۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
پیش بینی رکود اقتصادی دنیا با توجه به مطالعات تاریخی
بازار گزارش می دهد؛

پیش بینی رکود اقتصادی دنیا با توجه به مطالعات تاریخی

رشد تورم، افزایش نرخ بهره بانکی، جنگ اوکراین و افزایش قیمت کالاهای اساسی همه باعث شد تا اقتصاد دنیا در آستانه ورود به رکودی بزرگ قرار بگیرد.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها مهمترین خبر اقتصادی دنیا پیش بینی ارایه شده توسط صندوق بین المللی پول مبنی بر ورود اقتصاد دنیا به رکود است. طبق گزارش ارایه شده توسط این سازمان اقتصاد دنیا در مسیر بحرانی و سختی قرار گرفته است و می توان انتظار داشت که اقتصادهای صنعتی ظرف ماه های آتی رکود اقتصادی را تجربه کنند.

در این گزارش آمده است: «افزایش تورم در دنیا و تداوم جنگ روسیه و اوکراین باعث می شود تا سرعت ورود اقتصاد دنیا به رکود بیشتر شود. نرخ تورم در کشورهای صنعتی به وضعیت خطرناکی رسیده است و چالشهای بزرگی را به همراه می آورد.»

خبرگزاری بیزینس لاین در گزارش اخیر خود نوشت: «افزایش شدید نرخ بهره بانکی، افزایش نرخ تورم و تداوم بحران انرژی در جهان نشان می دهد که دنیا به سمت یک رکود اقتصادی بزرگ و شدید حرکت می کند. این خطری است که کریستین لاگارد رییس بانک مرکزی اتحادیه اروپا و جانت یلن وزیر خزانه داری امریکا هم به ان اعتراف کرده اند و بر این باور هستند که دنیا هم اکنون در میانه این بحران قرار دارد.

پل اوکانر، تحلیل گر اقتصادی در این مورد به بیزینس اینسایدر گفت: «اقتصاد امریکا همیشه در فاصله دو سال بعد از اولین فصلی که نرخ تورم بالغ بر ۴ درصد را تجربه کرده است وارد رکود شدید اقتصادی شد. این رکود با افت نرخ اشتغال و افزایش بیکاری و بحران های کاری همراه بود.»

اما سوال دیگر این است که چرا انتظار رکود در اقتصاد دنیا وجود دارد. کوین هالت تحلیل گر مرکز مطالعاتی «امریکن اکونومی» در این مورد می گوید: «اولین نشانه را می توان در ارزش اوراق قرضه دولتی در امریکا دید. نشانه ای که رکود را اثبات می کند و اقتصاد را با چالشهای بعدی همراه می کند. دومین نشانه افزایش قیمت بنزین در کشورهای صنعتی است که ریشه در درگیری های روسیه و اوکراین دارد. درگیری هایی که باعث شده است تا ورود فراورده های نفت و گاز روسیه به بازار مصرف دنیا با اختلال روبرو شود. صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند توقف کامل صادرات گاز روسیه به اروپا و کاهش بالغ بر ۳۰ درصدی واردات نفت این کشور به اروپا و امریکا باعث می شود تا توان رشد اقتصادی اروپا و امریکا کاملا از بین برود.»

وی می افزاید: «از ابتدای امسال تا کنون قیمت گاز در اروپا بالغ بر ۱۸۰ درصد رشد کرده است و فشارهای ناشی از رکود تورمی در بخش های مختلف اروپای غربی به چشم می خورد. این فشارها می تواند کشورهای در حال توسعه را نیز هدف قرار دهد و رشد فقر و بیکاری را در این کشورها به همراه بیاورد. انتظار می رود در سال ۲۰۲۳ ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا تنها ۲ درصد رشد کند، نرخی که با توجه به نرخ رشد جمعیت و نیاز کشورهای در حال توسعه برای رشد اقتصادی به معنای ورود رسمی اقتصاد دنیا به رکود است.»

اما یک معیار دیگر هم برای نمایش رکود در اقتصاد دنیا وجود دارد و آن هم مشاهده عملکرد بازار مس است. آمارها نشان می دهد از ابتدای امسال تا کنون قیمت مس در بازار جهانی ۲۲ درصد تنزل یافته است. مطالعات تاریخی نشان می دهد قیمت مس همواره یکی از نشانه های تایید کننده شرایط اقتصادی در دنیا بوده است و حال که قیمت این فلز در مسیر کاهشی قرار گرفته است، می توان این طور پیش بینی کرد که اوضاع در قتصاد دنیا بحرانی است.

کد خبر: ۱۶۶٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha