۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲
ترکیه حقابه کشورهای همسایه را در احداث سدها رعایت نمی‌کند
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

ترکیه حقابه کشورهای همسایه را در احداث سدها رعایت نمی‌کند

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: افغانستان در گذشته امکانات سدسازی را از ایران دریافت کرده و درحال حاضر دریافت حقابه ایران از این کشور با مشکل مواجه شده و باید با نگاه دیپلماسی این موضوع را پیگیری کنیم.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمدجواد عسکری در تشریح نشست امروز (دوشنبه ۱۰ مردادماه) کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر امور خارجه و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، گفت: موضوع ریزگردها، مسائل زیست محیطی، آب‌های مرزی، صادرات و واردات محصولات کشاورزی، سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف و حضور ایرانیان مقیم خارج از کشور در سرمایه گذاری‌ها دارای اهمیت بسیار زیادی است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در نشست امروز مقرر شد به صورت حوزه‌ای هرکدام از مباحث را مورد بررسی قرار دهیم، ادامه داد: ۱۵ کشور همسایه داریم که در زمینه انتقال آب و حقابه با برخی از آنها با چالش‌هایی مواجه هستیم؛ کشور ترکیه در حال احداث سدهایی بدون نگاه به آینده بوده و حقابه کشورهایی مانند عراق، سوریه و ایران را مورد توجه قرار نداده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید با نگاه دیپلماسی تلاش کنیم تا در زمینه تخصیص حقابه‌ها، حقی از کشور ضایع نشود، عنوان کرد:افغانستان در گذشته امکانات سدسازی را از ایران دریافت کرده و درحال حاضر دریافت حقابه ایران از این کشور با مشکل مواجه شده و باید با نگاه دیپلماسی دقیق و جدی این موضوع را پیگیری کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: درحال حاضر در خصوص تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به نقطه مطلوبی دست یافته و کشاورزان نکات فنی را در زمینه رعایت دوره کارنس و ارگانیک بودن محصولات مدنظر قرار می‌دهند و با وجود این شرایط صادرات محصولات کشاورزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد.

عسکری با اشاره به اینکه جمعیت ۵۰۰ میلیون نفر کشورهای همسایه علاقه‌مند به محصولات کشاورزی ایرانی هستند و این ظرفیت می‌تواند به ارزآوری، اشتغال و تولید کشور کمک کند، ادامه داد: برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی وزارت امورخارجه باید در قالب دیپلماسی پای کار بیاید.

وی با بیان اینکه تنوع اقلیمی منحصر به فرد یکی دیگر از ظرفیت‌های کشور است که وزارت امور خارجه باید فضا را برای بهره‌برداری از آن فراهم کند، گفت: سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور در حوزه‌های مختلف خصوصا بخش کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی یک ظرفیت و قابلیت بسیار مهم است که وزارت امور خارجه باید مسیر آن را تسهیل کند تا در قالب نقشه راه بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت موارد را پیگیری کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: مقرر شد به صورت ماهیانه در خصوص مسائل مشخص شده نشست‌های را با وزیر امور خارجه برگزار و ماموریت دستگاه‌ها را مشخص کنیم.

کد خبر: ۱۶۵٬۸۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha