۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
مصرف گاز پالایشگران اروپایی محدود شد

مصرف گاز پالایشگران اروپایی محدود شد

پالایشگران اروپایی در پی بحران کمبود گاز و نیاز به ذخیره‌سازی بیشتر برای زمستان مجبور به کاهش مصرف این سوخت پاک شدند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، پالایشگاه‌های نفت شل و رپسول در پی تلاش‌ها برای کاهش و بهینه‌ کردن مصرف گاز در صورت مختل شدن عرضه از روسیه، مصرف این حامل انرژی را در مجتمع‌های پالایشی سراسر اروپا کاهش داده‌اند.

فشار بر جریان گاز ارسالی روسیه با خط لوله نورد استریم-۱ به آلمان، اتحادیه اروپا را از ترس اینکه روسیه به تلافی تحریم‌های ناشی از تنش‌های مسکو - کی‌یف، گاز خود را به‌طور کامل قطع کند وادار کرده است از کشورهای عضو بخواهد گاز بیشتری برای زمستان ذخیره کنند.

گاز افزون بر سوزاندن برای گرمایش و تولید برق، نقشی مهم در پالایش نفت خام و تولید فرآورده‌هایی مانند بنزین، سوخت جت یا گازوئیل دارد.

بن ون بوردن، مدیرعامل شل اعلام کرد که با توجه به بحران پیش‌رو، مصرف گاز در مجتمع پالایشی پرنیس روتردام، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت اروپا، با ظرفیت پالایش روزانه ۴۰۴ هزار بشکه نفت خام، تا ۴۰ درصد و در پالایشگاه‌های واقع در آلمان را ۷۰ درصد کاهش داده است.

وی افزود: در حالی که برای زمستان آماده می‌شویم این اقدام بسیار مورد استقبال است.

جوسو جان ایماز، مدیرعامل رپسول نیز در این باره گفت: این شرکت مصرف گاز خود را در پالایشگاه‌ها یک میلیارد مترمکعب کاهش داده است.

وی افزود: ما سخت کار می‌کنیم تا بر امنیت عرضه تمرکز کنیم و به همین دلیل کاهش شدید مصرف گاز در پالایشگاه‌ها و صنایع را آغاز کرده‌ایم.

مدیرعامل رپسول با بیان اینکه یک میلیارد مترمکعب رقم بزرگی است، گفت: این شرکت با اقدام‌هایی از جمله جایگزینی نفتا و گاز مایع (ال‌پی‌جی) به جای گاز طبیعی در نیروگاه‌های هیدروژنی توانست این کاهش را که نشان‌دهنده ۳ درصد از کل مصرف گاز اسپانیاست، رقم بزند.

قیمت شاخص گاز طبیعی اروپا و میانگین قیمت جهانی گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) در سه ماه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی به بالاترین حد خود رسید.

مدیرعامل شل تصریح کرد: کاهش مصرف گاز در پالایشگاه‌های شل تأثیری بر رقم تولید آنها نخواهد داشت و تنها تغییرات مهندسی برای استفاده از خوراک مورد نیاز تأمین سوخت شده است.

کد خبر: ۱۶۵٬۳۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha