۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹
بررسی شیوه‌های تامین مالی قانون جهش تولید مسکن با حضور مسئولان دولتی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تشریح کرد

بررسی شیوه‌های تامین مالی قانون جهش تولید مسکن با حضور مسئولان دولتی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بررسی شیوه‌های تامین منابع مالی قانون جهش تولید مسکن گفت: گزارش نظارتی کمیسیون اقتصادی مجلس ظرف مدت یک ماه آینده را به صحن علنی آورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی در تشریح نشست امروز دوشنبه( ۱۰ مرداد ماه) کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با وزیر راه و شهرسازی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفت: با توجه به اهمیت، نقش و جایگاه مسکن برای رفع نیازهای مردم و نیز به عنوان صنعت پیشران اقتصادی، کمیسیون اقتصادی مجلس به موضوع اجرای قانون جهش تولید مسکن که بخش تامین مالی آن اصلی ترین و مهمترین مولفه این موضوع محسوب می‌شود، ورود کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون اقتصادی مجلس طی هفته های اخیر چندین جلسه در خصوص بررسی وضعیت تامین مالی اجرای قانون جهش تولید مسکن برگزار کرده تا تعهداتی که دولت باید مطابق با آن برای بخش روستایی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی و شهری ۸۰۰ هزار واحد مسکونی و در مجموع یک میلیون واحد مسکونی ساخته و اجرایی کند، برگزار کرد و امروز هم با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر راه وشهرسازی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اعضای شورای هماهنگی بانک‌های کشور نشستی در کمیسیون اقتصادی مجلس با این محور برگزار کردیم.

وی ادامه داد : موضوع تسهیلات بانکی به عنوان یکی از مولفه های مهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سپس مقرر شد گزارش نظارتی در خصوص تعهدات دولت تا سقف ۲۰ درصدی که نظام بانکی مکلف شده از مجموع تسهیلات به حوزه مسکن اختصاص دهد ظرف مدت دو هفته آینده تدوین شود.

پور ابراهیمی با اشاره به خط اعتباری مسکن مهر از دولت نهم و دهم به عنوان یکی دیگر از منابع تامین مالی قانون جهش تولید مسکن، گفت: خوشبختانه در این جلسه به استناد حکم قانونی مقرر شد، این موضوع مسیر خودش را برای اجرای ضوابط و مقررات مرتبط با تامین مالی ساخت مسکن از محل خط اعتباری مسکن مهر به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص پیدا کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: استفاده از منابع تبصره‌های بودجه ای موضوع دیگری است که برای تامین منابع مالی ساخت مسکن که به دلایل مختلف تا امروز اختصاص پیدا نکرده مورد بررسی قرار گرفته است؛ بخشی از گزارش نظارتی مجلس و کمیسیون اقتصادی به موضوع تکلیف دولت در خصوص تبصره های بودجه که مکلف بوده نسبت به آنها اقدام کند، اختصاص داشته و امروز نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سپس مقرر شد دولت در کمترین زمان به تکلیف خود برای تامین مالی بخش مسکن عمل کند.

وی افزود: روش های تامین مالی از حوزه بازار سرمایه کشور موضوع دیگری بود که مورد بررسی قرار گرفت. در حال حاضر بیش از ۵ هزار هزار میلیارد تومان میزان حجم نقدینگی براورد شده در کشور است. این حجم از نقدینگی آثار مخربی به همراه داشته و می‌تواند به بازارهای سوداگری وغیر مولد در اقتصاد سرازیر می‌شود. لذا مقرر شد بسته پیشنهادی در ارتباط با تامین مالی از طریق بازار سرمایه با حضور وزیر اقتصاد در مجوعه تصمیمات مالی کشور قرار بگیرد و تا دو هفته آینده سازمان بورس بسته پیشنهادی خود را در این خصوص ارائه کرده و کمیسیون اقتصادی هم با نظارت بر این مجموعه بتواند از طریق بازار سرمایه تامین مالی بخش مسکن را انجام دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آخرین شیوه تامین مالی اجرای قانون جهش تولید از طریق روش های خارج از منابع داخلی بوده که در گذشته پیشنهاداتی توسط وزیر راه و شهرسازی در خصوص تامین مالی از روش تهاتری مطرح شد. که اگر این امکان صورت بگیرد به حوزه منابع داخلی با وجود محدودیت های بانکی و سایر روش‌های مطرح شده فشار کمتر وارد شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: مسکن حمایتی و یارانه تسهیلات برای مسکن روستایی نیز موضوع دیگری بود که در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت. دولت تعهدات پرداخت تسهیلات مسکن روستایی را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومانی انجام داده و این امر تا امروز پیش رفته است و مقرر شد، مازاد بر ۱۰۰ میلیون الی ۲۰۰ میلیون تسهیلات مسکن روستایی طی یک الی دو هفته آینده توسط سازمان برنامه کارسازی شود.

وی ابراز امیداری کرد که نتیجه جمع‌بندی جلسه امروز با حضور نمایندگان دولت روانسازی در ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی باشد. گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس ظرف مدت یک ماه آینده به صحن علنی آورده ضمن اینکه استنکاف دستگاه‌ها در اجرای قانون را در گزارش مد نظر قرار می‌دهیم، پیشنهادات اجرایی را نیز به دستگاه‌ها ارسال می‌کنیم.

کد خبر: ۱۶۵٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha