۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
آیا با از سر گیری صادرات گندم از اوکراین بحران غذایی دنیا برطرف می شود؟
بازار گزارش می دهد؛

آیا با از سر گیری صادرات گندم از اوکراین بحران غذایی دنیا برطرف می شود؟

اولین محموله گندم صادراتی اوکراین بعد از شروع جنگ بالاخره از بنادر این کشور خارج شد. آیا با از سر گیری صادرات اوکراین می توانیم انتظار کاهش قیمتها و برطرف شدن بحران غذایی دنیا را داشته باشیم؟

بازار؛ گروه بین الملل: با شروع جنگ روسیه و اوکراین و توقف صادرات محصولات کشاورزی از اوکراین، بحران غذایی در دنیا شدیدتر شد. بالاخره بعد از تلاشهای زیاد و امضای توافق نامه روسیه و اوکراین برای صادرات غلات به خصوص گندم از اوکراین، اولین محموله در روز گذشته وارد بازار جهانی شد.

بخش اعظم این محصولات صادراتی وارد بازار کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا می شود. کشورهایی که در جریان افزایش قیمت محصولات کشاورزی در دنیا با چالشهای زیادی روبرو شده اند و این افزایش قیمت باعث شده است تا بحران های زیادی را تجربه کنند. اما سوال اصلی این است که این وضعیت می تواند تغییری در وضعیت غذای دنیا ایجاد کند و چالشهای غذایی دنیا را برطرف کند؟

طبق گزارش ارایه شده توسط گاردین نمی توان انتظار داشت که این توافق نامه پایانی برای بحران غذایی دنیا باشد. این رسانه با اشاره به دیدگاه های مطرح شده توسط کارشناسان اقتصادی نوشت: «باید در نظر داشت که جنگ باعث شده است تا توان تولید محصولات کشاورزی در اوکراین کاهش یابد. در ضمن حتی اگر توافق های صادراتی شکل بگیرد و امکان صادرات وجود داشته باشد، دولت اوکراین برای تامین غذای داخلی تمایلی به صادرات با سطح قبلی نخواهد داشت. این دو فاکتور باعث می شود تا صادرات غلات و به خصوص گندم از اوکراین در سال جاری کاهش چشمگیری نسبت به سال قبل داشته باشد و بستر را برای کاهش شدید عرضه و افزایش شدید قیمت فراهم کند.»

این رسانه در ادامه گزارش به نگرانی دنیا در پایبندی روسیه به توافق صادرات گندم از اوکراین اشاره کرد و نوشت: «اگر روسیه به این توافق پایبند باشد می توان انتظار داشت که بازار به تدریج به آرامش برسد ولی با توجه به تداوم درگیری ها در اوکراین، نمی توان چندان به بازگشت آرامش به بازار محصولات کشاورزی اعتماد داشت. نکته مهم دیگر این است که خبر از سر گیری صادرات باعث می شود تا برای دوره ای کوتاه از فشار افزایش قیمت کاسته شود ولی این تاثیر روانی و موقتی است.»

از زمانیکه تلاش جامعه جهانی برای از سر گیری صادرات گندم از اوکراین آغاز شد، روند کاهش قیمت این محصول در بازار شروع شد. طبق گزارشهای موجود در ماه می امسال قیمت هر بوشل گندم در دنیا برابر با ۱۲.۵۰ دلار بود ولی هم اکنون متوسط قیمت هر بوشل به مرز ۸ دلار رسید.

استیون سوانسون، تحلیلگر بازار غلات در این زمینه می گوید: «با وجود اینکه افزایش عرضه گندم مساله ای مهم است ولی به نظر می رسد افت قیمت در ماه های اخیر بیشتر روانی باشد و البته موقتی. بررسی ها نشان می دهد ۹۰ درصد کاهش قیمت در بازار گندم ظرف ماه های اخیر تاثیر روانی است و ۱۰ درصد از کاهش قیمت به دلیل افزایش عرضه است. باید در نظر داشت که تاثیر واقعی کاهش قیمت تنها در مناطقی دیده می شود که گندم های صادراتی اوکراین را دریافت می کنند. به عنوان مثال امریکا که وارداتی از اوکراین ندارد، تاثیر حقیقی افت قیمت را تجربه نمی کند ولی تاثیر روانی کاهش قیمت در این بازار هم تجربه می شود.»

درگیری های روسیه و اوکراین یکی از اصلی ترین دلایل چالشهای اقتصادی این روزهای دنیا است. افزایش قیمت مواد غذایی مساله ای است که تمامی دنیا را درگیر کرده است و تداوم این درگیری ها می تواند سرعت ورود اقتصاد دنیا به رکود را افزایش دهد. آمارهای ارایه شده توسط سازمانهای بین المللی تایید می کند که جهان به سمت تشدید رکود اقتصادی حرکت می کند که مساله ای نگران کننده است.

کد خبر: ۱۶۶٬۱۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha