۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳
 شفاف‌سازی بانک مرکزی درباره نرخ سود بین‌بانکی
پژوهشکده پولی و بانکی گزارش داد؛

شفاف‌سازی بانک مرکزی درباره نرخ سود بین‌بانکی

شفاف‌سازی بانک مرکزی درباره کریدور نرخ سود بین‌بانکی باعث رفع ابهام از بازار شده و در بازگشت اعتماد و آرامش ازدست‌رفته سهامداران مؤثر خواهد بود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، بانک مرکزی خیلی زود عمل به وعده خود را آغاز کرد. بررسی تغییرات نرخ سود بین‌بانکی نشان می‌دهد این نرخ که در تاریخ ۳۰ تیرماه به اوج خود یعنی ۲۱.۳۱ درصد رسیده بود، از ۶ مردادماه با کاهش ۰.۱۸ واحدی، به ۲۱.۱۳ درصد رسیده است.

پس از جلسه روز سه‌شنبه ۴ مردادماه رئیس‌کل بانک مرکزی با رئیس سازمان بورس و شفاف شدن برنامه‌های سیاست‌گذار پولی برای مدیریت فضای کلان اقتصاد کشور، بازارهای مالی هم به آرامش نسبی رسیده‌اند. در واقع حضور فعالانه بانک مرکزی در جایگاه حمایت‌کننده از منافع مردم در بازارها موجب شد بورس هم از آن فضای وحشت‌زده فاصله بگیرد و مانند بازار ارز، آرامش نسبی در این بازار نیز حاکم شود.

شاخص کل بورس تهران که طی سه روز نخست هفته گذشته بیش از ۳۸ واحد کاهش یافته بود، پس از جلسه روز سه‌شنبه رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس شتاب روند کوتاه‌مدت نزولی را کاهش داد و فعلاً در حال درجازدن است تا سایر ابهامات پیش روی بازار روشن شود.

البته تنها باتکیه‌بر این ریزموج‌ها هنوز برای اعلام تغییر روند بازار خیلی زود است و از طرفی، سایه عوامل متعددی از جمله کاهش قیمت‌های جهانی و موج‌های کرونایی هنوز بر سر بازار سرمایه وجود دارد که در روزهای آینده در جهت افت بورس فشار وارد می‌کنند، اما درعین‌حال شفاف شدن سیاست بانک مرکزی مبنی بر اجرای مصوبات شورای پول و اعتبار در زمینه حفظ نرخ سود بین‌بانکی در دالان پیش‌بینی شده، باعث دلگرمی بازار و جلوگیری از فروش‌های هیجانی بوده است.

همکاری بانک و بورس
با وجودی که از نظر کارشناسی، سهم نرخ بهره در بین عوامل مؤثر بر نزول بورس در ماه‌های گذشته خیلی زیاد نیست، اما در جلسه‌ای که هفته قبل بین رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و در پاسخ به دغدغه سهام‌داران برگزار گردید، مقرر شد در چارچوب دالان نرخ بهره مصوب شورای پول و اعتبار، نرخ بهره بین‌بانکی که از ۲۱ درصد عبور کرده بود، آرام‌آرام به سمت ۲۱ درصد برگردد.

علی صالح‌آبادی در دیدار با مجید عشقی، با اشاره به موضوع نرخ سود بین‌بانکی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه اظهار کرد: «نرخ سود در بازار بین‌بانکی طبیعتاً متناسب با عرضه و تقاضا و مکانیزم بازار تعیین می‌شود، اما بانک مرکزی به‌عنوان بازارساز و در چارچوب سیاست پولی ضد تورمی که به تأیید دولت نیز رسیده است، در این بازار حضور دارد و نرخ سود در این بازار را در چارچوب مشخصی، کنترل می‌کند و در همین راستا نیز در جلسه با رئیس سازمان بورس، تصمیماتی دراین‌خصوص اتخاذ شده که با اجرای این تصمیمات، نرخ سود در بازار بین‌بانکی کنترل خواهـد شد».

کارکرد نرخ سود بین‌بانکی
نرخ سود بین‌بانکی به معاملات کوتاه‌مدت بانک برای تأمین نیازهای مقطعی به نقدینگی بازمی‌گردد که با عنوان معاملات شبانه بانک‌ها نیز شناخته می‌شود و همین همکاری بانک‌ها با یکدیگر، نیاز آن‌ها به منابع بانک مرکزی را کاهش می‌دهد.

روز چهارشنبه ۵ مردادماه، رئیس‌کل بانک مرکزی که برای افتتاح سایت جدید به تحریریه ایبِنا آمده بود، درباره کاهش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به خبرنگار ایبِنا گفت: «یکی از سازوکارهایی که بانک مرکزی دارد، تقویت بازار بین‌بانکی است، بازاری که کمک می‌کند بانک‌ها نیازهای نقدینگی خود را بتوانند از این بازار تأمین کنند».

صالح‌آبادی تصریح کرد: «درواقع بانک‌ها می‌توانند اوراق دولتی که در بازار بین‌بانکی در اختیار می‌گیرند را مورد معامله قرار دهند و به نهادهای دیگر بفروشند و از طریق آن تأمین مالی انجام دهند».

بر خلاف آنچه برخی از فعالان بازار سرمایه فکر می‌کنند، نرخ بهره بین‌بانکی حداقل به‌صورت مستقیم آن‌چنان تأثیری بر بازار سرمایه ندارد، بااین‌حال نرخ بهره یکی از موضوعات مورد بحث در محافل بانکی و بورسی در هفته‌های اخیر بوده است.

تعدادی از فعالان بازار سرمایه که پس از رشد و سوددهی بی‌سابقه بورس در سال ۱۳۹۸ و نیمه اول ۱۴۰۰، در دو سال اخیر بخشی از سودهای خود را ازدست‌داده‌اند، مدتی است به نقش افزایش نرخ سود بین‌بانکی و تأثیر آن بر ادامه‌دار شدن نزول بورس می‌پردازند.

از سوی دیگر گروهی از اقتصاددانان و کارشناسان بازار سرمایه با اشاره به عوامل متعدد دیگر به‌غیراز نرخ بهره بین‌بانکی، استدلال می‌کنند که سهم افزایش نرخ بهره در نزول بورس خیلی کمتر از آن چیزی است که مطرح می‌شود.

مجید شاکری؛ کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایبِنا در این زمینه تأکید کرد: «باتوجه‌به اینکه تقریباً ارتباط نرخ بهره بین‌بانکی با نرخ بهره تسهیلات و سپرده قطع است؛ اثرگذاری مستقیم یا واضحی بر شاخص بورس نمی‌تواند داشته باشد. ممکن است بگوییم در بلندمدت شاید در رفتار تسهیلات‌دهی یا رفتار بانک‌ها در نرخ سود سپرده می‌تواند با روش‌های غیرصریح اثر داشته باشد؛ اما با این شرایط کنونی و در کل، در کوتاه‌مدت قطعاً اثری ندارد. متأسفانه عملاً از اتفاقات سال ۹۹ به بعد نرخ بهره بین‌بانکی به‌عنوان یک شاخص بین بورسی‌ها جا افتاده است».

بدون شک در وضعیت امروز بازار سرمایه، عوامل متعدد دیگری غیر از نرخ بهره بین‌بانکی دخیل هستند که مورد اذعان صاحب‌نظران بورسی هم قرار دارد. رئیس سازمان بورس که خود از حامیان بازار سرمایه و در واقع متولی حسن عملکرد آن است، به‌رغم پیگیری منافع سهامداران در موضوع نرخ سود بین‌بانکی، معتقد است که «نمی‌شود ادعا کرد که یک عامل باعث نوسانات بازار شده است بلکه قطعاً عوامل متعددی وجود دارد که بازار از آن‌ها تأثیر می‌گیرد؛ از نرخ بهره بین‌بانکی گرفته تا نرخ جهانی کالاهای اساسی. این متغیرها مدام در حال تغییر هستند و انتظار می‌رود با اصلاحاتی که صورت می‌گیرد بازار سرمایه روند عادی خودش را ادامه دهد چرا که قطعاً این فراز و نشیب‌ها ادامه دارد».

اتفاقا در موج‌های تورمی اخیر که سراسر دنیا را فرا گرفته، بانک‌های مرکزی سیاست افزایش نرخ بهره سیاستی را در پیش گرفته‌اند، تا جایی که این روزها فدرال رزرو آمریکا در حال جابه‌جا کردن رکوردهای افزایش نرخ بهره است؛ موضوعی که بازارهای بورس در سراسر دنیا و نرخ جهانی کالاها را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) روز چهارشنبه ۲۷ ژوئیه (پنجم مرداد) چهارمین افزایش متوالی نرخ بهره را برای مقابله با تورم اعلام کرد. این نهاد در یکی از تهاجمی‌ترین حرکات خود در سی سال گذشته نرخ بهره پایه خود را برای دومین بار متوالی سه‌چهارم واحد (۰.۷۵ درصد) افزایش داد. با این افزایش نرخ بهره در بازه ۲.۲۵ تا ۲.۵۰ درصد قرار می‌گیرد که از سال ۲۰۱۸ بی‌سابقه است.

این تصمیم فدرال رزرو که در مواجهه با تورم بی‌سابقه در آمریکا اتخاذ گردیده، درعین‌حال پیام تعمیق رکود اقتصادی را در پی دارد و ازآنجاکه بسیاری از شرکت‌های بازار سرمایه ایران کامودیتی‌ها هستند، بدون شک این تغییران بر میزان فروش آن‌ها نیز اثر خواهد گذاشت و حاشیه سود آن‌ها را با چالش مواجه می‌کند.

این موضوع بسیار مهم در کنار معضل بی‌اعتمادی و قیمت‌گذاری دستوری کالاها که آن هم سودآوری شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد، در کنار سایر عوامل ریزودرشت بازار سرمایه را در تنگنا قرار داده است.

دراین‌بین نرخ بهره بین‌بانکی هرچند در نگاه کارشناسی سهمی به‌مراتب کمتر از موارد ذکر شده در افت بورس داشته، اما شفاف‌سازی بانک مرکزی در خصوص کریدور نرخ سود بین‌بانکی باعث رفع ابهام از بازار شده و در بازگشت اعتماد ازدست‌رفته سهامداران مؤثر خواهد بود.

کد خبر: ۱۶۵٬۳۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha