۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
قوانین صنعت بیمه، برای پوشش ریسک‌های جدید به‌روزرسانی شود
فعالان اقتصادی در نشست با رئیس‌کل بیمه مرکزی مطرح کردند

قوانین صنعت بیمه، برای پوشش ریسک‌های جدید به‌روزرسانی شود

رئیس کمیسیون بازار پول اتاق ایران با اشاره به اینکه قوانین جاری صنعت بیمه مربوط به ۵۰ سال قبل است، به‌روز شدن این قوانین و پوشش ریسک‌های مختلف صنعتی، تولیدی و بازرگانی توسط صنعت بیمه راخواستار شد.

به گزارش بازار، اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران در نشست با رئیس‌کل بیمه مرکزی با انتقاد از نبود بستر و مشوق مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی واقعی در صنعت بیمه بر هوشمندسازی، تقویت روابط بین‌المللی و امکان تاسیس شرکت‌های جدید در این صنعت تاکید دارند. آنها ضمن بیان مطالبات خود، خواستار تنوع بخشیدن بر محصولات و امکان پوشش ریسک‌های بیشتر تجاری و صنعتی شدند.

در این نشست، مجتبی کاروان، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران گفت: هدف از تشکیل کمیته تخصصی بیمه در کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران و تاکید بر لزوم حضور متناوب نمایندگان بیمه مرکزی در جلسات این کمیته، شناسایی مشکلات حوزه بیمه و کاهش سطح بی‌اعتمادی‌ها و افزایش ضریب نفوذ بیمه از ۳ درصد به ۷ درصد است.

کاروان افزود: متاسفانه امروز شاهد انعقاد قراردادهای یک‌طرفه و افزایش سطح پرونده‌های شکایت در قوه قضائیه هستیم که قالب آنها به نفع بیمه‌گذار تمام می‌شود.

او با بیان اینکه قوانین جاری در صنعت بیمه به ۵۰ سال قبل مربوط می‌شود، خواستار به‌روز شدن این صنعت و پوشش ریسک‌های مختلف صنعتی، تولیدی و بازرگانی توسط بیمه شد.

این فعال اقتصادی ضمن انتقاد از بی‌توجهی نسبت به ضرورت فرهنگ‌سازی در صنعت بیمه بین مردم به تشکیل کمیته تخصصی و برگزاری جلسات آن طبق تقویم زمانی مشخص با حضور یک نماینده از بیمه مرکزی و لزوم حضور نماینده اتاق و کمیسیون بازار پول و سرمایه در کمیته‌های تخصصی بیمه مرکزی برای مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها، اشاره کرد.

کاروان همچنین از مشارکت اتاق ایران در بخش آموزش و فرهنگ‌سازی برای ارتقای سطح اعتماد در صنعت بیمه استقبال کرد.

در ادامه این نشست ابراهیم جمیلی، رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران نیز هوشمندسازی را تنها راه توسعه صنعت بیمه عنوان و از آن به عنوان راهی برای شفافیت، توسعه و جلوگیری از تخلفات یاد کرد.

او همچنین پیشنهاد داد: کمیته‌ای برای استفلده از هوش مصنوعی در حوزه بیمه تشکیل شود تا با همکاری دولت و بخش خصوص، در راستای هوشمندسازی صنعت بیمه قدم برداریم چراکه اگر به این وجه از کار توجه نکنیم، فاصله صنعت بیمه ایران با جهان بیشتر می‌شود.

این فعال اقتصادی همچنین استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها را ضروری خواند.

محمدرضا خوش‌کیش، کارشناس صنعت بیمه ارتقای ضریب نفوذ بیمه را یکی از شاخص‌های مهم برنامه ششم توسعه دانست که متاسفانه تا به امروز سازوکار و قوانینی برای تحقق درصد پیش‌بینی شده در برنامه، تعریف نشده است.

او از استراتژی نانوشته‌ای مبنی بر اینکه هیچ شرکت جدیدی امکان فعالیت در صنعت بیمه را نداشته باشد، انتقاد کرد و گفت: از حدود سال ۹۷ تا به امروز، سیاستی اتخاذ شده که می‌گوید همین تعداد شرکت بیمه‌ای موجود کفایت می‌کند. در حالی که ضریب نفوذ با تعداد شرکت‌ها رابطه مستقیم دارد و بر اساس مطالعه جامعی که انجام شده، هر چه تعداد شرکت‌های در این صنعت بیشتر شود، روی ضریب نفوذ بیمه هم اثر مستقیم می‌گذارد.

خوش‌کیش استفاده از نوآوری و استعدادهای نو را منوط به تاسیس شرکت‌های جدید در صنعت بیمه دانست و خواستار بازنگری سیاست‌ها در این بخش شد.

غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران به بی‌توجهی‌ها نسبت به مسئله بیمه در کشور اشاره کرد و گفت: رویکرد جدید بیمه مرکزی باید این باشد که شرکت‌های جدید وارد عرصه شوند. در این بین ایجاد شرکت بیمه برای پوشش تخصصی در بخش حمل‌ونقل بسیار اهمیت دارد و کارساز است.

عدم همرای شرکت‌ها در فروش خدمات پرریسک یکی از معضلات جدی در این صنعت است که به اعتقاد جمیلی باید راهکاری برای آن پیدا کرد چون فلسفه وجودی بیمه، پوشش ریسک است و باید در این مسیر همراه صنعت و تولید باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران از صادرات تجربه بیمه‌ای ایران به کشورهای منطقه برای افزایش سطح روابط بیمه‌ای بین‌المللی و گسترش فعالیت‌های برون‌مرزی بیمه‌ها سخن گفت و این رویکرد را ضروری خواند.

جمیلی همچنین از درخواست‌های قابل توجه فعالان صنعت بیمه برای تاسیس تشکلی در این حوزه در اتاق ایران و لزوم همراهی بیمه مرکزی با این موضوع خبر داد.

در این بین استفاده از ظرفیت بیمه توریستی در راستای تقویت درآمدهای گردشگری، خدمات‌دهی بیشتر و متنوع‌تر، امکان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی واقعی در صنعت بیمه و مواردی از این دست مورد توجه دیگر اعضای کمیته تخصصی بیمه قرار گرفت.

در ادامه معاونان بیمه مرکزی به بیان مجموعه فعالیت‌های خود در بخش‌های مختلف بیمه پرداختند. در این گزارش روابط بین‌المللی بیمه مرکزی، خدمات و محصولات جدید، اقداماتی که در زمان تحریم انجام شده، دانش‌های جدید و آنچه در حوزه ماهواره‌ای صورت گرفته است، لزوم حضور بیمه مرکزی در هیات دولت و غیره تشریح شد.

بالغ بر ۹۰ درصد بازار بیمه دنیا در اختیار کشورهای پیشرفته است

مجید بهزادپور، رئیس‌کل بیمه مرکزی نیز به مظلومیت صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: اندازه بازار بیمه در دنیا ۷ هزار میلیارد دلار است که بیش از ۹۰ درصد آن به کشورهای پیشرفته معطوف می‌شود. سهم ایران از این بازار در سال ۲۰۲۱ با نرخ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان از نظر پرتفو و تولید حدود ۲۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود که بسیار محدود است.

او از هدف‌گذاری در برنامه ششم توسعه و رسیدن به سهم ۷ درصد ضریب نفوذ صنعت بیمه در کشور سخن گفت و با غیرواقعی خواندن این هدف‌گذاری، رشد صنعت بیمه را هماهنگ با رشد اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: با وجود ظرفیت‌هایی که در کشور داریم بدون شک نمی‌توان به عدد و اهداف تعیین شده در برنامه برسیم؛ اما این عدد مسیر و جهت را مشخص می‌کند.

این مقام مسئول استفاده از تکنولوژی و نوآوری در صنعت بیمه را جزو برنامه‌های مدون و موردانتظار صنعت عنوان کرد و افزود: فضای موجود باید باز و امکان استفاده از فناوری‌های نو فراهم شود. در این رابطه باید تصدی‌ها و دخالت‌های بیمه مرکزی را کاهش دهیم، از طرفی با اعلام آمادگی بازار، می‌توانیم بخش اتکایی را واگذار می‌کنیم.

بهزادپور درباره فعالیت‌های بیمه در سطح جهانی نیز تاکید کرد: این صنعت در ذات، برون‌مرزی است و نمی‌توان آن را درون‌زا دید. البته به دلیل تحریم‌ها، سطح روابط بین‌المللی بیمه به کمترین حد خود رسیده است. با این وجود در تلاشیم فضای تعامل و گفت‌وگو را باز کنیم و از جنبه آموزشی وارد عمل شویم.

مدیرعامل بیمه مرکزی با استقبال از حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی در صنعت بیمه به لزوم اصلاحات قانون برای رسیدن به این هدف اشاره کرد و افزود: تا زمان اصلاح قانون، حضور بخش خصوصی در مرجع تصمیم‌گیری و کمیسیون‌های بررسی قوانین و سیاست‌ها می‌تواند برای پیشبرد اهداف بیمه مرکزی مناسب باشد.

او برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های جدید اعلام آمادگی کرد و ادامه داد: راه‌حل توسعه صنعت بیمه، حضور شرکت‌های جدید است که باید همراه با تغییر روش‌های نظارتی بیمه مرکزی باشد. ایجاد رقابت سالم، نکته‌ای است که باید اتفاق بیفتد و برای تحقق آن نیازمند اضافه شدن بازیگران جدید در صنعت بیمه هستیم هرچند این مهم در صورت مهیا بودن بسترهای لازم صورت می‌گیرد. در این راستا دنبال تسهیل فرآیند ایجاد شرکت‌ها هستیم؛ امروز حدود دو سال برای تاسیس یک شرکت طول می‌کشد که که باید کاهش پیدا کند.

بهزادپور رفتن به سمت هوشمندسازی صنعت بیمه را اجتناب‌ناپذیر توصیف و تشریح کرد: هرچه دیرتر به سمت هوشمندسازی برویم، فاصله‌امان با صنعت بیمه دنیا بیشتر می‌شود. از سویی افزایش دانش و استفاده از علم روز در پوشش انواع ریسک‌ها که وظیفه اصلی صنعت، محسوب می‌شود را در اولویت قرار دادیم و به دنبال تجربیات جهانی در این حوزه هستیم.

کد خبر: ۱۶۶٬۰۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha