۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
تاکید چین بر لغو تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران

تاکید چین بر لغو تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران

مدیرکل اداره کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین با تاکید بر لغو تحریم ها گفت:همه طرف ها باید متعهد به بازگرداندن برجام به مسیر خود باشند.

به گزارش بازار، «فو کنگ» مدیرکل اداره کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین اعلام کرد: آمریکا باید تمام تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را لغو کند و همه طرف‌ها باید متعهد به بازگرداندن برجام به مسیر خود از طریق مذاکرات دیپلماتیک باشند. «فو کنگ» روز سه شنبه به وقت محلی در دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) افزود: ما باید به راه حل سیاسی در رسیدگی به چالش‌های اشاعه هسته‌ای پایبند باشیم. تاکید چین بر لغو تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران

وی تاکید کرد: همه طرف‌ها باید متعهد به بازگرداندن برجام به مسیر خود از طریق مذاکرات دیپلماتیک باشند و اعمال فشار از طریق تحریم و تهدید به زور را کنار بگذارند.

این مقام وزارت خارجه چین ادامه داد: آمریکا باید به طور کامل تحریم‌های غیرقانونی خود علیه ایران را لغو کند و ایران نیز به پایبندی کامل به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد.

مدیرکل اداره کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین گفت که ایالات متحده باید تمام تسلیحات هسته‌ای خود را از اروپا خارج و استقرار آن‌ها را در سایر نقاط جهان متوقف کند.

وی افزود: چین آماده همکاری با همه کشورها برای تقویت معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) است و تحت هیچ شرایطی نخستین کشوری نخواهد بود که از سلاح هسته‌ای استفاده می‌کند.

این مقام وزارت خارجه چین افزود: چین برای تضمین امنیت ملی، تسلیحات هسته‌ای خود را در سطح حداقل حفظ می‌کند و از نظر تعداد و توانایی‌ها در این زمینه با دیگر کشورها رقابت نمی‌کند.

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در کنفرانس بازنگری ان پی تی در مقر سازمان ملل در نیویورک مدعی شد: ایران همچنان در مسیر تشدید هسته‌ای است.

وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به عدم تصمیم سیاسی کشورش برای بازگشت به برجام و نیز عدم اقدام عملی موثر دولت بایدن در این زمینه ادعا کرد: اگرچه این کشور به صورت عمومی ادعا می‌کند که خواهان بازگشت به برجام است، اما از ماه مارس تاکنون ایران یا نخواسته یا نتوانسته توافق را بپذیرد.

وی بدون اشاره سیاست دوگانه دیپلماسی و فشار دولت بایدن مدعی شد: بازگشت به برجام همچنان بهترین نتیجه برای آمریکا، ایران و جهان است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز در بیانیه‌ای همزمان به کنفرانس ان پی تی ادعا کرد: ما از طریق دیپلماسی و با هماهنگی با متحدان و شرکای منطقه‌ای خود پیشنهادی را برای تضمین بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام جهت اطمینان عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مطرح کرده ایم.

آمریکا، فرانسه و انگلیس همزمان با برگزاری دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) سازمان ملل ادعاهای خود درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران و مذاکرات رفع تحریم‌ها را تکرار کردند.

بر اساس بیانیه‌ای که وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی با عنوان بیانیه مشترک خود، فرانسه و انگلیس منتشر کرد، ادعا شده است: ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند. ما متأسفیم که به رغم تلاش‌های دیپلماتیک شدید، ایران هنوز از فرصت موجود برای احیای اجرای کامل برجام استفاده نکرده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز روز دوشنبه در گفت وگویی در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها اظهار داشت: در چهار ماه گذشته تبادل پیام‌هایی را از طریق نماینده اتحادیه اروپا با طرف آمریکایی در موضوع لغو تحریم‌ها داشته‌ایم و اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بورل از مجموعه دیدگاه‌های طرف‌های مختلف مذاکرات، پیش نویسی تهیه کرده و به عنوان پیشنهاد هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به همه طرف‌ها ارائه داده و در پایتخت‌ها در حال بررسی این پیشنهاد هستیم.

امیرعبد اللهیان بیان کرد: چارچوب مذاکرات، خطوط قرمز و هدفی که در مذاکرات دنبال می‌کنیم، روشن است و پس از اینکه دیدگاه‌ها مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت، آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم تا در زمان تعیین شده، هیات‌های ایران، ۱+۴ و آمریکا به طور غیرمستقیم در وین بتوانند راجع به جزئیات بیشتر، گفتگوهای خود را برای پیگیری نتایج هرگونه توافقی دنبال کنند.

وزیر امور خارجه گفت: مایلم تاکید کنم ما برای رسیدن به یک توافق قوی، خوب و پایدار، جدی هستیم و اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه برخورد کند و انعطاف لازم را در مذاکرات احتمالی پیش رو داشته باشد، دست یافتن به توافق دور از دسترس نخواهد بود.

هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه ۱۴۰۰ به مرحله‌ای رسیده است که اکنون موفقیت و یا شکست گفتگوها صرفا به تصمیمات سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیمات لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

دولت جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته و سیاست شکست خورده فشار حداکثری را در پیش گرفته است.

مقامات آمریکایی و رسانه‌های غربی در ادامه بازی مقصر نمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند. این درحالیست که خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجریبات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم شده است.

کد خبر: ۱۶۶٬۳۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha