۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
اتوبان ۷۰ هزار تومانی؛ عوارضِ عوارضی آزاد راه تهران-شمال محاسبه شده است؟
افزایش سرسام آور عوارض آزاد راهی

اتوبان ۷۰ هزار تومانی؛ عوارضِ عوارضی آزاد راه تهران-شمال محاسبه شده است؟

تصمیم وزارت راه برای افزایش سرسام آور عوارض آزاد راهی عامل رونق جاده های نا ایمن و قدیمی مثل جاده چالوس شده و ایضا حوادث جاده ای و مصرف سوخت را در کشور افزایش خواهد داد.

به گزارش بازار اعلام عوارض آزاد راهی یک بار دیگر شوک تورمی جدیدی را به کشور حاکم کرده و نشان می دهد که دست اندر کاران در دولت یا آگاهی لازم در زمینه موضوعات اقتصادی نداشته و با اطلاعات ناقص تصمیم می گیرند یا به عمد می خواهند در وادی تورم کشور را مدیریت کنند.

دولت در هنگام حذف ارز ترجیحی اعلام کرد تنها چند قلم جنس محدود تغییر قیمت خواهد داشت و بسیاری این سخنان را به باد استهزا گرفتند. امروز هم با افزایش صد درصدی عوارض یک آزاد راه در واقع می گوید شبکه حمل و نقل می تواند هزینه آن را در حمل و نقل بار و مسافر ببیند چون یک راننده جاده هم مثل دیگر افراد برای امرار معاش کار اقتصادی انجام می دهد و محاسبه سود و زیان و هزینه تمام شده حمل و نقل را همراه کارش دارد.

این اقدام نیز همچون دیگر تصمیمات بدون اندیشیدن به عواقب اقتصادی اش قطعا بار تورمی جدید را به بار خواهد آورد و یک بار دیگر همچون افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد (البته به استثنای خود دولت)، حذف ارز ترجیحی و مجوزهای پی درپی گرانی تا ۳۵ درصد در انواع محصولات طی چند ماهه امسال، شوک های تورمی پی درپی ایجاد می کند که در تاریخ دولت های بعد از انقلاب حتی در دوره جنگ تحمیلی هم بی نظیر است.

اتوبان هفتاد هزار تومنی/ عوارض، عوارضی آزاد راه تهران - شمال محاسبه شده است؟

بر باد دادن ظرفیت ترافیکی کشور به واسطه غیر اقتصادی بودن

اما در زمینه تعیین عوارض ۷۰ هزار تومانی برای قطعه یک آزاد راه تهران - شمال و همچنین تعیین ۱۳۴ هزار تومانی برای کل این آزاد راه نکات دیگری قابل تامل و ذکر وجود دارد.

قطعه یک این آزادراه مسیر تردد از جاده چالوس به طول۹۰ کیلومتر را به ۳۲ کیلومتر کاهش داده و موجب صرفه‌جویی متوسط حدود ۱۰ لیتری بنزین به ازای هر سفر – خودرو می‌شود. البته این آزادراه‌ به سه راهی شهرستانک منتهی شده و وارد جاده قدیم کرج - چالوس می شود، از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد می‌یابد و پس از ورود به منطقه چهار آزادراه که چندین سال پیش تکمیل شد، در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس - تنکابن متصل می‌شود.

صرفه جویی ۱۰ لیتر بنزین در استفاده از آزاد راه شمال عامل گرایش مردم به این آزادراه شده و حدود ۳۰ هزار تومان صرفه جویی در سوخت می توانست عوارض سابق را اقتصادی تر جلوه دهد ولی افزایش ۴۱ درصدی این تعرفه برای بخشی از اقشار که ضعیف تر هستند هم قابل توجه بوده و در واقع رایگان بودن جاده چالوس به علاوه دیدنی های این جاده برایشان جذاب تر به نظر می رسد

در گذشته ای نه چندان دور یعنی حدود یک سال و نیم قبل و در دولت دوازدهم این آزاد راه افتتاح شد و بار ترافیکی زیادی را از روی اتوبان تهران - کرج و اتوبان همت برداشت و همین آزاد راه در هزینه سوخت و استهلاک خودرو ساکنان استان البرز که بخش زیادی از آنها در تهران شاغل هستند نیز اثر مثبت داشت. این فقط بخش اقتصادی موضوع بوده و در کنار این موضوع اثرات منفی زیست محیطی ناشی از سوخت خودرو ها در محدوده استان البرز و اتلاف وقت ناشی از ترافیک جاده ای سفر تهرانی ها به البرز و در ادامه به چالوس تا حدودی کاهش یافته بود. حال اما در این دولت با بستن عوارض ۷۰ هزار تومانی بر روی قطعه اول آزاد راه تهران شمال در واقع بخشی از ظرفیت ترافیکی کشور را به واسطه غیر اقتصادی بودن آن بر باد داده اند.

بر اساس اطلاعات فوق صرفه جویی ۱۰ لیتر بنزین در استفاده از آزاد راه شمال عامل گرایش مردم به این آزادراه شده و حدود ۳۰ هزار تومان صرفه جویی در سوخت می توانست عوارض سابق را اقتصادی تر جلوه دهد ولی افزایش ۴۱ درصدی این تعرفه برای بخشی از اقشار که ضعیف تر هستند هم قابل توجه بوده و در واقع رایگان بودن جاده چالوس به علاوه دیدنی های این جاده برایشان جذاب تر به نظر می رسد.

این عامل در کنار عامل روانی پرداخت نقدی پول بی شک موجب پر ترافیک تر شدن جاده های منتهی به جاده چالوس و خود جاده چالوس پیر شده و در این شرایط حوادث جاده ای را هم افزایش می دهد. به هر حال جاده دو طرفه با تراکم جاده چالوس حتما پر خطر تر از آزاد راه یک طرفه است و اندکی غفلت در این جاده می تواند حادثه ای را بیافریند که با هیچ عدد و رقمی قابل اندازه گیری نیست.

به خاطر دارم در سال ۱۳۸۲ با محاسباتی که برای هزینه سوخت و اتلاف وقت مردم در عوارضی تهران - کرج انجام شده بود، این عوارضی حذف و تردد از آن رایگان اعلام شد. حال اما سوال اینجاست که آیا در این دولت کسی هست که محاسبه تصمیمات را کرده و عوارض، عوارضی دریافتی در آزاد راه ها بالاخص آزاد راه تهران - شمال را محاسبه کند؟

کد خبر: ۱۶۶٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 22
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      26 0
      معلومه که نیست حتی یکنفر عاقل هم وجود ندارد
    • اینده باز IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      29 0
      یکی مثل رستم قاسمی پیدا میشه بی حساب و کتاب حرف میزنه مثلا اجاره خونه باید فقط ۲۵ درصد افزایش داشته باشه چون اونجا جیب مردمه!!! ولی عوارض ۱۰۰ درصد افزایش چون جیب دولته!!! یه نکته جالب عوارض اتوبان تهران قم اصلا زیاد نشده هنوز ۱۵۰۰ تومنه !!!کسی میدونه این اتوبان چه فرقی با بقیه اتوبانها داره که عوارضشو زیاد نمیکنن؟؟؟؟؟؟
      • احمدی IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
        5 0
        چرا دولت خدمات خودش را گرون میکنه انتظار هست مردم گرون نکنند وای به حال مسولین از آتش جهنم
      • فضول IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
        0 0
        خب معلومه؟! از اتوبان قم، ملائکه و فرشته ها و دیگر اقربای عالم بالا تردد مبکنن؟! اینها که نباید عوارض بدهند!! باید عوارض هم بگیرن؟؟!!
    • سام IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      4 0
      پولها رو خواهند گرفت و کوچکترین تغییری در وضعیت جاده ها نخواهیم دید. برای استفاده از جادههای کشور باید پول بدهیم؟ پس اینهمه عوارض و مالیات سالیانه خودروها صرف چه کاری میشود؟ روزهای تعطیل که جاده های شمال قفل میشود باید ده یا حتی سی برابر کرد شاید مردم شمال نفسی بکشند ولی روزهای عادی چرا؟
    • مهدی IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      5 0
      واقعا که دولت آقای رئیسی هیچ مدیریت و کارشناسی بلد نیستن وزیرهای ناکارآمدی منسب. کرده دروزارتخانه ها بدون کار کارشناسی دستور صادر میکنن
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      4 0
      حالا معلوم شد ریشه گرانی ها خود دولت و حاکمیت است .بعدا یک خبرنگار را میفرستند تا در سطح شهر اقشار مختلف مردم را محکوم کند.
    • جواد IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      5 0
      شده مثل کارتون رابینهود واقعا دار همان کارتون با این دولت اتفاق میافته داروغه دنبال جیب مردم بود فقط رابینهود نداریم که کمک فقرا کنه
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      6 0
      اصلا مگر توی ایران اتوبان و یا آزاد راه داریم همه داغون ، پرازدست انداز و غیر قابل استفاده !
    • علیرضا IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      متاسفانه کسی نیست که جوابگوی این بی تدبیرها ونابسامانیها باشه فقط باید ازاین دولت دروغگو تعریف کرد خداوند به ما مردم رحم کنه صدرحمت بهدولتهای قبل وبه قولی سال سال دریغ از پارسال
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      مملکت حسین قلی خانی بهترازاین نمیشه حتی یک مدیر لایق وباسوادوجودنداره که بتونه وضع رو بهترکنه ازبوجه میدزدن وازمردم میگیرن واداره میکنن
    • مجتبی IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      قطعه یک روز تعطیل 70هزارتومان رفت پرداخت بشه و 70هزار تومان برگشت یعنی در مجموع 140 هزارتومان پرداخت مسیولین ما واقعا عاقل هستن آیا؟؟؟؟؟
    • امیر IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      فقط عوارض رو گرون میکنید در صورتی آزادراه‌های بیشتر کشور تماما شخم زده وبرای درشکه هم بدرد نمیخوره کسی هم نیست بداد مردم برسه
    • فرید IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      هدف افزایش حداکثری فاصله بین طبقه حاکم مرفهین با رعیت هست ب همان نسبت استفاده از امکانات کشور در اختیار پولدارها قرار میگیره این تورم ها گرونی ها در راستای نیل ب هدف ارباب رعیتی در حال شکل گیری است.
    • اراد IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      وقتی ازاد راه نبود چکار میکردید همان کار راانجام دهید.
    • میلاد IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      احتمالا گرون کردن عوارض آزادراه ها هم کار املاکی ها بوده ? آقای رستم قاسمی وزیر ناکارآمدی هست و باعث خدشه دار شدن اعتماد مردم به دولت سیزدهم می‌شود و به نظر بنده زودتر استیضاح شود .
    • مهدی IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      جناب رییسی دولت شما حتی مسافرت و اقامت در جادر را برای طبقه ضعیف کشور هم از بین برد
    • بهلول IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      سفره ی دولت و ملت قبل و بعد انتخابات ، خسته نباشید دولت انقلابی
    • پارسا IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      دزدی شاخ و دم نداره
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      وزرای نا بلد و خوش خدمت بله فرمان گو
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      0 0
      خبر رو که می‌نویسید یه مقدار فکر کنید، خیلی ساده است. عوارض آزادراه رشت قزوین از ۹ هزار تومن رسیده به ۱۵هزار و پانصد تومن . میشه ۷۲ درصد افزایش نه ۱۶.۷ درصد. ۴۴ سال یه مشت ... اقتصاد ایران رو تو دست گرفتن ، حتی نمیتونن یه درصد ساده رو حساب کنند. بعد خودشون رو استاد دانشگاه ميدونند. ما ملت هم که سر هیچ چیز فکر نمی‌کنیم. فقط از جیب ملت می‌کنند.
    • هادی IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      0 0
      این عوارض به جیب بنیاد مستضعفان واریز میگردد که در پروژه سرمایه گذاری کرده