۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
لایحه توسعه مناطق آزاد تجاری-صنعتی انزلی اصلاح شد
جهت تأمین نظر شورای نگهبان؛

لایحه توسعه مناطق آزاد تجاری-صنعتی انزلی اصلاح شد

نمایندگان مجلس با اصلاحات لایحه توسعه مناطق آزاد تجاری – صنعتی انزلی به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان موافقت کردند.

به گزارش بازار، نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۹ مردادماه) مجلس شورای اسلامی با اصلاحات کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه توسعه مناطق آزاد تجاری- صنعتی انزلی با ۱۶۸ رأی موافق، ۱۶ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

متن لایحه اصلاح شده به شرح زیر است:

ماده‌واحده‌

‌محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی به مساحت ۸۶۰۹ هکتار بر طبق نقشه پیوست که به‌تصویب هیأت وزیران رسیده است، تعیین می‌گردد.

تبصره- به دولت اجازه داده می‌شود علاوه بر محدوده فوق‌الذکر، حداکثر به میزان دو هزار هکتار مطابق نقشه پیوست اضافه نماید.

۱- عنوان لایحه به شرح زیر اصلاح می‌شود:

«لایحه توسعه منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی»

۲- تبصره ماده واحده حذف و پنج تبصره به شرح زیر به ماده واحده الحاق می‌شود:

«تبصره ۱- هرگونه تغییر کاربری اراضی، خارج از ضوابط قانونی در محدوده‌های الحاقی موضوع این قانون ممنوع و رعایت قوانین و مقررات مربوط به حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب و آلودگی زیست محیطی در کل محدوده منطقه الزامی است. پس از تصویب این قانون، هرگونه تغییر در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی منوط به پیشنهاد هیأت وزیران و تصویب مجلس شورای اسلامی است.

تبصره۲- واردات کالا از خارج کشور به محدوده‌های الحاقی جدید موضوع این قانون به استثنای محدوده فرودگاهی، به‌منظور عرضه به مسافران ممنوع و اعطای معافیت کالای همراه مسافر از محدوده‌های مذکور به سرزمین اصلی صرفاً شامل کالاهای تولیدشده در آن مناطق می‌باشد.

تبصره۳- اعمال امتیازات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا در مناطق الحاقی موضوع این قانون به استثنای مواد، کالاها، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز طرحهای سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای مناطق، منوط به تأیید محصورشدن محدوده مورد نظر توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران و استقرار آن در مبادی ورودی و خروجی منطقه است. سازمان منطقه می‌تواند بخش‌هایی از محدوده‌های الحاقی جدید را به تدریج محصور و پس از تأیید و استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران نسبت به عملیاتی‌نمودن محدوده اقدام کند.

تبصره ۴- سازمان منطقه موظف است ظرف یک‌سال ونیم پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، طرح جامع منطقه را با در نظر گرفتن محدوده الحاقی جدید، با رعایت اسناد و طرحهای ملی بالادستی تهیه و برای تصویب به شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی ارائه کند. شورای‌عالی موظف است حداکثر ظرف شش‌ماه نسبت به تصویب طرح جامع اقدام نماید و مراتب را جهت اجراء ابلاغ کند.

تبصره۵- دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مکلف است هر شش‌ماه یک‌بار گزارش عملکرد منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی را تهیه و به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.»

کد خبر: ۱۶۵٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha