۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
ورود پرفشار سرمایه گذاران تازه وارد، خروج با شدت خواهد داشت/ ریزش جدی بازار بورس در ماه های آینده
میثم رادپور در گفتگو با بازار مطرح کرد

ورود پرفشار سرمایه گذاران تازه وارد، خروج با شدت خواهد داشت/ ریزش جدی بازار بورس در ماه های آینده

کارشناس بازار سرمایه گفت: در این واقعیت هیچ شکی نیست که بازار سرمایه بستر مناسب برای تامین مالی شرکت ها بوده و در شفافیت اقتصاد بسیار موثر خواهد بود، منتهی باید حواسمان به این نکته باشد که هر بزرگ شدنی در بازار به ما کمک نمی کند.

وحید بلالی؛ خبرگزاری بازار_ شاخص کل از ۸۴۶ هزار واحد نیز عبور کرده و رشد شتابان خود را هر روز ادامه می دهد، خبرگزاری بازار بنا به رسالت حرفه ای خود نظرات تمام کارشناسان بازار سرمایه را منعکس کرده تا بهترین نظر برای مخاطب به دست بیاید، یکی از کارشناسانی که اعتقاد دارد بازار در آینده ای نزدیک ریزش سختی خواهد داشت، دکتر میثم رادپور است، وی سالها در کارگزاری های مختلف مشغول به کار بوده و از فعالان قدیمی بازار سرمایه است.

دکتر میثم رادپور کارشناس پولی و مالی در گفتگو با بازار با بیان اینکه بسیاری از خانواده های ایرانی سرمایه های خود را به داخل بازار سرمایه آورده اند، گفت: من لزوما این واقعیت را خوب ارزیابی نمی کنم، اگر بازار ریزشی داشته باشد و این تعداد مردم پول های خود را از دست بدهند شاید مدت های طولانی به بازار سرمایه بازنگردند و این طرف قضیه را هم باید دید. بازار با مترهای عادی و سرانگشتی over vlue است و ما نمی توانیم برای بازار تعیین تکلیف کنیم، بازار مسیر خودش را می رود.بازار به حجم بالای خود و به اصطلاح over value  شده و شانس ریزش بازار بسیار بیشتر از قبل شده اگرچه همیشه امکان ریزش وجود دارد، تجربه رشد پرقدرت و ریزش را تمام بازارهای سهام دنیا تجربه کرده اند و این بار نیز نوبت بازار سرمایه ایران است که این شرایط جدید را نیز تجربه کند. 

باید این واقعیت را بگوییم که در معرض ریزش بازار هستیم، عرضه های اولیه دولتی ترمزی است که می تواند سقوط بازار را به تعویق بیاندازد

تازه واردان بورسی با ۱۰ درصد ریزش به شدت ناراحت می شوند

راپور در پاسخ به سوال بازار مبنی بر اینکه عده ای می گویند در ماه مرداد مالباختگان بورسی ایجاد خواهد شد، گفت: برای ریزش بازار زمان خاصی را نمی توان گفت، اما باید این واقعیت را بگوییم که در معرض ریزش بازار هستیم، عرضه های اولیه دولتی ترمزی است که می تواند سقوط بازار را به تعویق بیاندازد. برخی از فعالان و کارشناسان بازار سرمایه به این بازار به طور دیگری نگاه کرده و می گویند بازار عوض شده است، کجا بازار عوض شده و تغییری کرده است؟، خیلی از تازه واردان بورسی تجربه بورس و به عبارت دقیقتر تجربه زیان را ندارند و با کمترین زیان به شدت ناراحت می شوند، خیلی  از این افراد قبلا سپرده گذار بودند و سپرده گذاری در بانک با سرمایه گذاری در بورس بسیار متفاوت است. اگر این نوع فعالان تازه واردان بورسی زیان ببینند با همین شدتی که به بازار آمده و پول تزریق کردند، می خواهند از بازار خارج شوند و باید آن طرف بازار را نیز دید.

این کارشناس بازار سرمایه با هشدار به ریزش جدی در بازار گفت: شانس جدی ریزش وجود داشته که این ورود با درد جدی خروج همراه شده و ممکن است این افراد از بازار سرمایه خارج شده و دیگر به این بازار حتی فکر نکنند، برخی صحبت از ارزش جایگزینی می کنند، در بازارهای مالی چه زمانی ارزش جایگزین وجود داشته که این بار مرتبه دوم آن باشد، مگر در حال مبادله کالا و آثار باستانی هستیم؟، این چه استدلالی است که برخی از دوستان آن را مطرح می کنند؟

بازار سرمایه، سرمایه افراد تازه وارد را سلاخی می کند

رادپور در پایان گفت: در این واقعیت هیچ شکی نیست که بازار سرمایه بستر مناسب برای تامین مالی شرکت ها بوده و در شفافیت اقتصاد بسیار موثر خواهد بود، منتهی باید حواسمان به این نکته باشد که هر بزرگ شدنی در بازار به ما کمک نمی کند و ممکن است عده ای در این بازار تجربه ای تلخ را کسب کرده و این تجربه آنقدر تلخ باشد که دیگر وارد نشوند، وقتی بازار وارد فاز نزولی باشد، معامله گران حرفه ای سهم های خود را نگه نمی دارند تنها حقوقی های بازار می مانند که همیشه باید در بازار باشند و بقیه حرفه ای ها خارج می شوند و زیان به آخرین تازه واردان بورسی می رسد که با رویاهای زیاد وارد این بازار شده اند. بازار سرمایه افراد جدید را سلاخی می کند. نگرانی افرادی که هشدار می دهند از این واقعیت بوده اما همه ما موافق بزرگ شدن بازار سرمایه و عمق بخشیدن به آن هستیم.

کد خبر: ۱۶٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha