۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳
پرداخت ۲۰ درصد از تسهیلات بانکی در قالب تامین مالی زنجیره‌ای
براساس مصوبه دولت اجباری شد

پرداخت ۲۰ درصد از تسهیلات بانکی در قالب تامین مالی زنجیره‌ای

معاون هماهنگی و امور کسب و کار وزیر صمت گفت: به بانک مرکزی پیشنهاد کردیم برای بانک‌هایی که در قالب نظام تامین مالی زنجیره‌ای فعالیت می‌کنند، مشوق‌هایی درنظر گرفته شود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مهدی نیازی در مراسم رونمایی از نقشه راه تامین مالی زنجیره ای در بخش کشاورزی‌ با بیان اینکه اجرای الگوی کشت قراردادی و تامین مالی زنجیره‌ای تولید موجب اثربخشی اعطای تسهیلات بانکی خواهد شد، اظهار داشت: قبل از اجرای الگوی کشن در حوزه صنعت اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) اجرایی شد اما از سال گذشته و پس از ابلاغ چند مصوبه از سوی دولت وزارت صمت باتوجه به نیاز شدید بنگاه‌ها به تامین مالی در این حوزه ورود کرد.

وی افزود: در همین راستا با ۱۲ بانک تفاهم‌نامه همکاری امضا شد و امسال هم با ۵ بانک دیگر تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای تولید امضا می‌شود. براساس این تفاهم‌نامه و مقررات مرتبط با آن تامین مالی مبتنی بر فاکتور الکترونیک که زیرساخت‌های آن در سامانه جامع تجارت فراهم شده است، انجام می‌شود.

معاون هماهنگی و امور کسب و کار وزیر صمت، تصریح کرد: هم‌اکنون زمینه‌های لازم برای ورود بانک‌ها به این حوزه فراهم شده است و مصوبه ستاد اقتصادی دولت برای همه بانک‌ها لازم‌الاجراست. این ۱۲ بانک که تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای تولید را امضا کرده‌اند باید در قالب سامانه‌ها فعالیت کنند و باید تغییراتی در برخی سامانه‌های مرتبط با بانک مرکزی انجام شود و باتوجه به مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت باید تا سه ماه آینده این اصلاحات انجام شود.

وی گفت: به بانک مرکزی پیشنهاد کردیم برای بانک‌هایی که در قالب نظام تامین مالی زنجیره‌ای فعالیت می‌کنند، مشوق‌هایی درنظر گرفته شود تا انگیزه‌ای برای همکاری بانک‌ها باشد. تغییراتی ساختار وزارتخانه برای پیشبرد تامین مالی زنجیره انجام شده است.

نیازی با اشاره به افزایش استقبال فعالان اقتصادی از تامین مالی زنجیره‌ای، اظهارداشت: تا الان ۷ هزار فاکتور به ارزش ۱۱ هزار میلیارد تومان در سامانه قرار گرفته و استعلام شده است؛ تا الان با تلاش بانک‌ها و با حمایت جدی بانک مرکزی برای زنجیره‌های حوزه صنعت حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان تامین مالی را سازماندهی کرده‌ایم که شبکه بانکی در این ساختار پرداخت تسهیلات را انجام داد.

وی با اشاره به مصوبه دولت برای افزایش سهم تامین مالی زنجیره‌ای تولید به ۲۰ درصد کل تسهیلات اعطایی در سال جاری، گفت: مقرر شده است که امسال ۷۰ درصد تسهیلات سرمایه‌در گردش براساس فاکتور الکترونیک پرداخت شود.

کد خبر: ۱۶۶٬۰۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha