۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۱
 تاکید بانک مرکزی بر الزام متقاضیان تصدی سمت‌های مدیریتی بانک‌ها به اخذ گواهینامه‌های چهارگانه

تاکید بانک مرکزی بر الزام متقاضیان تصدی سمت‌های مدیریتی بانک‌ها به اخذ گواهینامه‌های چهارگانه

بانک مرکزی اعلام کرد از ابتدای مهرماه، بررسی صلاحیت حرفه‌ای داوطلبان پیشنهادی جهت تصدی سمت مدیریتی در بانک‌ها منوط به ارائه گواهینامه‌هایی خواهد بود که آزمون آن‌ها برگزار شده است.

به گزارش بازار، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای خطاب به مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد: احتراما پیرو بخشنامه شماره ۰۱/۱۶۰۶۶ مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۵ پیرامون لزوم اخذ گواهینامه‌های حرفه‌ای توسط داوطلبان تصدی سمت مدیرعامل، قائم مقام مدیر عامل و عضویت در هیئت مدیره بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی مطابق با الزامات مقرر در بند (۵-۵) «دستورالعمل نحوه احراز و لغو تاییدیه صلاحیت حرفه‌ای مدیران موسسات اعتباری» ابلاغی طی بخشنامه شماره ۹۹/۲۲۸۱۹ مورخ ۱۳۹۹/۰۲/۰۴، همانگونه که پیشتر نیز طی بخشنامه صدر الذکر اعلام شد، یکی از شرایط تخصصی مورد نیاز برای داوطلبان تصدی سمت‌های مدیریتی ذکر شده در فوق، برخورداری از چهار گواهینامه «اصول بانکداری ۱»، «اصول بانکداری ۲»، «مدیریت ریسک موسسات اعتباری» و «مدیریت فناوری اطلاعات موسسات اعتباری» می‌باشد.

بر همین اساس، تاکنون آزمون «گواهینامه مدیریت ریسک موسسات اعتباری» برگزار شده و همچنان که طی بخشنامه شماره ۰۱/۱۱۵۳۴۶ مورخ ۱۴۰۱/۵/۹ اطلاع رسانی گردید، مقررات آزمون «گواهینامه اصول بانکداری ۱» نیز در تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۲۶ برگزار گردد. همچنین در نظر است آزمون مربوط به «گواهینامه اصول بانکداری ۲» و «گواهینامه مدیران مدیریت فناوری اطلاعات موسسات اعتباری» هم طی ماه‌های آتی برگزار شود؛ لذا مقتضی است:

تمامی مدیران محترم بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ پس از اخذ تاییدیه صلاحیت حرفه‌ای از بانک مرکزی، به عنوان مدیرعامل قائم مقام مدیرعامل و عضو هیئت مدیره انتخاب شده‌اند و مشمول تبصره ۴ ذیل ماده ۵ «دستورالعمل نحوه احراز و لغو تاییدیه صلاحیت حرف‌های مدیران موسسات اعتباری» - موضوع برخورداری از دوره سابقه عضویت هیئت مدیره موسسات اعتباری قبل از مسئولیت اخیرشان - نمی‌باشد، تا پایان سال جاری نسبت به اخذ و ارائه گواهینامه‌های یادشده اقدام نمایند.

از تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۰۱ رسیدگی به درخواست‌های واصله متضمن بررسی صلاحیت حرفه‌ای داوطلبان پیشنهادی جهت تصدی سمت مدیریتی در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی منوط به ارائه گواهینامه‌هایی خواهد بود که آزمون آن‌ها برگزار شده است. بدیهی است پس از برگزاری کلیه آزمون‌های مربوط به گواهینامه‌های چهارگانه موصوف، امکان بررسی صلاحیت حرفه‌ای داوطلبان پیشنهادی بدون ارائه گواهینامه ذکور وجود نخواهد داشت.

لذا خواهشمند است دستور فرمایند، مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۹۶/۱۴۹۱۵۳ مورخ ۱۳۹۶/۵/۱۶ به تمامی واحدهای ذیربط آن بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نظارت به عمل آید.

کد خبر: ۱۶۶٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha