۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
اعتراض صنایع لبنی آذربایجان شرقی به قیمت گذاری دستوری ۴ قلم محصول لبنی
درکارگروه صنایع لبنی کمیسیون کشاورزی تبریز مطرح شد؛

اعتراض صنایع لبنی آذربایجان شرقی به قیمت گذاری دستوری ۴ قلم محصول لبنی

تبریز- فعالان صنایع لبنی آذربایجان شرقی به قیمت گذاری دستوری ۴ قلم محصول لبنی اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار بازار، جلسه کارگروه صنایع لبنی و تبدیلی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبریز ظهر امروز با موضوع بررسی مراتب اعتراض واحدهای تولیدی لبنی به درخواست نمایندگان اداره کل تعزیرات حکومتی و معاونت بازرسی و نظارت سازمان صمت استان مبنی بر کاهش قیمت محصولات لبنی خارج از چهار قلم مصوب مشمول قیمت گذاری برگزار شد.

در ابتدای جلسه، یوسف دهقانی زاد، دبیر کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه اکثر واحدهای صنایع لبنی استان با کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت دارند، گفت: مطابق مصوبه کمیته قیمت گذاری سازمان حمایت از مصرف کنندگان، ۴ قلم از محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری دستوری شده اند اما در استان ما از طرف سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صمت و اداره کل تعزیرات حکومتی به واحدهای لبنی مراجعه و اصرار دارند برای برخی دیگر از اقلام تولیدی کاهش قیمت انجام گیرد.

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبریز افزود: ۴ قلم مشمول قیمت گذاری دستوری شامل شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی ۱.۵ درصد چربی، شیر بطری یک کیلویی ۱.۵ درصد چربی، ماست پاستوریزه، ۲.۵ کیلویی ۱.۵ درصد چربی و پنیر UF ۴۰۰ گرمی نسبتاَ چرب می باشد و حاشیه سودی برای واحدهای لبنی ندارد و تولید این محصولات با قیمت های مصوب، این واحدها را در مضیقه قرار داده است.

دهقانی زاد، پیشنهاد برخی مدیران صنایع لبنی در کشور را مطرح نمود که بر اساس آن، واحدهای معترض با تامین دلیل از مراجع قضایی و استفاده از نظرات کارشناسان رسمی دادگستری نسبت به اثبات پایین بودن قیمت های مصوب، اقدام و مستندات مربوطه را در کمیته قیمت گذاری سازمان حمایت از مصرف کنندگان جهت منطقی نمودن قیمت ۴ قلم محصول لبنی مذکور ارائه خواهند داد.

اعتراض صنایع لبنی آذربایجان شرقی به قیمت گذاری دستوری ۴ قلم محصول لبنی

تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به تخلفات است، نه مرجع بازرسی و نظارت
علیرضا دلیری، نماینده اداره کل تعزیرات حکومتی استان با اشاره به اینکه تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به تخلفات هست نه مرجع بازرسی و نظارت، گفت: با وصول گزارش های مراجع نظارتی مربوطه از جمله جهاد کشاورزی، بازرسی و نظارت صمت و غیره، رسیدگی به پرونده ها را انجام می دهیم و این اداره کل در وهله اول تذکرات و اخطارهای لازم را به فعالان اقتصادی ابلاغ و در صورت تمرد آنها در مقابل قانون، برخوردهای لازم را انجام می دهد.

نماینده اداره کل تعزیرات حکومتی افزود: قیمت های اعلام شده توسط مرجع قیمت گذاری یا قیمت های مصوب هستند و یا قیمت های ارشادی و مرجع قیمت گذاری با دریافت آنالیز قیمت توسط انجمن های تخصصی هر صنف، قیمت را مصوب می کند و دخالتی در تعیین قیمت ندارد و ضروری هست که انجمن های تخصصی در ارائه آنالیز قیمت تمام شده نهایت دقت را بعمل آورند.

دلیری با تاکید به بازگشت قیمت ها به قیمت های ۳۱ اردیبهشت بر اساس مصوبات شورای عالی اقتصاد و ستاد تنظیم بازار کشور، خواستار پیگیری اعمال بازگشت قیمت شیر مصرفی صنایع لبنی به قیمت های قبلی در راستای اجرای این مصوبات و همچنین به دلیل ارزان شدن نهاده های دام شد.

اعتراض صنایع لبنی آذربایجان شرقی به قیمت گذاری دستوری ۴ قلم محصول لبنی

ضرورت رصد قیمت شیر جهت عرضه با قیمت مصوب ۱۲۰۰۰۰ ریال
دهقانی زاد، دبیر کمیسیون کشاورزی در مورد شیر خام تولیدی در استان گفت: خواسته واحدهای لبنی از جهاد کشاورزی، رصد قیمت شیر جهت عرضه با قیمت مصوب ۱۲۰۰۰۰ ریال هست و در خصوص بازگشت قیمت ها به قیمت های آخر اردیبهشت با توجه به افزایش قیمت اقلام مورد استفاده در بسته بندی اعم از نایلون، کارتن، شیرینگ و ... این امر موجب ضرر و زیان برای واحدها می شود.

ایاز برنو، مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه کنترل قیمت محصولات لبنی در حیطه اختیارات این سازمان است، گفت: ۴ قلم مصوب سازمان حمایت، در سبد مصرفی کل خانوارها قرار دارد و جهت عدم اختلال در تولید و تامین آن، لازم است انجمن تخصصی لبنی، آنالیز قیمت تمام شده را در کمیته قیمت گذاری سازمان حمایت از مصرف کنندگان طرح و مصوب بکند.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: طی چند سال گذشته علیرغم تاسیس کارخانجات در سایر رشته های صنایع غذایی در رشته لبنیات کارخانه ای تاسیس نشده است و واحدهای موجود با حاشیه سود پایین فعالیت می کنند و لازم است سرمایه گذاری در جهت افزایش تنوع تولیدات و رقابتی کردن محصولات انجام گیرد.

احد سزاوار، نماینده معاونت بازرسی و نظارت سازمان صمت استان، ورود این سازمان به بحث قیمت ها را مرتبط با الزام قانونی ثبت قیمت تمام شده در سامانه جامع تجارت هم از طرف تولیدکننده و هم از طرف عرضه کننده عنوان نمود و افزود: در قیمت درج شده ملاک عمل باید مصوبات سازمان حمایت از مصرف کنندگان و قیمت های ۳۱ اردیبهشت سال جاری و اجتناب از افزایش قیمت باشد.

اعتراض صنایع لبنی آذربایجان شرقی به قیمت گذاری دستوری ۴ قلم محصول لبنی

بالا بودن قیمت تمام شده محصولات لبنی در استان
جواد بنی هاشم فعال صنایع لبنی استان انتقادات خود را مبنی بر غیر کارشناسی بودن مصوبه کمیته قیمت گذاری سازمان حمایت از مصرف کنندگان در مورد ۴ قلم محصول لبنی، بازگشت قیمت محصولات لبنی به قیمت های ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، عدم توسعه صنایع لبنی در استان، تحمیل شرایط اجباری توسط فروشگاه های زنجیره ای به کارخانجات لبنی (در شرایطی که شیر مصرفی پیش خرید میشود و این فروشگاه ها پس از دوماه تصفیه حساب می کنند)، وارد نمودن شیر مورد نیاز کارخانجات از سایر استان ها، عدم دخالت دادن بخش خصوصی در قیمت گذاری ها و عدم تامین کافی سرمایه در گردش واحدها بیان نمود و افزود مصوبه بازگشت قیمت ها به قیمت های ۳۱ اردیبهشت از طرف سازمان های دولتی و انجمن تخصصی ابلاغ رسمی نشده است.

فیروز قاسم زاده، فعال صنعت لبنیات استان به موضوع بالا بودن قیمت تمام شده محصولات لبنی در استان نسبت به سایر استان ها، بورسی بودن برخی شرکت های لبنی و مسئله رقابت سایر شرکتها با آنها، مشکل رفع تعهد ارزی واحدهای صادرات گرا، عدم پایین آمدن قیمت شیر علیرغم پایین آمدن قیمت نهاده های دام در مقایسه با اردیبهشت سالجاری پرداخت.

عدم تبعیت فروشگاه های زنجیره ای از مصوبه سازمان حمایت
سعید ناصری آذری، فعال صنایع لبنی استان از رفتار فروشگاه های زنجیره ای در خصوص عدم تبعیت از مصوبه سازمان حمایت در مورد ۴ قلم محصول لبنی ( از طریق تحمیل زیان به کارخانجات با تداوم دریافت سودی که از قبل از تاریخ این مصوبه دریافت می کردند) به اضافه دریافت مبالغ کلان تحت عنوان حق ورود محصول به این فروشگاه ها و هزینه تبلیغ انتقاد کرد.

ابراهیم شمس علیزاده، فعال صنایع لبنی استان با گزارشی از سیر تاسیس کارخانجات لبنی استان و وجود ۶۵ کارخانه لبنی در استان در سال ۹۰ و کاهش آنها در سنوات گذشته، تاکید نمود که قیمت های دستوری باید اصولی و مبتنی بر حساب و کتاب باشد و قیمت شیر مصرفی صنایع هم لازم هست مشمول قیمت گذاری دستوری شود.

در این جلسه مقرر شد جهت جلوگیری از ضرر و زیان واحدهای لبنی و اثبات پایین بودن قیمت مصوب ۴ قلم محصول لبنی که در کمیته قیمت گذاری سازمان حمایت از مصرف کنندگان مصوب شده است، واحدهای لبنی با کارشناسی رسمی آنالیز قیمت ها، قیمت های پیشنهادی خود را به این سازمان ارائه دهند.

کد خبر: ۱۶۵٬۷۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha