انگشتان بازارساز

در پایان هفته با شروع تحرکات نسبی قیمت روز آهن آلات، بخشی از بازار آهن به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کردند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، در پایان هفته با شروع تحرکات نسبی قیمت روز آهن آلات، بخشی از بازار آهن به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کردند، اما شمار زیادی از مبادی فروش همچنان به ثبات قیمت‌ها اصرار داشتند و برخی نیز کاهش جزئی قیمت را در مقاطع فولادی اعمال کردند.

روز گذشته شاهد عقبگرد نسبی قیمت دلار بودیم به طوری که هر دلار در بازار آزاد حدود ۳۱ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید، به نظر می‌رسد کاهش نرخ دلار در روز گذشته ناشی از اخبار منتشر شده حول مذاکرات احیای برجام باشد.

براساس گزارش‌ها جوادکریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی از آغاز دور جدید مذاکرات پس از تعطلات هفته آینده خبر داد. بنابراین انتظار می‌رود با قوت گرفتن این خبر، کانال ۳۱ هزار تومانی دلار از دست برود و باز هم کاهشی شود.

تحلیل روز بازار آهن و فولاد
در پایان هفته شاهد قوت گرفتن نوسانات افزایشی قیمت آهن در برخی مبای فروش بودیم، به‌طوری که قیمت روز میلگرد آجدار در بسیاری از شرکت‌ها افزایش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی داشت و در عین حال شماری از مبادی فروش قیمت‌ها را تغییر ندادند. قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی هم تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

انواع ورق‌ها نیز نوسانات متعددی داشتند به این صورت که قیمت روز ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی عمدتا ثابت اعلام شدند اما ورق سیاه و انواع آن ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند و دو کارخانه نیز با کاهش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی اعلام قیمت کردند.

قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی حدود ۵۰ تومان افزایش داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز در کنار ثبات قیمت در بخشی از شرکت‌ها، شاهد افزایش ۱۰۰ الی ۱۳۰ هزار تومانی در برخی از شاخه‌های تیرآهن ذوبی بودیم، همچنین قیمت روز پروفیل و قیمت لوله‌ داربستی، گازی، صنعتی و ... تقریبا در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد.

بازار روز گذشته گویا در نوعی سردرگمی ناشی از دستورالعمل بورس کالا، تعطیلات پیش‌رو و ضعف تقاضا قرار داشت، با وجود این برخی شرکت‌ها افزایش قیمت‌ها را اعمال کردند اما برخی نیز تغییرات نرخ محصولات خود را به پایان تعطیلات موکول کردند.

در شرایطی فولادسازان و عرضه‌کنندگان میل به افزایش دارند که غالب فاکتورهای اثرگذار در نرخ آهن‌آلات آدرس کاهش و ثبات قیمت‌ها را می‌دهند. به‌عنوان مثال بازارهای جهانی روزانه درحال کاهش است، قیمت شمش صادراتی ایران نیز طبق آمار در بازه ۴۴۰ الی ۴۶۰ دلار در هر تن معامله می‌شود، از طرفی دیگر ضعف تقاضا چه در بازار داخل و چه در بازار جهانی به چالش بزرگی تبدیل شده است.

با وجود این برخی هنوز متوجه مسأله نشده‌اند و در واکنش به افزایش قیمت فعلی، کاهشی بودن بازارهای جهانی را یادآور می‌شوند و منتظر عرضه شمش هفته آینده هستند، اما نکته قابل تأمل دقیقا همینجاست که بورس کالا با صدور دستورالعملی مصوبه محدودیت و خط قرمز نرخ صادراتی را کنار زده است.

به گمان همین افراد نمی‌شود در شرایطی که بازارهای جهانی روزانه درحال ریزش است بازار داخلی با یک امضای طلایی تغییر مسیر دهد و افزایش بیابد.

اما به هرحال دستورالعمل حذف سقف نرخ پایه عرضه و همچنین آزاد کردن مجوز خرید شمش بورسی عامل استقبال چشمگیر تقاضای سرمایه‌ای از میلگرد عرضه شده در بورس روز گذشته بود.

اینکه با صدور این دستورالعمل قیمت‌ها تا چه حد افزایشی می‌شود، نامشخص است؛ اما به نظر می‌رسد با ورود آزاد واسطه‌ها برای خرید شمش بورسی، عرضه‌های مهندسی شده شمش در بورس و کاهش حجم عرضه‌ها، حذف سقف مجاز نرخ جهانی در بازار داخلی و اعمال دامنه مثبت ۳ درصد در نرخ شمش، به خریدار این اطمینان را می‌دهد که خرید شمش با هر قیمتی هزینه رقابت او را جبران می‌کند و شمش را در بالاترین قیمت خریداری خواهد کرد.

نتیجه آنچه گفته شد اصلا به نفع مصرف‌کننده نیست و منافع اصلی آن نصیب تولیدکننده خواهد شد و ضرر اصلی را سرمایه‌گذارانی خواهند دید که در بازار بی‌بنیاد و اساس مجبور به فعالیت هستند و این شرایط نهایتا آشفتگی و نابسامانی بازار را رقم خواهد زد.

گزارش‌ها از عرضه‌های روز گذشته نیز حاکی از استقبال تقاضای سرمایه‌ای از مقاطع طویل است به طوری که از ۱۱۰ هزار و ۷۹۶ تن محصول فولادی حدود۹۰ هزار و ۴۵۷ تن مورد معامله قرار گرفت که بیانگر فروش ۸۱ درصدی این محصولات است.

همچنین ۷۶ درصد از میلگرد عرضه شده در بورس که ۱۴ هزار و ۲۶ تومان قیمتگذاری شده بود، مورد معامله قرار گرفت. اگرچه در ساعات اولیه عرضه استقبال بالایی از این محصول شد اما مشکل اصلی بازار که همان ضعف تقاضا است، پابرجا بود. گفتنی است قیمت‌سازی در بازار داخلی به میزان عرضه و تقاضای میلگرد در بورس وابسته نیست و این نرخ شمش و میزان معاملات آن است که به بازار داخلی جهت می‌دهد.

با این حساب نرخ شمش هر چقدر تعیین شده باشد، نرخ میلگرد ۱۱ درصد از آن بالاتر خواهد بود و تفاوتی نمی‌کند که آیا تقاضایی برای میلگرد وجود دارد یا نه.

تیرآهن نیز با رقابت ۱۰/۷ درصدی حدود ۸۳ هزار و ۸۲۸ تن معامله شد که نرخ آن ۱۵ هزار و ۳۲۵ تومان در نظر گرفته شده بود.

به هر حال با در نظر گرفتن آنچه گفته شد ممکن است در چند روز آتی با در نظر گرفتن تعطیلات پیش رو و قرار گرفتن در آخرین روز کاری هفته، افزایش‌ها همچنان تدریجی و پلکانی باشد و در همه حوزه‌های بازار نیز مشاهده نشود.

کد خبر: ۱۶۶٬۴۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha