۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹
بازار کاهشی آهن، فرصتی برای ساخت‌ و ساز

بازار کاهشی آهن، فرصتی برای ساخت‌ و ساز

روز گذشته بازار آهن و فولاد در آرامش نسبی بود و قیمت روزانه آهن آلات در بسیاری از حوزه‌ها ثبات داشت.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته بازار آهن و فولاد در آرامش نسبی بود و قیمت روزانه آهن آلات در بسیاری از حوزه‌ها ثبات داشت، همچنین ریزش قیمت نیمی از محصولات نیز همچنان ادامه‌دار بود.

بازار ارز نیز نوسانات قابل ملاحظه‌ای نداشت و تقریبا ثابت بود به طوری که قیمت دلار در بازار آزاد با کاهش ۱۰۰ تومانی، حدود ۳۱ هزار و ۸۵۹ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن و فولاد
ریزش توأم با ثبات قیمت این روزها فضای کلی حاکم بر بازار آهن و فولاد را تشکیل می‌دهد، به همین ترتیب روز گذشته قیمت میلگرد آجدار در کنار ثبات در برخی از شرکت‌ها با کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی در شمار زیادی از مبادی فروش اعلام قیمت شد. طبق آمار موجود کف نرخ میلگرد روی ۱۵۱۰۰ الی ۱۵۲۰۰ تومان قرار دارد و نرخ متوسط آن نیز حدود ۱۵ هزار و ۵۴۰ تومان برآورد شده است.

قیمت روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی همچنان ثابت و بدون تغییر بود اما در بخش شاخه‌فروشی علاوه‌بر ثبات قیمت، شاهد کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی نرخ تیراهن ذوبی بودیم.

قیمت روز نبشی و ناودانی جز در چند کارخانه که ثبات داشتند در غالب مبادی فروش کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشتند. نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... نیز همچنان ریزشی بود که این رقم حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان برآورد شد.

انواع ورق‌ها نیز به همین منوال بودند به طوری که نرخ روز ورق روغنی، گالوانیزه و رنگی در بسیاری از شرکت‌ها ثابت اعلام شد ولی قیمت ورق سیاه به طور میانگین با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی عرضه شد.

همانطور که قابل ملاحظه است این روزها بازار روندی آرام دارد و با توجه به تعطیلات پیش رو نیز به نظر نمی‌رسد نوسان چندانی ایجاد شود، به این ترتیب ثبات و ریزش نسبی قیمت در بازار آهن و ضعف تقاضا تا پایان هفته همچنان ادامه خواهد داشت.

آمارها از بورس کالا حاکی از این است که عرضه‌های شمش در دو روز گذشته چندان مورد استقبال واقع نشده است به طوری که از ۱۵ هزار تن شمش عرضه شده در بورس دیروز تنها ۴ هزار تن از آن معامله شد.

امروز نیز ۴۵ هزار و ۹۰۰ تن محصول فولادی در بورس عرضه خواهد شد که شامل شمش بلوم و ورق سرد و ... است. شمش عرضه شده حدود ۱۲۲ هزار و ۵۰۰ تن است که قیمت آن۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان تعیین شده است که در مقایسه با هفته گذشته حدود ۴ درصد کاهش داشته است.

با این اوصاف به نظر می‌رسد نرخ شمش بلوم عرضه شده در بورس کالا براساس مؤلفه‌های مورد تأیید ستاد تنظیم بازار کف قیمتی را تجربه کرده است و انتظار می‌رود که استقبال خوبی از این محصول صورت بگیرد.

حال با توجه به اینکه چقدر از این محصول استقبال می‌شود، نرخ پایه میلگرد در عرضه روز چهارشنبه با احتساب فاصله ۱۱ درصدی از قیمت شمش، نرخ میلگرد حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ الی ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان تعیین می‌شود که با احتساب ارزش افزوده رقمی حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان الی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.

ساخت مسکن ملی در بازار کاهشی
با توجه به ریزش قیمت اهن الات در یک ماه اخیر و تداوم آن از ابتدای مرداد ماه تاکنون، حمیدرضا رستگار رئیس صنف اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات استان تهران در این زمینه اظهار کرد: اولین عاملی که به رکود تقاضا منجر شده، عدم ساخت و ساز است، به‌طبع وقتی ساخت وسازی انجام نمی‌گیرد مصرف نیز کاهشی شده و ضعف تقاضا به رکود بازار منجر می‌شود.

وی افزود: زیرفروشی فولاد روسیه برای حفظ تولیدات خود و اوضاع اقتصادی چین به کاهش قیمت‌های جهانی منجر شده است در نتیجه پالس آن به بازار داخلی نیز ارسال شده و کاهش قیمت‌ها را رقم زده است.

رستگار در ادامه بیان کرد: تأثیر بازار جهانی بر بازار داخلی بسیار چشمگیر بوده به طوری که تقریبا در ۱۰ روز گذشته کاهش ۴ الی ۵ هزار تومانی در هر کیلو آهن را مشاهده کردیم.

وی در ادامه تصریح کرد: رشد منفی قیمت‌ها در چند هفته اخیر و ضعف تقاضا ممکن است تعطیلی واحدهای تولیدی کوچک را به دنبال داشته باشد، وی همچنین افزود با توجه به کاهش مصرف و مازاد ۱۰ الی ۱۲ میلیون تنی مقاطع فولادی، بهترین راهکار در شرایط فعلی صادرات این محصولات است.

رستگار گفت: کاهش قیمتی که درحال حاضر مشاهده می‌کنیم حاصل افزایش تولید نیست و در شرایطی که آهن آلات در پایین‌ترین نرخ قرار دارند، فرصت خوبی برای آغاز ساخت مسکن ملی است که رئیس جمهوری وعده آن را داده بود، چرا که این امر علاوه‌بر ایجاد اشتغال و حل مشکلات بخش مسکن، ممکن است تعادلی در بازار آهن ایجاد کند.

رئیس صنف اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات استان تهران در پایان در زمینه کاهش اخیر قیمت مقاطع فولادی بیان کرد: در ۱۵ روز گذشته قیمت مقاطع فولادی همچون ورق، نبشی و ناودانی، پروفیل، میلگرد حدود ۵ الی ۶ هزار تومان کاهش داشته است به طوری که نرخ محصولات به قیمت‌های سال گذشته رسیده است که بهترین مهلت برای آغاز جدی ساخت مسکن ملی به شمار می‌رود.

کد خبر: ۱۶۵٬۶۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha