۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
هر شاخه آهن ۱۸ چند کیلو است؟

هر شاخه آهن ۱۸ چند کیلو است؟

آگاهی از وزن تیرآهن‌ها اهمیت زیادی دارد چون می‌تواند روی تعیین قیمت‌شان هم اثرگذار باشد.

به گزارش بازار، این سایز از تیرآهن از محصولات پرطرف‌دار و پرفروش بازار است. آگاهی از وزن تیرآهن‌ها اهمیت زیادی دارد چون می‌تواند روی تعیین قیمت‌شان هم اثرگذار باشد. تیرآهن ۱۸ استحکام خوبی دارد و وزن سازه‌ها را به‌خوبی تحمل می‌کند. مقاومت خمشی آن هم زیاد است و برای همین در سازه‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای خرید و به‌کارگیری این نوع از تیرآهن در پروژه‌های ساختمانی باید به این پرسش مهم هم پاسخ بدهید که هر شاخه آهن ۱۸ چند کیلو است؟ در ادامه درباره این موضوعات بیشتر خواهید خواند.

محاسبه وزن تیرآهن‌ها

همان‌طور که اشاره شد، وزن تیرآهن روی قیمت آن اثرگذار است. بنابراین، آگاهی از وزن می‌تواند برای دانستن قیمت تیراهن به روز نقش داشته باشد. اگر بدانید که وزن تیرآهن چطور به‌دست می‌آید، انتخاب بهتری خواهید داشت و قیمت را متناسب با وزن، پرداخت خواهید کرد. در واقع، با آگاهی است که می‌توانید خریدهایی درست داشته باشید و ادعاهای فروشندگان را بررسی کنید.

وزن تیرآهن براساس اندازه و ابعاد آن تعیین می‌شود. ابعادی که هر شرکت برای تیرآهن‌هایش در نظر می‌گیرد و مواد مصرفی برای تولید متفاوت است. جدول استانداردی برای وزن تیرآهن‌ها وجود دارد. نوع تیرآهن‌ها روی عددی که در این جدول دارند، اثر می‌گذارد. به‌طور کلی، تیرآهن‌ها براساس اندازه طولی بالشان دسته‌بندی می‌شوند و با متراژ طولی ۱۲متری به‌صورت شاخه‌ای و با قیچی‌های مخصوص بریده و دسته‌بندی می‌گردند. هر شاخه تیرآهن، ۱۲متری است و بنا به نوع آن، وزن متفاوتی دارد. اما سوال اینجاست که هر شاخه آهن ۱۸ چند کیلو است؟ در ادامه خواهید خواند.

وزن هر شاخه آهن 18

انواع تیرآهن ۱۸

تیرآهن‌ها انواع مختلفی دارند. تیرآهن ۱۸ هم از این قضیه مستثنی نیست:

  • تیرآهن استاندارد ایران و اروپا؛ تیرآهن IPE
  • تیرآهن استاندارد چین و روسیه؛ INP
  • تیرآهن بال پهن؛ IPB
  • تیرآهن لانه‌زنبوری؛ ‌ CPE

تیرآهن‌های IPE برای سازه‌های بلند و نیازمند به استحکام بالا استفاده می‌شوند. شکل آنها شبیه حرف I در انگلیسی است و تیرآهن ۱۸ از این نوع دوام زیادی دارد و در برج‌ها و سازه‌های عظیم و بلند استفاده می‌شود. تیرآهن‌های INP در ایران زیاد استفاده نمی‌شوند. این تیرآهن‌ها بال‌هایی دارند که برای ایجاد حس تناسب در طراحی‌شان در نظر گرفته می‌شوند. تیرآهن‌های بال‌پهن یا IPB حالت H دارند و کاربردشان در سازه‌های مختلف بسیار زیاد است. این محصولات برای بهینه‌سازی ساخت‌وساز کاربرد دارند و مقاومت زیادی که در برابر تنش‌ها و فشارهای مختلف از خود نشان می‌دهند، بسیار چشمگیر است. تیرآهن‌ لانه‌زنبوری یا CPE هم برش‌هایی ذوزنقه‌ای و شش‌ضلعی دارد.

وزن تیرآهن ۱۸ در جدول اشتال

برای محاسبه وزن تیرآهن ۱۸ از جدول اشتال استفاده می‌شود. این جدول پرکاربرد اطلاعاتی ارائه می‌کند که امکان محاسبه وزن تیرآهن و مقاطع فولادی مختلف ممکن می‌شود. اطلاعات موجود در آن شامل مواردی مانند ضخامت، جان و بال تیر، عرض، ارتفاع و نیم‌رخ هندسی هر مقطع در اندازه‌های متفاوت می‌شود.

وزن تیرآهن‌ها در تعیین قیمت و در نظرگرفتن سازوکاری برای حمل‌ونقلشان اثرگذار است. برای محاسبه وزن آنها می‌توان حجم سطح مقطع را از جدول اشتال استخراج کرد و با ضرب در چگالی آهن که حدود ۷.۸ گرم بر سانتی‌متر مکعب است، وزن هر متر از مقطع را به‌دست آورد. ضرب عدد حاصل در طول موردنظر وزن هر شاخه از تیرآهن را با ابعاد و طول موردنظر در اختیارتان قرار می‌دهد. با استفاده از جدول اشتال می‌توانید وزن یک واحد طول را به‌دست بیاورید و به‌کمک آن اقدام به محاسبه وزن یک شاخه تیرآهن با طول مشخص کنید.

طول تیرآهن × وزن واحد طول تیرآهن = وزن تیرآهن

برای نمونه، جهت حساب‌کردن وزن آهن ۱۸ به طول ۱۲ متر، طول آن را در ۱۸.۸ که وزن هر متر تیرآهن ۱۸ است، ضرب کنید.

جدول وزن آهن 18

وزن هر شاخه آهن ۱۸

هر شاخه از تیرآهن ۱۸ حدود ۲۲۶ کیلوگرم است. تیرآهن‌های ۱۸ وزن زیادی دارند و ابعادشان بزرگ است. از همین روی در ساخت‌وساز پروژه‌های بزرگ کاربرد پیدا می‌کنند. قدرت تاب‌آوری این تیرآهن‌ها در مقابل خم‌شدگی‌ها و تنش‌ها زیاد است و می‌توانند سالیان طولانی به‌ مقاومت ادامه بدهند.

تیرآهن‌های هاش نمره ۱۸ در داخل کشور و از سوی کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می‌شوند. طی فرایند نورد گرم، این شرکت تیرآهن‌ها را تولید و روانه بازار می‌کند. البته کارخانه‌های دیگری مانند فایکو و آرین هم اقدام به تولید تیرآهن ۱۸ در استانداردهای دیگر می‌کنند. با این حال، قوی‌ترین تولید و عرضه‌کننده فعلی بازار همان کارخانه ذوب آهن است و قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان هم در بازار بیشتر و حساس‌تر است. دلیل هم تقاضای بالایی به‌نظر می‌رسد که از سوی خریداران این محصول در بازار وجود دارد.

عوامل اثرگذار بر قیمت تیرآهن ۱۸

قیمت تیرآهن‌های مختلف به وزنشان وابسته است. اما علاوه بر این موضوع، دلایل دیگری هم در این قیمت‌گذاری موثرند که عبارتند از: تصمیمات خردوکلان اقتصادی و سیاسی از جمله دلایل اصلی بروز نوسانات در بازارها است. بازار تیرآهن هم از این تغییرات بی‌نصیب نیست. ارز هم عاملی است که روی قیمت بسیاری از محصولات از جمله تیرآهن ۱۸ و انواع دیگر اثر می‌گذارد. بازار بورس می‌تواند تحت تأثیر تمام این عوامل دچار نوسانات و تغییرات شود و در نتیجه روی ارزش تیرآهن‌های تولید داخل اثر بگذارد.

تیرهای وارداتی هم باتغییر ارزش دلار، دچار نوسان می‌شوند. انبارداری و هزینه حمل‌ونقل هم در تعیین قیمت‌ها بی‌تاثیر نیستند. این روزها، خرید آنلاین تیرآهن و مقاطع فولادی مختلف می‌تواند راهی جذاب و مقرون‌به‌صرفه برای تهیه محصولات موردنظر برای پروژه‌های ساخت‌وساز باشد. کوتاه‌شدن زنجیره تأمین و کنارکشیدن واسطه‌ها از فرایند فروش به نفع خریداران خواهد بود.

در آخر

برای خرید تیرآهن‌ و به‌طور کلی محصولات فولادی مختلف باید شناخت درستی از وزن و مشخصات‌شان داشته باشید. تیرآهن ۱۸ هم از محصولات پرطرف‌دار بازار است و به‌واسطه کاربرد و ویژگی‌هایی که دارد همیشه پرتقاضا است. اگر در پروژه‌های ساخت‌وساز فعالیت دارید و تهیه مصالح و مدیریت امور مالی را در دست گرفته‌اید، لازم است که با مراجعی مناسب و معتبر برای استعلام‌ قیمت‌ها هم آشنا باشید. یکی از شرکت‌هایی که اطلاعاتی درست، دقیق و به‌روز در اختیارتان قرار می‌دهد، شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا (آیرومارت) است. این شرکت در حوزه اطلاع‌رسانی قیمت‌ها بسیار خوب عمل می‌کند. در واقع، پایگاهی ترتیب داده و در آن، هم استعلام قیمت مقاطع فلزی و فولادی را ممکن کرده و هم تحلیل‌هایی درباره نوسانات بازار ارائه می‌کند. برای تماس با این شرکت که در حوزه تأمین و بازرگانی مقاطع فولادی هم کار می‌کند، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.
  • به وبسایت www.iromart.com مراجعه کنید.

آیرومارت از خوش‌نام‌های بازار است و برای آگاهی از قیمت تیرآهن ۱۸ اصفهان یا هر مقطع فولادی دیگری می‌توانید روی آن حساب کنید.

کد خبر: ۱۶۵٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha